Śląskie. Związkowcy z fabryk FCA odrzucili ofertę. Podwyżka o 350 zł "znacząco niska"
Związkowcy z fabryk samochodów i silników koncernu FCA Poland w Tychach i Bielsku-Białej nie przyjęli przedstawionych im we wtorek propozycji płacowych pracodawcy, uznając proponowaną kwotę 350 zł podwyżki wraz z premią za zbyt niską.
09.02.2021 18:57
W FCA Poland działa sześć związków zawodowych, które oczekują podwyżki wynagrodzeń dla załogi obu fabryk. W styczniu Solidarność wystąpiła o podwyżki w trybie sporu zbiorowego, który jednak - z przyczyn formalnych - nie został uznany przez pracodawcę.
We wtorek sprawy płacowe były tematem telekonferencji z udziałem dyrekcji FCA Poland oraz związkowców.
"Dzisiaj odbyło się spotkanie online dyrekcji z przedstawicielami związków zawodowych, na którym przedstawiono wyniki ekonomiczne i padła propozycja podwyżek dla załogi FCA Poland (w Tychach) i Powertrain (w Bielsku-Białej). Wysokość zaproponowanej podwyżki to 350 zł z premią. Wszystkie związki odrzuciły tę propozycję, uważając ją za znacząco niską" - poinformował w portalu społecznościowym związek Sierpień'80.
Wkrótce ma zostać wyznaczony termin następnego spotkania w sprawach płacowych. Przedstawiciele FCA Poland nie skomentowali dotąd stanowiska związkowców.
Śląskie. Żądania podwyżki w FCA Poland o 5 zł za godzinę
W styczniu br. Solidarność zażądała podwyżki wynagrodzeń zasadniczych pracowników fabryki samochodów w Tychach i fabryki silników Bielsku-Białej o 5 zł za godzinę, co w skali miesiąca oznaczałoby podwyżkę powyżej 800 zł brutto.
Koncern potwierdził wówczas otrzymanie żądań płacowych, ocenił jednak, że nie złożono ich w trybie sporu zbiorowego, ponieważ jego wszczęcie wymagałoby wcześniejszego wypowiedzenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy przez wszystkie związki, które go podpisały.
W ocenie związkowców, płace w FCA są obecnie niekonkurencyjne - niższe w porównaniu do płac w innych dużych zakładach motoryzacyjnych w Polsce.
Tychy. Spadek produkcji samochodów w 2020 roku
W ub. roku tyska fabryka wyprodukowała ponad 89 tys. samochodów mniej niż rok wcześniej. Spadek produkcji był następstwem pandemii i związanego z nią trzymiesięcznego przestoju – wobec spadku popytu na samochody. Najważniejszym i najlepiej sprzedającym się modelem z Tychów pozostaje Fiat 500, którego w ub. roku wyprodukowano 121 tys. 789 egzemplarzy, wobec 179 tys. 689 rok wcześniej.
Spółka FCA Poland, do której należy fabryka w Tychach, to największa z 13 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles w Polsce, a jej tyski zakład należy do najnowocześniejszych fabryk samochodów na świecie. Roczny rekord produkcyjny w tyskim zakładzie to ponad 600 tys. aut.