Trwa ładowanie...
d4fyywv

Skąd pieniądze na budowę linii kolejowych do CPK? Polska znajdzie je w unijnym programie "Łącząc Europę"

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to konieczność. Wymaga jej lawinowy wzrost pasażerów samolotów i nagląca potrzeba usprawnienia połączeń kolejowych w Polsce. Będzie kosztować ok. 35 mld zł. Skąd wziąć na to pieniądze? Spółka CPK liczy m.in. na CEF – unijny program wspierający rozwój sieci transportowej na kontynencie.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
"Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility) to unijny program, który wspiera inwestycje w infrastrukturę transportową, energetyczną i telekomunikacyjną
"Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility) to unijny program, który wspiera inwestycje w infrastrukturę transportową, energetyczną i telekomunikacyjną (KPF)
d4fyywv

W 2018 roku lotniska w Polsce obsłużyły 46 mln pasażerów, o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2028 r. do samolotów wsiądzie już 80 mln pasażerów.

Tymczasem Lotnisko Chopina, największy polski port, zbliża się do kresu swojej przepustowości. W ubiegłym roku Okęcie obsłużyło prawie 18 mln pasażerów, o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. W ciągu godziny startuje lub ląduje tu 38–40 samolotów. Przepustowość środowiskowa, czyli 600 operacji lotniczych w ciągu doby w sezonie letnim, jest już praktycznie wykorzystana.

d4fyywv

Stąd pomysł budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli węzła przesiadkowego między Warszawą i Łodzią. Port Lotniczy Solidarność powstanie 37 km od Warszawy. W pierwszym etapie będzie w stanie obsłużyć 45 mln pasażerów rocznie. CPK to także inwestycje kolejowe: budowa węzła przy lotnisku, a także 1600 km nowych sieci połączeń między CPK i Warszawą a średnimi i dużymi polskimi miastami. Spodziewany koszt całej inwestycji to ok. 35 mld zł. Jednym z potencjalnych źródeł finansowania jest właśnie CEF.

PKP Intercity
Podziel się

Pociągiem przez Europę

"Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility) to unijny program, który wspiera inwestycje w infrastrukturę transportową, energetyczną i telekomunikacyjną. Budżet CEF na lata 2014–2020 to 30 mld euro, z czego 24 mld przeznaczono na transport w ramach europejskiej sieci TEN-T.

d4fyywv

W kolejnej perspektywie, a więc w latach 2021–2027, w kasie CEF ma się znaleźć 42,3 mld euro, w tym aż 30,6 mld na rozwój infrastruktury transportowej.

CEF Transport zakłada wsparcie rozbudowy szlaków drogowych, kolejowych i lotniczych, terminali drogowo-kolejowych, w tym stworzenie nowoczesnych sieci szybkich kolei czy budowę dogodnych połączeń kolejowych między portami lotniczymi a miastami.

Przez Polskę przebiegają dwa ważne dla Europy korytarze: Morze Północne – Morze Bałtyckie (od krajów bałtyckich przez Polskę, Niemcy, Belgię i Niderlandy) oraz Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie (od polskich portów przez Czechy, Słowację, Austrię, Słowenię i Włochy). Centralny Port Komunikacyjny znajduje się na przecięciu obu korytarzy.

Wikipedia
Podziel się
d4fyywv

Zgłoszone do CEF projekty walczą w konkursach, a wyboru najbardziej konkurencyjnych zadań dokonuje Komisja Europejska, oceniając m.in. zakres projektu, jego jakość oraz spodziewane efekty.

Największym beneficjentem CEF w Polsce jest obecnie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która otrzymała dofinansowanie m.in. do projektów zakładających zwiększenie maksymalnej prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/godz., a na Centralnej Magistrali Kolejowej do 200 km/godz.

W priorytety programu wpisuje się także Program CPK, który ma być uzupełnieniem europejskiej sieci transportowej i ma połączyć nowe lotnisko centralne i Warszawę z większością regionów Polski, a także z głównymi ośrodkami gospodarczymi Europy Środkowo-Wschodniej.

CPK
Podziel się
d4fyywv

Szybką koleją z północy na południe

Inwestycja w CPK została wpisana do planu prac w ramach korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie. Spółka uzyskała już nawet pierwsze 1,75 mln euro (50 proc. wartości projektu) na przygotowanie dokumentacji technicznej dla budowy nowej linii kolejowej na odcinku Katowice – Ostrawa.

Inwestycji na tym szlaku będzie w najbliższych latach jeszcze więcej. Czesi, nasi południowi sąsiedzi, współpracują z Polską, aby z jednej strony połączyć Ostrawę i Brno z Katowicami, a z drugiej już planują nową linię dużych prędkości z Pragi do Wrocławia.

Z kolei kraje nadbałtyckie pracują nad projektem Rail Baltica, czyli koleją dużych prędkości między Wilnem, Kownem, Rygą i Tallinem, aby połączyć swoją sieć kolejową z Polską, a docelowo stworzyć bezpośrednią relację z Warszawy i Białegostoku nawet do Helsinek.

d4fyywv

Dzięki tym wszystkim inwestycjom będziemy mogli szybko i wygodnie dojechać koleją zarówno na północ, jak i na południe Europy. Tak jak dzisiaj jest to możliwe między Wielką Brytanią, Francją, krajami Beneluksu, Niemcami, Hiszpanią i Włochami.

Mapka realizacji CPK na terenie województwa Małopolskiego i Śląskiego CPK
Podziel się

Latanie powinno być uzasadnione ekologicznie

Dalszy dynamiczny rozwój rynku lotniczego jest pewny. Według szacunkowych danych IATA do 2035 roku liczba pasażerów na świecie ma się wręcz podwoić i wynieść 8 mld.

Równocześnie u coraz większej liczby pasażerów pojawia się refleksja na temat zagrożeń klimatycznych i konieczności zmiany transportowych nawyków. To wymaga rozwoju m.in. krajowych i kontynentalnych sieci kolejowych. Walka z emisją CO2 do atmosfery, a także pojawienie się nowych ruchów proekologicznych jak m.in. flygskam, czyli wstyd przed lataniem, już dziś wymuszają na pasażerach przesiadanie się – szczególnie na krótkich dystansach i w ramach połączeń krajowych – do mniej emisyjnych pociągów.

CPK
Podziel się

Budowa centrum przesiadkowego w środkowej części Polski i rozbudowa sieci kolejowej sprawi, że czas dojazdu pociągiem ze 120 polskich miast do stolicy nie przekroczy 2,5 godziny. Czas przejazdu między CPK a Warszawą Centralną wyniesie ok. 15 minut, a między CPK i Łodzią – 25 minut.

Przy tak rozbudowanej sieci kolejowej podróż po Polsce pociągiem stanie się wygodniejsza.

CPK wraz z rozwiniętą siecią lotnisk regionalnych zapewni wygodne podróże z regionów do Europy i z centralnego lotniska dalej w świat. Z transportu kolejowego na krótszych dystansach i lotniczego na tych dłuższych będzie mogło skorzystać o wiele więcej pasażerów niż dotychczas.

Podziel się opinią

Share

Bądź z nami na bieżąco

tick Lubię to

na Facebooku


d4fyywv

d4fyywv
d4fyywv
Bądź na bieżąco:
Więcej tematów