Trwa ładowanie...
15-02-2015 07:25

Bp Bronakowski apeluje o likwidację reklam alkoholu

O likwidację reklamy alkoholu i ograniczenie dostępu do niego zwrócił się do władz i samorządów przewodniczący Zespołu ds. Apostolstwa Trzeźwości Konferencji Episkopatu Polski bp Tadeusz Bronakowski. W niedzielę rozpoczyna się 48. Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu.

Bp Bronakowski apeluje o likwidację reklam alkoholuŹródło: WP.PL, fot: Łukasz Szełemej
d3f4th7
d3f4th7

W tym roku obchodzony będzie pod hasłem "Abstynencja dzieci troską rodziny, Kościoła i narodu".

- Od wielu lat prosimy, apelujemy o likwidację reklamy alkoholu, o ograniczenie jego dostępności, bo tylko to może spowodować zmniejszenie ilości spożywanego alkoholu - powiedział w rozmowie z PAP bp Bronakowski.

Dodał, że sytuacja w Polsce jest bardzo trudna, bo ok. 1 mln osób jest uzależnionych od alkoholu, od 2,5 do 4 mln Polaków pije ryzykownie i szkodliwie, a 1,5-2 mln dzieci żyje w rodzinach z problemem alkoholowym. "Przeciętny Polak wypija, począwszy od 15 roku życia, ok. 9,5 litra czystego alkoholu na głowę. Do tego trzeba jeszcze doliczyć od 2 do 3 litrów alkoholu nierejestrowanego" - powiedział hierarcha.

W jego ocenie jest to bardzo trudna sytuacja i odpowiednie działania powinny wypływać nie tylko ze strony rodziny, szkoły, ale także od rządzących i samorządów. Przypomniał, że tylko w 2013 r. polskie samorządy udzieliły ponad 140 tys. nowych zezwoleń na sprzedaż alkoholu.

d3f4th7

Jak podkreślił bp Bronakowski, w latach 90. przeciętny Polak wypijał 18 litrów piwa, dzisiaj - zachęcony reklamą - pije ok. 100 litrów piwa; sięgają po nie najczęściej dzieci i młodzież.

Sytuacja ta wymaga troski także Kościoła - zaznaczył. Przypomniał, że Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu jest obchodzony od ostatniej niedzieli karnawału, aby uświadomić wszystkim, że "cnota trzeźwości i umiaru w jego spożywaniu obowiązuje zawsze, wszędzie i wszystkich". - Dla dzieci do 18 roku życia jedyną formą trzeźwości jest zachowanie całkowitej abstynencji - zaznaczył.

Bp Bronakowski wyjaśnił, że tydzień modlitw jest organizowany po to, by "wynagradzać Bogu za grzechy pijaństwa, rozwiązłości, za wszelkie zgorszenia"; jest to też czas modlitwy za polskie rodziny, aby były wierne Bogu i nauce Kościoła, by przeciwstawiały się demoralizacji.

Jak poinformował, od wielu lat prowadzony jest w Apostolstwie Trzeźwości program "Rodzina szkołą trzeźwości".

d3f4th7

- W tym roku podejmujemy problem trzeźwości dzieci, bo doskonale wiemy, że o losie narodu decyduje nie tylko sytuacja ekonomiczna, polityczna czy militarna, ale przede wszystkim wychowanie młodego pokolenia - powiedział hierarcha. Według niego miłość do ojczyzny to troska o "solidne wychowanie młodych", by stawali się ludźmi dobrymi, mądrymi i wolnymi od uzależnień. - Jesteśmy odpowiedzialni za to, czy dzieci i młodzież dostaną szanse na wzrastanie w trzeźwych rodzinach i w trzeźwych społeczeństwach. Nie uchylajmy się od tej odpowiedzialności - zaapelował.

Tydzień Modlitw o Trzeźwość Narodu obchodzony jest od 1968 r., rozpoczyna się w ostatnią niedzielę karnawału. W sierpniu obchodzony jest natomiast Miesiąc Trzeźwości.

Zgodnie z przepisami reklama piwa obwarowana jest szeregiem warunków, m.in. nie może być prowadzona w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godz. 6-20, z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy.

d3f4th7

Pod koniec sierpnia 2014 r. grupa posłów PSL złożyła w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który umożliwia reklamę cydru z jabłek i jego gruszkowego odpowiednika (perry)
na takich samych warunkach jak piwa, czyli po godz. 20. Przeciwne temu jest Ministerstwo Zdrowia, według którego reklama alkoholu jest wyjątkowo szkodliwa z punktu widzenia interesu zdrowia publicznego, a podatni na nią byliby głównie młodzi ludzie.

- Jakiekolwiek postulaty zmierzające do liberalizacji przepisów dotyczących reklamy napojów alkoholowych należy uznać za niezgodne z polityką prozdrowotną - mówił w sierpniu ubiegłego roku rzecznik ministerstwa Krzysztof Bąk. Przywołał raport dla KE, z którego wynika, iż reklama napojów alkoholowych ma znaczący wpływ na wielkość ich spożycia.

d3f4th7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3f4th7
Więcej tematów