Trwa ładowanie...
23-06-2015 08:34

Polska odpowiedź na Pendolino wjeżdża na tory

Bezpieczny, przestronny, cichy i atrakcyjny wizualnie - taki będzie Dart. To nowy dalekobieżny pociąg bydgoskiej Pesy, który pod koniec roku powinien trafić na tory pod szyldem PKP Intercity. Pojazd stanowi efekt rodzimej myśli technicznej i w większości powstał z podzespołów produkowanych w kraju.

Polska odpowiedź na Pendolino wjeżdża na toryŹródło: Materiały prasowe
d184sfi
d184sfi

Pesa to znany w Polsce producent pojazdów szynowych. Coraz mocniej rozpycha się także w Europie, realizując zamówienia z Czech, Włoch, Niemiec, a ostatnio też z Ukrainy. Jej elektryczne i spalinowe pociągi wożą pasażerów przede wszystkim w ramach połączeń regionalnych.

Już niedługo na tory wyjedzie najnowsze dzieło bydgoskiej firmy, które w barwach PKP Intercity będzie kursować na trasach międzyregionalnych: z Jeleniej Góry przez Warszawę do Lublina i z Białegostoku przez stolicę do Bielska-Białej.

Całkowicie płaska podłoga

Pesa Dart, bo o nim mowa, zapoczątkował nową rodzinę pociągów w portfolio polskiego producenta - dalekobieżne elektryczne zespoły trakcyjne (EZT).

- Pojazd wyróżnia się nowoczesnym designem, którym spokojnie może konkurować z Pendolino, całkowicie płaską podłogą, lżejszą konstrukcją z zaawansowanej technologicznie stali o wysokiej wytrzymałości oraz bezpieczeństwem. Za sprawą wyższego wnętrza jest też bardziej przestronny od konkurentów - opisuje Michał Żurowski z Pesy.

d184sfi

Powstanie Darta sfinansowała Unia Europejska, która w ramach programu Innowacyjna Gospodarka wyłożyła ponad 7 mln zł na opracowanie prototypu. Podczas pracy firma wykorzystała doświadczenie przy konstruowaniu flagowego Elfa oraz wiedzę maszynistów.

- Zastosowaliśmy polską myśl techniczną. Aerodynamiczna sylwetka to autorska koncepcja naszego zespołu projektantów. Pojazd jest owocem pracy naszych konstruktorów i 160-osobowego, chyba największego w tej części Europy, działu badawczo-rozwojowego - mówi.

Większość części użytych podczas montażu Darta pochodzi od krajowych dostawców. Za granicą kupiono: napęd, hamulce i klimatyzację.

- To są podzespoły, których samodzielnie nie wytwarza praktycznie żaden producent taboru. Pozyskuje się je od mocno wyspecjalizowanych podmiotów - tłumaczy.

d184sfi

Pesa na co dzień kooperuje z różnymi uczelniami. Tak samo było przy pojeździe oznaczonym jako ED161.

- Wraz z naukowcami z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy w naszym wspólnym laboratorium badaliśmy wytrzymałość konstrukcji. W efekcie pojazd zaliczył wszystkie scenariusze zderzeniowe, jakie mogą go spotkać na torach - tłumaczy.

Komfortowo w dalekie trasy

Pociąg jest już gotowy. Przechodzi wykonywane przez Instytut Kolejnictwa testy torowe niezbędne do uzyskania świadectwa homologacji, które warunkuje dopuszczenie do ruchu. W lipcu trafi do klienta.

d184sfi

Sukcesywnie powstają kolejne egzemplarze. W sumie do końca października w ramach opiewającego na 1 mld zł zamówienia do PKP Intercity trafi 20 dartów. Każdy z ośmioczłonowych składów ma 352 miejsca siedzące. Wersja dla państwowego przewoźnika będzie osiągać prędkość eksploatacyjną do 160 km/h. Pesa pracuje jednak nad konstrukcją przystosowaną do większych prędkości. Podczas testów pociąg osiągnął 200 km/h.

Darta wyposażono m.in. w klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka, wzmacniacz sygnału telefonii komórkowej, elektroniczny system informacji, LED-owe oświetlenie, monitoring wnętrza i otoczenia pojazdu, duże okna, wagon barowy, toalety z przewijakami, system zliczania pasażerów. Dzięki umieszczonym na dachu falownikom - urządzeniom zmieniającym prąd stały na zmienny, skład pracuje ciszej. Poprzez rampę, wysuwany stopień, miejsca na wózki i przestronne toalety przystosowano go do potrzeb osób niepełnosprawnych. 80 proc. jego elementów nadaje się do recyklingu. To wszystko, jak zapewnia producent, ma zapewnić komfortowe warunki podróżowania o czasie przejazdu do ośmiu godzin.

- W zależności od przeznaczenia i potrzeb nabywcy jesteśmy w stanie dostarczyć pociąg w różnych wersjach konfiguracji, czyli np. o innej długości i pojemności pasażerskiej - mówi.

d184sfi

Fundusze na wynalazki

Dart powstał dzięki programowi Innowacyjna Gospodarka. Jego następca - program Inteligentny Rozwój - też będzie finansował tworzenie wynalazków i nowych technologii przez firmy. Po pieniądze na ten cel już można sięgać, ponieważ w maju rozpoczął się nabór wniosków w tzw. "szybkiej ścieżce". Są to dotacje na badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa. Ilość dokumentów ograniczono dla minimum, zaś w ciągu 60 dni od złożenia wniosku przedsiębiorca dowie się, czy otrzymał dofinansowanie.

Na razie po fundusze mogą sięgać mikro, małe i średnie firmy. Konkurs dla dużych przedsiębiorstw zostanie dopiero ogłoszony. Inną szansą na wsparcie finansowe innowacji są programy sektorowe oraz Demonstrator. Bliższe informacje o "szybkiej ścieżce" i pozostałych instrumentach są dostępne na stronach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju .

d184sfi
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d184sfi
Więcej tematów