RegionalneŚląskŚląsk. Związkowcy FCA Poland chcą podwyżek i ogłaszają rozpoczęcie sporu zbiorowego

Śląsk. Związkowcy FCA Poland chcą podwyżek i ogłaszają rozpoczęcie sporu zbiorowego

Związki działające w fabrykach samochodów i silników koncernu FCA Poland w Tychach i Bielsku-Białej ogłosiły rozpoczęcie sporu zbiorowego, domagając się podwyżek wynagrodzeń dla załogi. Dyrekcja analizuje postulaty, nie uznaje jednak sporu zbiorowego.

Śląsk. Pracownicy FCA Poland w Tychach i Bielsku-Białej chcą więcej zarabiać.
Śląsk. Pracownicy FCA Poland w Tychach i Bielsku-Białej chcą więcej zarabiać.
Źródło zdjęć: © FCA Poland

Związkowcy domagają się podwyżki wynagrodzeń zasadniczych pracowników fabryki samochodów w Tychach i fabryki silników Bielsku-Białej o 5 zł za godzinę. Postulaty podwyżek zostały przekazane pracodawcy 21 stycznia.

- Zgodnie z przepisami, jeśli w ciągu siedmiu dni zgłoszone żądania nie zostaną spełnione przez pracodawcę, rozpocznie się spór zbiorowy – powiedziała przewodnicząca Solidarności w FCA Poland Wanda Stróżyk. Rzecznik koncernu w Polsce Rafał Grzanecki potwierdził otrzymanie żądań płacowych, ocenił jednak, że nie złożono ich w trybie sporu zbiorowego.

Śląsk. Związkowcy zapowiadają spór zbiorowy w fabrykach FCA Poland

- Z uwagi na to, że żądanie Solidarności dotyczy kwestii uregulowanej w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, tj. dotyczy wynagrodzeń, to - zgodnie z przepisami - spór na tym tle może być skutecznie wszczęty jedynie po wypowiedzeniu tego układu. Wypowiedzenie możliwe jest jedynie w sytuacji, kiedy wszystkie organizacje związkowe, które układ parafowały, wspólnie dokonają jego wypowiedzenia. Takie wypowiedzenie nie zostało złożone, dlatego spór na tle żądań płacowych nie może być skutecznie wszczęty - poinformował rzecznik.

Na razie jednak nie ustalono terminu rozmów płacowych.

Według Wandy Stróżyk wynagrodzenie w zakładach FCA jest zbyt niskie. Nawet część pracowników z wieloletnim stażem pracy, zarabia miesięcznie ze wszystkimi dodatkami ok. 2,5 tys. zł na rękę.

W ubiegłym roku tyska fabryka wyprodukowała ponad 89 tys. samochodów mniej niż rok wcześniej. Spadek produkcji był następstwem pandemii i związanego z nią trzymiesięcznego przestoju – wobec spadku popytu na samochody. W 2020 r. fabryka wyprodukowała łącznie 173 tys. 950 samochodów, wobec 263 tys. 176 aut w 2019 r. i 259 tys. 448 w roku 2018.

Źródło artykułu:PAP
śląskfcatychy
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)