Rzeczniczka Białego Domu ogłosiła, że planowane jest przyznanie miesięcznego zwolnienia dla wszystkich samochodów przejeżdżających przez obszar objęty umową USMCA. Decyzja ta została podjęta na prośbę firm związanych z USMCA, aby uniknąć ich niekorzystnej sytuacji ekonomicznej.
USMCA to porozumienie handlowe między USA, Kanadą i Meksykiem, które zastąpiło wcześniejszą umowę NAFTA. Leavitt wyjaśniła, że prezydent Trump podjął tę decyzję na wniosek firm takich jak Stellantis, Ford i General Motors.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ukraina chce podpisać umowę z USA. "To będzie kolonializm"
Czarne chmury nad branżą motoryzacyjną
Ekonomiści przewidywali, że wprowadzenie 25-procentowych ceł na towary z Kanady i Meksyku mogłoby zwiększyć średnią cenę samochodów w USA od 3 tys. do nawet 12 tys. dolarów.
W środę Trump rozmawiał z premierem Kanady, Justinem Trudeau, na temat ceł, ale dał do zrozumienia, że nie planuje ich zniesienia. Trump opisał, że Trudeau zadzwonił, aby omówić kwestię ceł, na co prezydent USA odpowiedział, że wiele osób zmarło z powodu fentanylu przemycanego przez granice Kanady i Meksyku, i nie został przekonany, że sytuacja się poprawiła. Mimo że Trudeau zapewniał o poprawie, Trump uznał, że to niewystarczające. Rozmowa zakończyła się w przyjaznym tonie, choć Trump oskarżył kanadyjskiego premiera o wykorzystywanie tej kwestii do opóźniania wyborów.
Przed oficjalnym ogłoszeniem decyzji, minister handlu Howard Lutnick, który również uczestniczył w rozmowie, w wywiadzie dla Fox News stwierdził, że Trump rozważa wykluczenie z ceł na miesiąc rynków objętych umową USMCA, aby ocenić, jak poważnie oba kraje podchodzą do walki z przemytem narkotyków. Ostatecznie, tymczasowe wyłączenie z ceł dotyczyć będzie jedynie przemysłu samochodowego, który jest najbardziej narażony na cła z powodu zależności od swobodnego przepływu części przez granice.
Walka z przemytem fentanylu. Trump daje Trudeau 30 dni
Lutnick zaprzeczył, jakoby taka decyzja była krokiem wstecz w polityce celnej prezydenta. Wyraził opinię, że Kanada i Meksyk nie szanowały USA, pozwalając na przemyt fentanylu, co skłoniło Trumpa do podjęcia działań dyscyplinujących. Minister zasugerował, że prezydent dał Trudeau 30 dni na powstrzymanie przemytu, co miało być wyrazem determinacji, a nie ustępstwa.
Lutnick zasugerował również, że ostatecznym celem Trumpa jest przeniesienie całej produkcji samochodów i ich części z Meksyku i Kanady do USA. Dodał, że prezydent planuje zastąpić podatek dochodowy przychodami z ceł, mimo że większość ekonomistów uważa to za nierealne.
Źródło: PAP