Bp Bronakowski apeluje o likwidację reklam alkoholu

O likwidację reklamy alkoholu i ograniczenie dostępu do niego zwrócił się do władz i samorządów przewodniczący Zespołu ds. Apostolstwa Trzeźwości Konferencji Episkopatu Polski bp Tadeusz Bronakowski. W niedzielę rozpoczyna się 48. Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu.

Bp Bronakowski apeluje o likwidację reklam alkoholu
Źródło zdjęć: © WP.PL | Łukasz Szełemej
369

W tym roku obchodzony będzie pod hasłem "Abstynencja dzieci troską rodziny, Kościoła i narodu".

- Od wielu lat prosimy, apelujemy o likwidację reklamy alkoholu, o ograniczenie jego dostępności, bo tylko to może spowodować zmniejszenie ilości spożywanego alkoholu - powiedział w rozmowie z PAP bp Bronakowski.

Dodał, że sytuacja w Polsce jest bardzo trudna, bo ok. 1 mln osób jest uzależnionych od alkoholu, od 2,5 do 4 mln Polaków pije ryzykownie i szkodliwie, a 1,5-2 mln dzieci żyje w rodzinach z problemem alkoholowym. "Przeciętny Polak wypija, począwszy od 15 roku życia, ok. 9,5 litra czystego alkoholu na głowę. Do tego trzeba jeszcze doliczyć od 2 do 3 litrów alkoholu nierejestrowanego" - powiedział hierarcha.

W jego ocenie jest to bardzo trudna sytuacja i odpowiednie działania powinny wypływać nie tylko ze strony rodziny, szkoły, ale także od rządzących i samorządów. Przypomniał, że tylko w 2013 r. polskie samorządy udzieliły ponad 140 tys. nowych zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

Jak podkreślił bp Bronakowski, w latach 90. przeciętny Polak wypijał 18 litrów piwa, dzisiaj - zachęcony reklamą - pije ok. 100 litrów piwa; sięgają po nie najczęściej dzieci i młodzież.

Sytuacja ta wymaga troski także Kościoła - zaznaczył. Przypomniał, że Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu jest obchodzony od ostatniej niedzieli karnawału, aby uświadomić wszystkim, że "cnota trzeźwości i umiaru w jego spożywaniu obowiązuje zawsze, wszędzie i wszystkich". - Dla dzieci do 18 roku życia jedyną formą trzeźwości jest zachowanie całkowitej abstynencji - zaznaczył.

Bp Bronakowski wyjaśnił, że tydzień modlitw jest organizowany po to, by "wynagradzać Bogu za grzechy pijaństwa, rozwiązłości, za wszelkie zgorszenia"; jest to też czas modlitwy za polskie rodziny, aby były wierne Bogu i nauce Kościoła, by przeciwstawiały się demoralizacji.

Jak poinformował, od wielu lat prowadzony jest w Apostolstwie Trzeźwości program "Rodzina szkołą trzeźwości".

- W tym roku podejmujemy problem trzeźwości dzieci, bo doskonale wiemy, że o losie narodu decyduje nie tylko sytuacja ekonomiczna, polityczna czy militarna, ale przede wszystkim wychowanie młodego pokolenia - powiedział hierarcha. Według niego miłość do ojczyzny to troska o "solidne wychowanie młodych", by stawali się ludźmi dobrymi, mądrymi i wolnymi od uzależnień. - Jesteśmy odpowiedzialni za to, czy dzieci i młodzież dostaną szanse na wzrastanie w trzeźwych rodzinach i w trzeźwych społeczeństwach. Nie uchylajmy się od tej odpowiedzialności - zaapelował.

Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu obchodzony jest od 1968 r., rozpoczyna się w ostatnią niedzielę karnawału. W sierpniu obchodzony jest natomiast Miesiąc Trzeźwości.

Zgodnie z przepisami reklama piwa obwarowana jest szeregiem warunków, m.in. nie może być prowadzona w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godz. 6-20, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy.

Pod koniec sierpnia 2014 r. grupa posłów PSL złożyła w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który umożliwia reklamę cydru z jabłek i jego gruszkowego odpowiednika (perry)
na takich samych warunkach jak piwa, czyli po godz. 20. Przeciwne temu jest Ministerstwo Zdrowia, według którego reklama alkoholu jest wyjątkowo szkodliwa z punktu widzenia interesu zdrowia publicznego, a podatni na nią byliby głównie młodzi ludzie.

- Jakiekolwiek postulaty zmierzające do liberalizacji przepisów dotyczących reklamy napojów alkoholowych należy uznać za niezgodne z polityką prozdrowotną - mówił w sierpniu ubiegłego roku rzecznik ministerstwa Krzysztof Bąk. Przywołał raport dla KE, z którego wynika, iż reklama napojów alkoholowych ma znaczący wpływ na wielkość ich spożycia.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Ziobro oskarża Tuska. "Spod palca przekazał 40 milionów Owsiakowi"
Ziobro oskarża Tuska. "Spod palca przekazał 40 milionów Owsiakowi"
Sprawa Mateckiego. Rzecznik prokuratury ucina dyskusję
Sprawa Mateckiego. Rzecznik prokuratury ucina dyskusję
15 krajów. Są chętni do dyskusji o "nowej architekturze bezpieczeństwa dla Ukrainy"
15 krajów. Są chętni do dyskusji o "nowej architekturze bezpieczeństwa dla Ukrainy"
Atak tygrysa syberyjskiego w Rosji. To już trzeci przypadek tej zimy
Atak tygrysa syberyjskiego w Rosji. To już trzeci przypadek tej zimy
Spotkanie Putin-Trump. Rosyjskie media podały termin i miejsce
Spotkanie Putin-Trump. Rosyjskie media podały termin i miejsce
Amerykanie w drodze do Moskwy. MSZ Rosji komentuje
Amerykanie w drodze do Moskwy. MSZ Rosji komentuje
Nie będzie kampanijnego wsparcia. Wiemy, kiedy może przyjechać Trump
Nie będzie kampanijnego wsparcia. Wiemy, kiedy może przyjechać Trump
Erdogan apeluje o zawieszenie broni: Rosja powinna odpowiedzieć
Erdogan apeluje o zawieszenie broni: Rosja powinna odpowiedzieć
Groźny incydent na granicy. Straż Graniczna zareagowała
Groźny incydent na granicy. Straż Graniczna zareagowała
Tak Matecki zacierał ślady i utrudniał śledztwo? "GW" ujawnia
Tak Matecki zacierał ślady i utrudniał śledztwo? "GW" ujawnia
Groził ekspedientce śmiercią. 41-latek w rękach policji
Groził ekspedientce śmiercią. 41-latek w rękach policji
Ładunek wybuchowy w termosie. Rosjanie zwerbowali nastolatków
Ładunek wybuchowy w termosie. Rosjanie zwerbowali nastolatków