Trwa ładowanie...
d4j40z1
23-06-2009 17:55

Senat chciał wartości chrześcijańskich w ustawie medialnej

Sejmowa Komisja Kultury debatuje nad poprawkami senatu do ustawy medialnej. Senat chciał w niej umieścić m.in. zapis o tym, że publiczne media powinny kierować się wartościami chrześcijańskimi. Komisja zajęła się też finansami publicznych mediów i poprawkami dotyczącymi przerywania programów blokami reklamowymi.

d4j40z1
d4j40z1

"Niekonstytucyjna" poprawka o wartościach

Komisja opowiedziała się za wykreśleniem z ustawy medialnej senackiej poprawki o wartościach chrześcijańskich w mediach publicznych.

Poprawka zakładała, że wpisanie chrześcijańskiego systemu wartości, umacnianie rodziny, propagowanie postaw prozdrowotnych, przeciwdziałanie patologiom społecznym oraz wszelkiej dyskryminacji należy do zadań mediów publicznych, na które można otrzymać pieniądze z budżetu państwa.

Przeciwko poprawce były: Lewica, PO i SdPl-NL, argumentując, że wystarczający jest przepis w obowiązującej ustawie o radiofonii i telewizji, który mówi o respektowaniu wartości chrześcijańskich.

Przewodnicząca komisji Iwona Śledzińska-Katarasińska podkreśliła też, że poprawka senatu byłaby niekonstytucyjna.

d4j40z1

Będzie limit na pieniądze?

Komisja rekomendowała także odrzucenie senackiej poprawki, która zakłada, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, określając w projekcie budżetu kwotę dla mediów publicznych, nie jest związana żadnym limitem.

Posłowie chcą, by radę - tak jak w wersji sejmowej projektu - obowiązywało minimum w wysokości około 880 milionów złotych, czyli kwoty jaką media publiczne uzyskały z abonamentu w 2007 roku.

Zgodnie z ustawą medialną - zarówno w wersji uchwalonej przez sejm, jak i po poprawkach senatu - ostateczną decyzję w sprawie wysokości funduszy dla mediów publicznych podejmuje sejm, a rekomendacja KRRiT dotyczy tylko projektu budżetu.

Nie przerywać programów reklamami

Sejmowa komisja kultury chce również wykreślenia poprawek senatu do ustawy medialnej, które gwarantowałyby mediom publicznym możliwość przerywania reklamami programów, które powstały z pozabudżetowych pieniędzy.

d4j40z1

Przeciwko tej poprawce protestował we wtorek Związek Pracodawców Prywatnych Mediów, podkreślając, że senacka poprawka prowadziłaby do dalszej komercjalizacji mediów publicznych.

Senator PiS Wojciech Skurkiewicz, który był autorem spornej poprawki argumentował, że w sytuacji, gdy niewiadoma jest kwota, jaką budżet przeznaczy na media publiczne, wykreślenie zakazu przerywania programów reklamami w mediach publicznych miało im pomóc utrzymać się na rynku.

Komisja opowiada się zaś za utrzymaniem poprawki, która zabroni przerywania reklamą audycji powstających za publiczne pieniądze w mediach komercyjnych. Ustawa medialna przewiduje bowiem, że media komercyjne mogą się starać o 10% budżetowych pieniędzy, które budżet państwa przeznaczy na misję publiczną.

d4j40z1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4j40z1
Więcej tematów