WAŻNE
TERAZ

Groźny niż zawisł nad Polską [RELACJA NA ŻYWO]

Śląsk. Rozpoczął się ostatni etap budowy tuneli

Jest brakującym odcinkiem często uczęszczanej drogi – to nią turyści zmierzają w góry, czy jadą w stronę Słowacji. Prace tu są kosztowne i nie należą do najłatwiejszych. Wszystko dlatego, że aby powstał tunel trzeba przewiercić się przez naprawdę trudny materiał, z którego zbudowany jest górotwór.

Trwa budowa ostatniego fragmentu S1Trwa budowa ostatniego fragmentu S1
Źródło zdjęć: © Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Na szczęście już bliżej niż dalej – wykonawca właśnie wkroczył w ostatni etap budowy, czwartego z tuneli. W pozostałych trzech prace już trwają. Gdy wszystkie się zakończą, droga ekspresowa S1 od węzła Przybędza do węzła Milówka, tzw. obejście Węgierskiej Górki, będzie gotowa. Tym samym, bezpośrednie połączenie Bielska-Białej ze Zwardoniem stanie się faktem. Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 o długości 135 km w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu.

Prace realizacyjne, wartej 1 mld 379 mln zł brutto umowy na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka trasy, ruszyły wiosną ubiegłego roku. To trudny teren, ale tunele są konieczne by uzupełnić brakujący ponad 8 km odcinek drogi S1. Powstaną też estakady nad dolinami potoków.

Roboty odbywają się w ciężkich warunkach geologicznych: w górotworze zbudowanym w większości ze zwietrzeliny łupka szarego, występującego głównie jako okruchy skały o niskiej wytrzymałości, silnie spękanej i zawilgoconej. Drążenie odbywa się z zastosowaniem parasola ochronnego w stropie, wykonanego z rur stalowych gęsto rozmieszczonych.

Ta branża nie narzeka na epidemię. Rekordowe wyniki dzięki remontom

Do tej pory, drążąc tunele wywieziono tysiące metrów sześciennych urobku. Ze względu na specyfikę terenu, wykorzystywana jest tzw. Nowa Austriacka Metoda Górnicza, gdzie prace nie są prowadzone od razu całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń dopasowany jest typ zabezpieczeń.

W tym samym czasie trwają pozostałe prac budowlane, jak wykopy czy wzmacnianie skarp lub wykonywanie drenaży. Przebudowywane są fragmenty sieci energetycznych i trwają prace przy zbiornikach retencyjnych. Całkowity koszt prac, o których mówi się w regionie od ponad 20 lat, to ponad 1,5 mld zł.

Źródło artykułu: WP Wiadomości

Wybrane dla Ciebie

Niebezpieczne burze nie tylko w Polsce. Nagranie ze Słowacji
Niebezpieczne burze nie tylko w Polsce. Nagranie ze Słowacji
Wyniki Lotto 07.07.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 07.07.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Szefowa Wód Polskich odwołana
Szefowa Wód Polskich odwołana
Przez Polskę przechodzą burze. Kulminacja dopiero przed nami
Przez Polskę przechodzą burze. Kulminacja dopiero przed nami
Zimoch ostro o Hołowni. "Uważa, że rozgrywa pokera"
Zimoch ostro o Hołowni. "Uważa, że rozgrywa pokera"
Pożar w Ząbkach. Ujawnili, ile pieniędzy wypłacono poszkodowanym
Pożar w Ząbkach. Ujawnili, ile pieniędzy wypłacono poszkodowanym
Błaszczak o Hołowni: Doceniam jego postawę
Błaszczak o Hołowni: Doceniam jego postawę
Policja i SG dostały jasne wytyczne. Siemoniak: "Mają działać twardo"
Policja i SG dostały jasne wytyczne. Siemoniak: "Mają działać twardo"
Morderstwo w Nowem. Kolumbijczyk przyznał się
Morderstwo w Nowem. Kolumbijczyk przyznał się
"Słono zapłacą". Tragiczne skutki decyzji Orbana ws. Ukrainy
"Słono zapłacą". Tragiczne skutki decyzji Orbana ws. Ukrainy
Rosja przestała publikować kluczowe dane. Ukrywają kryzys?
Rosja przestała publikować kluczowe dane. Ukrywają kryzys?
Wotum nieufności dla KE. Mocne słowa Ursuli von der Leyen
Wotum nieufności dla KE. Mocne słowa Ursuli von der Leyen