ZTM tłumaczy pasażerom: nie zapłacimy za to ani złotówki
Zmiana logotypu Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie wzbudza wiele kontrowersji wśród pasażerów. Biały napis wpisany w czerwony kwadrat, rozgrzał do czerwoności internetowe fora oraz profil ZTM na Facebooku. Warszawiacy zastanawiają się ile kosztuje ta operacja, dlatego ZTM w oświadczeniu odpowiada - nie zapłacimy za to ani złotówki.
16.06.2011 | aktual.: 17.06.2011 09:59
Nowy znak graficzny, a także nowy wzór biletów, nie został zaprojektowany przez żadną agencję kreatywną. Ich autorem jest grafik zatrudniony w ZTM.
- Nowe logo ZTM zostaje wprowadzone teraz, gdyż zbliża się 20. rocznica powstania firmy, a jednocześnie będzie wprowadzona nowa taryfa biletowa. Jej zmiana pociąga za sobą druk nowych naklejek, plakatów, ulotek. Oznacza to, że nowe logo zostanie wprowadzone jako dodatkowy element zmian. Logo powstało w ZTM w ramach moich obowiązków służbowych - pisze Marcin Bronicki, autor nowego logo i projektu biletów, grafik w Dziale Promocji Zarządu Transportu Miejskiego.
Stare logo będzie wycofywane stopniowo, wraz z naturalną wymianą czy odnową miejsc, gdzie jest umieszczone. W efekcie przez jakiś czas będą widoczne dwa logotypy. Nowe logo ZTM było konsultowane z wykładowcami m.in. Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz z osobami, które brały udział w tworzeniu logotypu Orlenu.
- Pracując nad logotypem przejrzałem setki innych. Dokonałem analiz znaków graficznych przedsiębiorstw powstałych w różnych latach i o odmiennych branżach działalności, np.: CN, czyli kanadyjskich linii kolejowych, których logo zostało zaprojektowane w latach 60. lub CNN – stacji telewizyjnej powstałej w 1980 roku. W ten sposób najlepsze z nich stały się fundamentem inspiracji przy projektowaniu nowego loga ZTM - dodaje Bronicki.
Zarząd Transportu Miejskiego nie poniósł żadnych kosztów w związku z projektem logo. Nie poniesie ich także w związku z wymianą materiałów informacyjnych. Wszystkie wyciągi z taryfy biletowej znajdujące się taborze i tak muszą zostać wymienione. Druk plakatów i ulotek informujących o zbliżającym się terminie wejścia w życie nowej taryfy, na których pojawia się nowe logo, to jest wręcz obowiązek ZTM.
Znaki graficzne umieszczone na wiatach będą wymieniane stopniowo – wiele wiat już niedługo zostanie wymienionych w ramach Projektu Przystanek dla Warszawy. Na pozostałych stare logo zostanie zastąpione nowym w czasie np. zmiany nazwy przystanku.