Auta elektryczne i hybrydy coraz tańsze. Tak wynika z analizy niemieckich badaczy
Badacze z University of Applied Sciences Trier w Niemczech przeanalizowali ich ceny, koszty eksploatacji i koszty ograniczenia emisji CO2.
Jak wynika z raportu „Journal of Cleaner Production” nr 212 z marca 2019 roku w ciągu ostatnich dziewięciu lat ceny samochodów elektrycznych i z napędem hybrydowym plug-in (baterie w tych autach – wyposażonych także w silnik spalinowy – ładowane są przy użyciu prądu z sieci elektrycznej) spadły odpowiednio o 63 i 24 proc. Maleją też koszty użytkowania samochodów elektrycznych i hybrydowych w porównaniu z ich tradycyjnymi odpowiednikami – rocznie o 14 i 26 proc. Jeśli do tego dorzucimy ograniczenie kosztów emisji CO2, to elektryfikacja transportu drogowego na dużo poważniejszą skalę jest tylko kwestią czasu.
Przykład idzie z Norwegii
W Norwegii w 2018 roku udział wspomnianych samochodów w rynku wynosił już 31,2 proc. (kraj ten jest niekwestionowanym liderem na świecie w dziedzinie elektromobilności). W 2017 roku w Holandii było to 6 proc., a w Chinach, Francji i Wielkiej Brytanii – 1,5 proc.
Niemieckie władze zakładają, że do 2022 roku po tamtejszych drogach będzie jeździł milion elektryków, a do 2025 – w zależności od tempa rozwoju rynku – od dwóch do trzech milionów.
Według dorocznego raportu Nationale Plattform Elektromobilität, w latach 2010-2017 łączna liczba pierwszych rejestracji samochodów elektrycznych w Niemczech wyniosła 131 tys., z czego 69 tys. przypadało na samochody elektryczne, a reszta na auta hybrydowe z wtyczką.
Dla porównania w Polsce na koniec kwietnia tego roku zarejestrowano 5,6 tys. samochodów elektrycznych, z czego 2 tys. stanowiły hybrydy typu plug-in w tym jedna z najpopularniejszych Toyota Prius Plug-in Hybrid.
Po 150 tysiącach jest taniej
Autorzy raportu „Journal of Cleaner Production” zakładają, że przy dalszym rozwoju technologii związanych z produkcją akumulatorów i innych elektrycznych komponentów napędu, a co za tym idzie obniżaniu kosztów produkcji, popularność samochodów elektrycznych i hybrydowych będzie dynamicznie rosła.
Tym bardziej, że maleją koszty ich użytkowania w porównaniu z tradycyjnymi odpowiednikami. Rocznie na poziomie 14 proc. (samochody elektryczne) i 26 proc. (hybrydy plug-in).
Zakładając, że auto jest eksploatowane przez 11 lat (150 000 km przebiegu) zakup elektryka czy hybrydy już dziś jest tańszy niż zakup auta z napędem spalinowym.