WP

Nowe atrakcje turystyczne w polskich górach. Inwestycje na Kasprowym i Gubałówce

Modernizacja istniejących kolei i ich stacji oraz budowa nowych tras, wyciągów narciarskich, wież i tarasów widokowych w okolicach m.in. Zakopanego, Szczawnicy i Krynicy. W ciągu najbliższych pięciu lat Polskie Koleje Linowe SA zainwestują w infrastrukturę turystyczną ponad 400 mln zł.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
W latach 2021-23 PKL zamierza zmodernizować budynek stacji dolnej kolei na Gubałówce.
W latach 2021-23 PKL zamierza zmodernizować budynek stacji dolnej kolei na Gubałówce. (PKL)
WP

Wieloletni program inwestycyjny przedstawiciele spółki oraz właściciela – Polskiego Funduszu Rozwoju – zaprezentowali w symbolicznym miejscu - na Kasprowym Wierchu. To tu w 1936 roku powstała pierwsza w Polsce kolej linowa.

Dziś PKL posiada siedem ośrodków w Tatrach, Pieninach i Beskidach. Poza dwoma wspomnianymi, także Jaworzynę Krynicką i Górę Parkową w Krynicy-Zdrój, Palenicę w Pieninach, Górę Żar w Beskidzie Małym oraz Mosorny Groń w Beskidzie Żywieckim. W tej chwili przygotowuje się do inwestycji w nowych lokalizacjach, m.in. w Solinie.

Większy komfort czekania

WP

Nowe inwestycje, których realizacja planowana jest na lata 2019-2025 pochłoną w sumie 412 mln zł. Połowa tej kwoty zostanie w Tatrach.

Kasprowy Wierch doczeka się m.in. kompleksowej modernizacji infrastruktury na trasie Goryczkowej. Za 60 mln zł i do 2023 roku PKL chce m.in. wymienić obecną 2-osobową kolej krzesełkową na nowoczesną 4-osobową z kapsułami przeciwwiatrowymi, mniej uciążliwą dla środowiska. Równocześnie spółka zamierza skorygować przebieg kolei i postawić nowy budynek dolnej stacji 150 metrów niżej, co otworzy kolejną przestrzeń dla narciarzy.

PKL
Podziel się

Teren, na którym obecnie znajduje się stacja zostanie zrekultywowany. Inwestor planuje także budowę systemu punktowego dośnieżania trasy, ale tu potrzebna jest zgoda Tatrzańskiego Parku Narodowego. „Szczególnie istotne jest dla nas, aby planowane inwestycje zapewniały zachowanie naturalnych walorów środowiskowych polskich gór, zwłaszcza na terenach objętych szczególną ochroną. Liczymy tutaj na dobra współpracę z TPN i samorządami" – mówi Paweł Borys, prezes PFR.

WP

Komfortowa kolejka w Kuźnicach

PKL odbuduje również historyczny taras widokowy na fasadzie stacji górnej na Kasprowym, a także zbuduje dwa kolejne punkty widokowe: obok budynku z widokiem na Zakopane oraz na jego dachu.

Na dole – w Kuźnicach w latach 2021-23 za kolejne 20 mln zł powstanie centrum obsługi klientów oraz centrum edukacyjne. To pozwoli turystom czekać na wjazd koleją w bardziej komfortowych warunkach. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Materiały prasowe
Podziel się
WP

Taras widokowy na Kasprowym. Zdjęcie archiwalne

Nowa jakość na Gubałówce

Sporo zmieni się też na Gubałówce. W latach 2021-23 PKL zamierza zmodernizować budynek stacji dolnej kolei. Elewacja będzie bardziej nowoczesna, a wnętrze przebudowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstanie też restauracja. Górna stacja zostanie przede wszystkim uporządkowana architektonicznie. Całość ma kosztować 25 mln zł.

Kwestią przyszłości jest przywrócenie tras narciarskich na Gubałówce. Nie stanie się to jednak dopóki samorządowi nie uda się uporządkować kwestii własności terenu.

WP

Dodatkowe atrakcje turystyczne, na początek 45-metrowa wieża widokowa i punkt gastronomiczny powstaną na Butorowym Wierchu. Tu inwestycja zakończy się w 2021/22 roku.

Lot nad Soliną

Zmiany czekają także Jaworzynę Krynicką, duży i popularny ośrodek narciarski. PKL do 2023 roku planuje wybudować kolej krzesełkową (6-osobową) o długości ok. 1000 metrów, która zostanie poprowadzona równolegle do istniejącej gondoli. I zbuduje następną „Izwór” o długości ok. 1200 metrów. To będzie alternatywny wjazd do ośrodka, powstanie też parking. Dzięki temu uda się stworzyć dodatkowy wjazd na Jaworzynę, a także nową trasę narciarską.

PKL wymieni też istniejący orczyk na krzesełka. A na terenie dolnej stacji rozbuduje infrastrukturę hotelowo-gastronomiczną. Łączny koszt inwestycji w Krynicy to ok. 100 mln zł.

WP

Nowa atrakcja turystyczna powstanie również w pobliskiej Szczawnicy. PKL wybuduje kolej gondolowo-krzesełkową w okolicy Przystani Flisackiej oraz stworzy nową blisko 2-kilometrową trasę narciarską. Całość powstanie do 2024 roku i będzie kosztowała ponad 40 mln zł.

Już za trzy lata będzie też można „polecieć” nad zaporą w Solinie – jednym z najbardziej znanych turystycznych miejsc w Polsce. PKL stworzył ofertę realizacji projektu kolei gondolowej i wieży widokowej, które uatrakcyjnią ofertę turystyczną regionu. Możliwa data realizacji inwestycji przypada na 2022 rok, a jej szacowany koszt wyniesie ok 60 mln zł.

Jednocześnie Spółka nie zapomina o swoich mniejszych ośrodkach, tj. Góra Parkowa, Mosorny Groń i Góra Żar, które będą modernizowane i rozbudowywane w zakresie infrastruktury kolei linowych oraz obiektów gastronomicznych.

Kolejka na Kasprowy Wierch Wikimedia Commons CC BY
Podziel się

Kolejne inwestycje?

PFR analizuje obecnie kolejne plany inwestycyjne PKL na łączną kwotę ok. 800 mln zł, w tym m.in. budowę nowego ośrodka narciarskiego na Butorowym Wierchu. Inwestor liczy na dobrą współpracę z samorządami oraz dyrekcją Tatrzańskiego Parku Narodowego.

– Jesteśmy zainteresowani rozwojem spółki i ośrodków, w których jest ona obecna. Chcemy, aby PKL były wiodącym operatorem infrastruktury turystycznej w Polsce, świadczącym usługi na najwyższym poziomie, z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań i – co dla nas ważne – z poszanowaniem naturalnych walorów środowiskowych. PKL musi być przygotowane do obsługi wciąż rosnącej liczby turystów, zapewniając im nie tylko transport, ale też dostęp do bazy hotelowo-gastronomicznej, rekreacji i rozrywki – zapewnia Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Ośrodki PKL działają przez cały rok, świadcząc usługi dla ok. 4 mln osób. Większość przychodów (51 proc.) osiągają latem. W 2018 roku zysk operacyjny spółki wyniósł 56,3 mln zł.

Polub WP Wiadomości
WP
WP