Fundusze unijne na transport: kolej

Fundusze unijne pomagają modernizować i budować nowe linie kolejowe w Polsce. Na tory wjeżdżają nowoczesne, szybkie i ekologiczne pociągi. Efekty już są widoczne, ale nadal jest potrzeba dalszych działań.

Fundusze unijne na transport: kolejFundusze unijne pomagają modernizować i budować nowe linie kolejowe w Polsce
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Sebastian
45

Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego

Pieniądze na kolej

Największe pieniądze na kolej są w Programie FEnIKS. Czyli programie Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. To ok. 23 mld zł. Pomogą w modernizacji linii kolejowych, remoncie infrastruktury, poprawie bezpieczeństwa i zakupie taboru kolejowego.

Są tu dwie pule pieniędzy - w sieci TEN-T i poza nią. Sieć TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) to projekt Unii Europejskiej. To nowoczesna i spójna infrastruktura transportowa, która łączy wszystkie kraje członkowskie. Obejmuje autostrady, kolej, porty oraz lotniska. Ma ułatwić przepływ osób i towarów w całej UE.

Instytucją, która finansuje projekty jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Wnioski mogą składać w szczególności Polskie Linie Kolejowe oraz jednostki samorządu. Aktualnie CUPT przyjmuje wnioski na projekty w sieci TEN-T – dotyczące budowy i modernizacji linii kolejowych (do 31.12.2024), budowy lub przebudowy dworców (do 30.06.2025) oraz kolejowych obiektów inżynieryjnych, np. kładek, mostów, przejazdów kolejowych (do 31.12.2024). Są to nabory skierowane do spółek z grupy PKP, które odpowiadają za infrastrukturę kolejową w Polsce. Podobny konkurs dla projektów poza siecią TEN-T w zakresie linii kolejowych, w tym kolei miejskiej trwa do końca 2024 r. Natomiast w 2025 roku skończy się nabór projektów doposażenia jednostek służb ratowniczych na kolei w pojazdy i/lub specjalistyczny sprzęt techniczny

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co studenci sądzą o Erasmusie? Młodzi Polacy wydali werdykt

Kolej w Polsce Wschodniej

Sieć kolejowa w Polsce jest mniej rozwinięta na wschodzie kraju. Dlatego dodatkowe fundusze na poprawę tej sytuacji są zaplanowane w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW).

Na inwestycje przeznaczono ok. 3 mld zł. Z tych pieniędzy będą realizowane działania PKP S.A i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dotyczące linii kolejowych, sieci trakcyjnej, stacji kolejowych, kładek dla pieszych i przejazdów kolejowych, systemów sterowania ruchem i systemów informacji pasażerskiej. Zarządcy infrastruktury mogą składać wnioski do CUPT do 18 grudnia 2024 r.

Kolej w regionach

Nabory wniosków związane z infrastrukturą kolejową pojawiają się także w programach regionalnych. Mogą w nich brać udział regionalni zarządcy sieci kolejowej oraz jednostki samorządowe. Fundusze są przeznaczane na inwestycje oraz zakup taboru.

Koleje Małopolskie do końca listopada mogą wnioskować o budowę i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego w stacji Oświęcim. Zakup taboru kolejowego jest tematem naboru wniosków w programie regionalnym w województwie zachodniopomorskim.

Efekty są widoczne

1 566 km - to długość wybudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych w efekcie projektów realizowanych z dofinansowaniem unijnym w latach 2007-2013.

1 142 km - to długość linii kolejowych, które zostały przebudowane w Programie Infrastruktura i Środowisko w latach 2014-2020. W Programie Polska Wschodnia z kolei kluczowe kolejowe liczby to 540 km remontowanych torów, 100 zmodernizowanych przejazdów i 10 odbudowanych dworców. Te inwestycje powstały w latach 2014-2020.

7 526 – to liczba zakupionych i zmodernizowanych jednostek taboru kolejowego z funduszy unijnych na lata 2014-2020.

Wszystkie te liczby pokazują skalę inwestycji związanych z koleją. Jeśli dodamy do nich projekty, które będą zrealizowane do końca 2029 roku, to obraz polskiej kolei staje się coraz bardziej optymistyczny. Bez funduszy unijnych poprawa kondycji torów i pociągów trwałaby w Polsce zdecydowanie dłużej.

Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego

Wybrane dla Ciebie

Duda zna zamiary Trumpa? "Powiedział, jaki jest plan działania"
Duda zna zamiary Trumpa? "Powiedział, jaki jest plan działania"
Odbijanie zakładników ze szpitala. Dwie osoby nie żyją
Odbijanie zakładników ze szpitala. Dwie osoby nie żyją
Syryjczyk zaatakował w Berlinie. "Planował zabić Żydów"
Syryjczyk zaatakował w Berlinie. "Planował zabić Żydów"
Anioł Pański bez Franciszka. Stan papieża wciąż krytyczny
Anioł Pański bez Franciszka. Stan papieża wciąż krytyczny
Napięcie rośnie. Spór przed G7, Trump na linii z premierem Kanady
Napięcie rośnie. Spór przed G7, Trump na linii z premierem Kanady
"Mocny" Duda. W USA zachwyt, człowiek Trumpa publikuje post
"Mocny" Duda. W USA zachwyt, człowiek Trumpa publikuje post
Kolejne rewelacje z Białego Domu. Porozumienie z Rosją "w tym tygodniu"?
Kolejne rewelacje z Białego Domu. Porozumienie z Rosją "w tym tygodniu"?
Szokujący ruch Muska. Dał im 48 godzin
Szokujący ruch Muska. Dał im 48 godzin
Tragedia. Tramwaj zabił matkę dwójki dzieci
Tragedia. Tramwaj zabił matkę dwójki dzieci
"Papież odpoczął". Jest nowy komunikat o stanie zdrowia Franciszka
"Papież odpoczął". Jest nowy komunikat o stanie zdrowia Franciszka
Był "stan krytyczny". Media: Najbliższe godziny "kluczowe" dla papieża
Był "stan krytyczny". Media: Najbliższe godziny "kluczowe" dla papieża
1 marca. W Niemczech oburzenie, "chcą odsyłać ich do Polski"
1 marca. W Niemczech oburzenie, "chcą odsyłać ich do Polski"