Strona główna serwisu
Rzecznik Praw Obywatelskich: potrzebne większe wsparcie gmin w integracji uchodźców

Rzecznik Praw Obywatelskich: potrzebne większe wsparcie gmin w integracji uchodźców

• Raport: brakuje rozwiązań prawnych pozwalających na organizację nauki dzieci cudzoziemców w efektywny sposób
• "Dzieci trafiają na lekcje, z których nic nie rozumieją"
• Rodzice boją się, że spadnie poziom nauczania
Na rzecz integracji uchodźców z lokalną społecznością pracują tylko organizacje pozarządowe i szkoły, którym brakuje rozwiązań prawnych pozwalających na organizację nauki dzieci cudzoziemców w efektywny sposób - stwierdza raport Stowarzyszenia Interwencji Prawnej na zlecenie RPO.

Eksperci Stowarzyszenia Interwencji Prawnej (SIP) przeprowadzili badanie w listopadzie 2015 r. w dwóch mazowieckich gminach - Górze Kalwarii oraz Podkowie Leśnej - na terenie których działają otwarte ośrodki dla azylantów. Jak podkreślono w związku z planowaną relokacją i przesiedleniami do Polski około 7 tys. uchodźców zaistniała potrzeba sprawdzenia, na ile małe gminy czują się przygotowane na ich przyjęcie i integrację.

Z badania wynika, że mieszkańcy obu gmin mają niewiele okazji do spotkania uchodźców. "Istotne jest to, że na rzecz integracji przybyszy z lokalną społecznością pracują tylko szkoły i organizacje pozarządowe. Same gminy nie inicjowały takich działań" - zauważa SIP.


Jak podkreślono, największym problemem jest edukacja dzieci cudzoziemców (obowiązek szkolny realizuje blisko 1000 takich dzieci - PAP). "Uczeń cudzoziemiec, bez względu na stopień znajomości języka polskiego, trafia od razu na normalne zajęcia lekcyjne. W praktyce na lekcji w danej klasie może być obecnych kilkoro czy kilkanaścioro uczniów, którzy w ogóle nie mówią po polsku. To budzi lęki rodziców - także o to, że gwałtownie spadnie poziom nauczania" - zaznaczono.

Nauczyciele podkreślają, że dzieci uchodźców powinny mieć najpierw zajęcia wyrównawcze, a dopiero potem zaczynać normalną naukę. "Teraz chodzą na te zajęcia po zwykłych lekcjach, z których nic nie rozumieją - nic więc dziwnego, że te popołudniowe zajęcia ani nie cieszą się wielkim powodzeniem, ani nie przynoszą oczekiwanego skutku" - wskazuje SIP.

Jak podkreślono szkoły próbując sobie radzić same, włączają w edukację cudzoziemców psychologów i pedagogów szkolnych, korzystają ze wsparcia organizacji pozarządowych. "Wymaga to jednak dużego wysiłku, który zresztą często wykracza poza obowiązki zawodowe pracowników szkół. Tym, czego szkoły najbardziej potrzebują, są rozwiązania prawne, które pozwolą im na organizację nauki dzieci cudzoziemców w inny, efektywny sposób" - zauważono.


Raport wskazuje niezbędne kierunki zmian w zakresie edukacji, m.in. wprowadzenie okresu adaptacyjnego dla uczniów cudzoziemców; czas ten byłby przeznaczony na intensywną naukę języka polskiego oraz przygotowanie kulturowe. Proponuje także częściową rezygnację z rejonizacji: miałoby to zapobiegać trafianiu dużej liczby dzieci cudzoziemców do jednej szkoły, co dzieje się najczęściej w przypadku szkół położonych w pobliżu ośrodków dla uchodźców.

Kolejnym pomysłem jest możliwość zwalniania dzieci ze sprawdzianu szóstoklasisty oraz egzaminu gimnazjalnego, a także przeznaczenie dodatkowych środków dla samorządu na zatrudnianie asystentów kulturowych.

W ramach unijnych programów relokacji uchodźców w latach 2016-2017 do krajów Unii Europejskiej ma trafić 160 tys. osób z terytoriów Grecji oraz Włoch. To do tych krajów napłynęła większość spośród ponad miliona migrantów, którzy przybyli do Europy w 2015 r. Polska w ciągu dwóch lat ma przyjąć ok. 7 tys. osób, z czego maksymalnie 400 jeszcze w tym roku.
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (67)
Nie zgadzam się z opinią
12
Zgadzam się z opinią
233
~hk 2016-02-17 (09:02) 9 godzin i 31 minut temu

Ale temat ,tylko imigrańci i imigranci, nikt ich u nas nie chce ani w naszych szkołach. Tak będzie jak we Francji, Niemczech itp nasze dzieci będą bite, opluwane a rodzice będą szukać innnych szkół w ramach bezpieczeństwa. Wynocha do siebie, nie chcemy was bo to największa zaraza XXI wieku

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
6
Zgadzam się z opinią
171
~uczen 2016-02-17 (09:28) 9 godzin i 5 minut temu

Mamy "kolege" z syrii w klasie, jest agresywny i wszystkich bije oczywiscie nie mozna go wyrzucic bo bedzie sprawa w sadzie o rasistowska szkole... LUDZIE DLACZEGO ONI MOGĄ BYC RASISTAMI A MY NIE?!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 5

Nie zgadzam się z opinią
4
Zgadzam się z opinią
112
~Romek 2016-02-17 (09:20) 9 godzin i 13 minut temu

Kiedys marzylem zeby sie przeniesc do Podkowy Lesnej. Fajna szkola itd. Juz mi przeszlo. Bedzie wiocha w stylu niektorych dzielnic Berlina albo Malmo.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1