Śląskie. Koniec służby leciwych "wiedeńczyków". Wagony typu E1 przechodzą na emeryturę

10 lat temu przyjechały do Chorzowa z Wiednia jako 40-latki. Po liftingu trafiły do zajezdni w Będzinie i Gliwicach, gdzie woziły pasażerów. 15 marca wagony typu E1 przejdą na emeryturę.

Śląskie. Koniec służby leciwych "wiedeńczyków". Wagony typu E1 przechodzą na emeryturęŚląskie. Wyprodukowane w latach 70. XX wieku wagony typu E1 15 marca przejdą na emeryturę.
Źródło zdjęć: © Tramwaje Śląskie
oprac.  Tomasz Kapica
SKOMENTUJ

Wagony typu E1 wyprodukowane zostały w latach 70. XX wieku dla wiedeńskiego przewoźnika Wiener Linien. Przed 10 laty spółka Tramwaje Śląskie kupiła wagony tego typu mające służyć do momentu – planowanego już wówczas – zakupu nowych tramwajów.

– Był to zabieg opłacalny, gdyż zakup, transport i modernizacja tych wagonów kosztowały nas połowę tego, co musielibyśmy wydać na remont kapitalny mocno wysłużonych wagonów serii 105N, a wagony E1 służyły nam dzielnie przez niemal 10 lat – mówi Bolesław Knapik, prezes spółki Tramwaje Śląskie.

Po sprowadzeniu wiedeńskich tramwajów do Polski przeszły one solidny lifting w Zakładzie Usługowo-Remontowym spółki w Chorzowie Batorym, gdzie wagony zostały przystosowane do polskich przepisów.

Pierwszy raz 2 wagony wyjechały do obsługi linii nr 26 w połowie października 2011 r. – Pamiętam, że nie był to udany debiut. Jeden wagon się wykoleił, drugi miał stłuczkę. Później jednak wagony sprawowały się całkiem dobrze i wielu pasażerów przywiązało się do nich, chwaląc sobie podróżowanie leciwymi "wiedeńczykami" – zauważa Bolesław Knapik.

Śląskie. Tramwaje Śląskie wycofują wysłużone wagony E1 z zajezdni w Gliwicach i Będzinie

W szczytowym momencie Tramwaje Śląskie dysponowały 24 wagonami typu E1, rozdzielonymi między zajezdnie w Będzinie i w Gliwicach. Jeździły na różnych liniach, ale najbardziej kojarzą się z obsługiwaną z Gliwic linią nr 1 oraz obsługiwaną z Będzina linią nr 26.

– Mnie utkwił w pamięci "wiedeńczyk" na linii nr 1, gdy ta była najdłuższą linią w Metropolii. Łączyła zajezdnię w Gliwicach z placem Miarki w Katowicach, licząc 27 kilometrów i przebiegając przez 6 miast. Mimo 45 lat "na karku" wagony E1 dobrze sobie wówczas radziły z tą długą trasą – chwali Jacek Kaminiorz, dyrektor techniczno-eksploatacyjny spółki Tramwaje Śląskie.

Lockdown w kolejnych województwach. Andrzej Sośnierz porównał nas do Szwecji

Od pewnego czasu wagony typu E1 powoli jednak zmierzały w kierunku swojego końcowego przystanku.

– Zaczęliśmy stopniowo wycofywać te pojazdy, które trapiły poważne usterki lub które miały kolizję i ich naprawa nie była już opłacalna. Wiedzieliśmy, że po dostawie nowych tramwajów, które kupiliśmy w ramach naszego drugiego projektu unijnego, przyjdzie czas na wycofanie "francików" z eksploatacji i ten czas właśnie nadszedł – mówi prezes Bolesław Knapik.

Śląskie. Emerytura "wiedeńczyków". Dwa tramwaje E1 zostaną w rezerwie

Z 24 kupionych w Wiedniu wagonów obecnie eksploatowane są zaledwie 4 – wszystkie w zajezdni będzińskiej. Ostatni raz na trasę linii nr 26 wagon E1 wyjedzie w niedzielę 14 marca.

Od poniedziałku wagony typu E1 przejdą na zasłużoną emeryturę. – Dwa wagony zostaną jednak z nami. Będziemy je traktować jako wagony historyczne, wykorzystując na przejazdy okazjonalne. Zawsze też mogą stanowić rezerwę w razie awarii wagonu serii 105N – podkreśla dyrektor Jacek Kaminiorz.

E1 to wagon dwuczłonowy, którego pudło oparte jest na dwóch wózkach napędowych i środkowym wózku tocznym, sterowany nastawnikiem z elektrycznym napędem uruchamianym ręcznym zadajnikiem jazdy.

Pojemność wagonu wynosi 152 miejsca, w tym 34 miejsca siedzące. Wagony tego typu na torach w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przejechały ponad 10 milionów kilometrów.

Wybrane dla Ciebie

Weto prezydenta ws. ustawy incydentalnej. Hołownia zabrał głos
Weto prezydenta ws. ustawy incydentalnej. Hołownia zabrał głos
Pakt migracyjny obowiązuje wszystkich. Jasne stanowisko Brukseli
Pakt migracyjny obowiązuje wszystkich. Jasne stanowisko Brukseli
"Nie dam się zastraszyć". PKW odracza decyzję ws. pisma PiS
"Nie dam się zastraszyć". PKW odracza decyzję ws. pisma PiS
Nawrocki ws. Sikorskiego: Dyplomacji nie prowadzi się na Twitterze
Nawrocki ws. Sikorskiego: Dyplomacji nie prowadzi się na Twitterze
"Dostarczyciel kłopotów, specjalista od obrażania". Bronisław Komorowski ocenia Elona Muska
"Dostarczyciel kłopotów, specjalista od obrażania". Bronisław Komorowski ocenia Elona Muska
Hołownia się wycofa z wyborów? Nieoficjalne doniesienia
Hołownia się wycofa z wyborów? Nieoficjalne doniesienia
Będą szybciej budować schrony. Polska kupiła "dużą drukarkę"
Będą szybciej budować schrony. Polska kupiła "dużą drukarkę"
Brytyjski wywiad: Rosyjskie wojska intensyfikują działania w obwodzie kurskim
Brytyjski wywiad: Rosyjskie wojska intensyfikują działania w obwodzie kurskim
Posypały się wysokie mandaty. Kierowcy znacznie przekroczyli prędkość
Posypały się wysokie mandaty. Kierowcy znacznie przekroczyli prędkość
Mentzen w drugiej turze? Wyprzedził Nawrockiego w sondażu
Mentzen w drugiej turze? Wyprzedził Nawrockiego w sondażu
Niebezpieczny alkohol w Turcji. Nie żyje już 160 osób
Niebezpieczny alkohol w Turcji. Nie żyje już 160 osób
Trzy wnioski do prokuratury po tekście WP o "duchownym" szarlatanie
Trzy wnioski do prokuratury po tekście WP o "duchownym" szarlatanie