PiS poszło na całość. Pekao SA i PKO BP już się zgłosiły
Ruszają przygotowania do kampanii przed referendum, które odbędzie się 15 października razem z wyborami. Sztandarowy pomysł PiS będzie miał wsparcie spółek Skarbu Państwa, których fundacje zgłosiły się do prowadzenia kampanii referendalnej w mediach.
Partie polityczne, fundacje, stowarzyszenia i organizacje społeczne mają prawo do bezpłatnego czasu antenowego w mediach publicznych na kampanię referendalną. We wtorek upłynął czas do zgłoszenia zamiaru skorzystania z tego prawa.
Chęć prowadzenia kampanii referendalnej w mediach zgłosiły partie polityczne: PO, PSL, Nowa Lewica, PiS, Konfederacja, Nowoczesna.
Ale podmiotami uprawnionymi do udziału w kampanii referendalnej są nie tylko partie polityczne. Do bezpłatnej kampanii w telewizji i radiu mają też prawo stowarzyszenia, organizacje społeczne i fundacje, które zarejestrowały się nie później niż na rok przed zarządzeniem referendum. Chęć skorzystania z tej możliwości zgłosiły już takie organizacje jak Sieć Obywatelska Watchdog Polska, Fundacja Wolności, Komitet Obrony Demokracji, Stowarzyszenie Amnesty International czy Forum Obywatelskiego Rozwoju - FOR.
Wśród chętnych do prowadzenia kampanii znalazły się też fundacje spółek Skarbu Państwa. Na liście podmiotów, które zgłosiły się do PKW są m.in. fundacje takich instytucji jak: Bank Pekao, GPW, PGE, PKP, JSW, ENEA, PZU, Totalizator Sportowy, czy PKO BP.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Był przeciwnikiem referendum. Polityk PiS tłumaczy zmianę zdania
- To jedynie potwierdzenie tego, że państwo - instytucjonalnie i na różnych szczeblach - jest zaangażowane w to referendum, co nie powinno mieć miejsca. Fundacje powołane przez spółki Skarbu Państwa są siłą rzeczy powiązane z aktualnym obozem rządzącym i de facto kontrolowane przez polityków - komentuje w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" Patryk Wachowiec z fundacji FOR.
Dostaną darmowy czas antenowy
Od 29 września do 13 października w mediach publicznych będą rozpowszechniane audycje referendalne uprawnionych podmiotów. Telewizja Polska przeznaczy na to łącznie 15 godzin oraz po 10 godzin w każdym ze swoich kanałów regionalnych. Polskie Radio wyemituje natomiast 30 godzin materiałów oraz po 15 w swoich rozgłośniach regionalnych. Czas przeznaczony na rozpowszechnianie audycji referendalnych będzie podzielony równo między uprawnione podmioty.
Referendum 15 października. Cztery pytania
Referendum, które wymyślił PiS odbędzie się 15 października wraz z wyborami parlamentarnymi.
Czytaj także:
Źródło: PAP, "Dziennik Gazeta Prawna"