Remont trasy kolejowej z Gdyni do Słupska będzie realizowany najwcześniej za cztery lata, ale zdążył już wzniecić wiele kontrowersji ze względu na brak decyzji w sprawie budowy drugiej nitki torowiska.
- Wcześniej zapewniano o budowie drugiego toru na całym pomorskim odcinku linii 202 to teraz okazuje się, że PKP PLK między Słupskiem i Lęborkiem zamierza zbudować tylko kilkukilometrową mijankę, która w żaden sposób nie rozwiąże problemu zatłoczenia i przepustowości linii. Taka modernizacja sprawi, że pociągi nadal będą stać na stacjach, aby przepuścić te jadące z przeciwka, a pociągi osobowe będą oczekiwać na wyprzedzenie je przez szybsze, kwalifikowane - mówi Wirtualnej Polsce Tomasz Ciżmowski, wiceprezes Stowarzyszenia Aktywne Pomorze.
Propozycja kolejarzy zaskakuje tym bardziej, iż przed 1945 rokiem na odcinku Słupsk-Lębork linia nr 202 była dwutorowa. Większość mostów oraz wiaduktów nie wymaga więc przebudowy, a na nasypach jest miejsce na drugi tor. Zmodernizowanie linii jako jednotorowej na kilkadziesiąt lat pogrzebie możliwość dobrego skomunikowania Pomorza z resztą kraju, a także ograniczy lub uniemożliwi kursowanie na Pomorzu Środkowym pociągów typu Pendolino. Planowana modernizacja linii do prędkości 160-200 km/h da oczekiwane efekty tylko przy dobudowie nowej, drugiej nitki torów na całej długości linii. W związku z tym aktywiści zdecydowali się zorganizować pikietę przed gmachem słupskiego dworca. Odbędzie się ona w sobotę, 27 czerwca, o godzinie 14.00. Co na to władze spółki?
- Do końca tego roku gotowe będzie studium wykonalności oraz koncepcja modernizacji linii. Wówczas będzie jasne, czy druga linia powstanie - mówi Wirtualnej Polsce Maciej Dutkiewicz z Wydziału Prasowego PKP PLK.
Dotychczasowe protesty i naciski lokalnych polityków z senatorem Kazimierzem Kleiną oraz posłem Zbigniewem Konwińskim przyniosły wymierny skutek. Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, dotychczas przygotowane opracowania w ramach studium wykonalności modernizacji nie zostały zaakceptowane przez narodowego zarządcę infrastruktury kolejowej.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .