Trwa ładowanie...

Fatalne wyniki. Nauka tego przedmiotu staje się dobrem luksusowym

Co trzeci ósmoklasista nie dostał na egzaminie z matematyki nawet 30 proc. punktów. Wyniki potwierdzają, że nauka tego przedmiotu staje się dobrem luksusowym - pisze w czwartkowym wydaniu "DGP".

Uczniowie. Zdjęcie ilustracyjneUczniowie. Zdjęcie ilustracyjneŹródło: East News, fot: Lukasz Gdak
d429i20
d429i20

W środę Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) opublikowała wyniki tegorocznej edycji egzaminu ósmoklasisty. Mają one istotne znaczenie dla kształtowania polityki oświatowej w kraju. Dziennik Gazeta Prawna wskazuje, że wyniki te ujawniają pogłębiające się problemy z nauczaniem matematyki w Polsce.

- Wygląda na to, że mamy do czynienia z matematyką dwóch prędkości - ocenił w rozmowie z "DGP" Marcin Smolik, dyrektor CKE.

Tak wynika z analizy rozkładu wyników egzaminu ósmoklasisty. Z jednej strony mamy do czynienia z dużą grupą uczniów, którzy mają poważne braki w zakresie matematyki i borykają się z problemami nawet przy najprostszych zadaniach. Z drugiej strony jest też spora grupa uczniów, dla których wiele zadań na egzaminie okazało się zbyt łatwych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Małopolska odbita z rąk PiS-u? "Jest nadzieja na to"

Lepiej w dużych miastach

Analiza danych CKE pokazuje, że co trzeci zdający egzamin z matematyki nie jest w stanie osiągnąć nawet 30 procent możliwego do zdobycia wyniku. Najlepiej wypadają uczniowie z dużych miast, gdzie średni wynik z matematyki jest wyższy o 11 do 15 punktów procentowych w porównaniu z wynikami uzyskiwanymi w mniejszych miejscowościach.

d429i20

Istnieje kilka przyczyn takiego stanu rzeczy. Jedną z nich jest obniżenie wymagań egzaminacyjnych po pandemii, kiedy to z egzaminu usunięto najtrudniejsze rodzaje zadań, które dotychczas różnicowały najzdolniejszych uczniów. Inną przyczyną może być intensyfikacja rywalizacji między uczniami w większych miastach, spowodowana chęcią zdobycia miejsca w najlepszych szkołach średnich.

Na wyniki egzaminu mogą wpływać również powszechne korepetycje - zgodnie z danymi CBOS w 2022 roku aż 65 procent dzieci deklarowało udział w płatnych zajęciach dodatkowych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d429i20
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d429i20
Więcej tematów