Trwa ładowanie...
d221s03
05-05-2011 07:15

Wniosek mec. Rafała Rogalskiego

Pełnomocnik części rodzin ofiar katastrofy smoleńskiej mec. Rafał Rogalski w specjalnym oświadczeniu wnosi o udostępnienie informacji m.in. o tym na jakiej podstawie Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego pod przewodnictwem Jerzego Millera prowadzi badanie przyczyn katastrofy Tu-154M.

d221s03
d221s03

"Niniejszym, działając jako pełnomocnik Dariusza Fedorowicza, Bartosza Fetlińskiego, Włodzimierza Fetlińskiego, Beaty Gosiewskiej, Jadwigi Czarnołęskiej-Gosiewskiej, Jana Gosiewskiego, Jarosława Kaczyńskiego, Katarzyny Putry oraz Jacka Świata [pełnomocnictwa w załączeniu] na podstawie art. 2 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 i art. 6 ust.1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej wnoszę o udostępnienie mi informacji publicznej odnośnie:

1/ podstawy, w oparciu o którą Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego działająca pod przewodnictwem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Jerzego Millera, prowadzi badanie zdarzenia lotniczego polegającego na katastrofie polskiego rządowego samolotu Tu-154M nr 101, która miała miejsce na terytorium Federacji Rosyjskiej w okolicach lotniska Smoleńsk 'Północny' w dniu 10 kwietnia 2010 r. [zwanej również Katastrofą Smoleńską];

2/ istnienia oraz treści umowy międzynarodowej lub przepisów międzynarodowych, które przewidują uprawnienie ww. Komisji do prowadzenia badania Katastrofy Smoleńskiej

lub

d221s03

3/ istnienia, sposobu, formy oraz treści uprawnienia przekazanego przez właściwy organ Federacji Rosyjskiej ww. Komisji do prowadzenia badania Katastrofy Smoleńskiej;

4/ organu Federacji Rosyjskiej właściwego w zakresie przekazania ww. Komisji uprawnienia do badania Katastrofy Smoleńskiej.

UZASADNIENIE

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 maja 2004 r. w sprawie organizacji i zasad funkcjonowania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego podstawowym zadaniem tej Komisji jest '(…) badanie wypadków i poważnych incydentów lotniczych w lotnictwie państwowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i w polskiej przestrzeni powietrznej'.

W ustępie 2 paragrafu 6 ww. rozporządzenia przewidziano również możliwość prowadzenia przez Komisję badania wypadków lotniczych lotnictwa państwowego, które miały miejsce poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

d221s03

Niemniej, z treści tego rozporządzenia [w szczególności § 6 ust. 2] wynika, iż nie stanowi ono samodzielnej podstawy prawnej badania takich wypadków lotniczych, gdyż zgodnie z tym przepisem Komisja może prowadzić takie badania jedynie '(…) jeżeli przewidują to umowy lub przepisy międzynarodowe albo jeżeli właściwy organ obcego państwa przekaże Komisji uprawnienia do przeprowadzenia badania albo sam nie podjął tego badania'.

Zważywszy na treść powyższego przepisu, podstawę uprawnienia Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego do badania przyczyn i okoliczności wypadku lotniczego w lotnictwie państwowym jakim była katastrofa rządowego Tu-154M, która miała miejsce na terytorium Federacji Rosyjskiej, stanowić mogła:

a) dwustronna umowa międzynarodowa zawarta między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską,

d221s03

b) wielostronna umowa międzynarodowa, której stroną jest Rzeczpospolita Polska oraz Federacja Rosyjska,

c) upoważnienie udzielone przez „właściwy organ” Federacji Rosyjskiej polskiej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Podstawą uprawnienia polskiej Komisji Badania Wypadków Lotnictwa Państwowego działającej pod przewodnictwem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Jerzego Millera nie mogło być niepodjęcie badania przez 'właściwy organ obcego państwa', gdyż organ, na rzecz którego rosyjska Komisja Państwowa do spraw wyjaśnienia przyczyn katastrofy samolotu Tu-154M [powołana przez Federację Rosyjską na podstawie Zarządzenia Prezydenta Federacji Rosyjskiej Nr 225-rp z 10 kwietnia 2010 r.] scedowała badanie tej katastrofy, tj. Przewodniczący Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego MAK, utworzył [rozporządzeniem Przewodniczącego MAK Nr 8-498/r. z 13 kwietnia 2010 r.] Komisję w celu zbadania jej przyczyn i okoliczności [Komisja Badania Wypadków Lotniczych Międzypaństwowy Komitet MAK], która w okresie od 10 kwietnia 2010 r. do 10 stycznia 2011 r. przeprowadziła ww. badanie.

d221s03

Biorąc powyższe pod uwagę, wnoszę o wskazanie podstawy [jednej z wyżej wskazanych albo innych, jeśli istnieją] uprawnienia polskiej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego do badania zdarzenia lotniczego polegającego na katastrofie polskiego rządowego samolotu Tu-154M nr 101, która miała miejsce na terytorium Federacji Rosyjskiej w okolicach lotniska Smoleńsk „Północny” w dniu 10 kwietnia 2010 r. poprzez udzielenie informacji publicznej w zakresie wskazanym w petitum niniejszego pisma.

Informacje te, zgodnie z art. 1 ust. 1 w zw. z art. 6 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, podlegają udostępnieniu.

Adwokat Rafał Rogalski

d221s03
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d221s03
Więcej tematów