MON: zrealizowano wnioski po katastrofie smoleńskiej
W wojsku wprowadzono wszystkie zalecenia sformułowane po katastrofie smoleńskiej oraz wprowadzono nowe procedury bezpieczeństwa - poinformował rzecznik MON płk. Jacek Sońta. Po katastrofie, do której doszło pięć lat temu, sformułowano 44 zalecenia dla wojska.
Sońta przypomniał, że zalecenia dla wojska przygotowała komisja pod kierownictwem ówczesnego szefa MSWiA Jerzego Millera, w działaniach wojska uwzględniono też wyniki prac Najwyższej Izby Kontroli. Mimo że zalecenia dotyczyły głownie 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, wprowadzono je w całych Siłach Zbrojnych. Pułk później rozformowano.
- Nowością było wprowadzenie w wojsku systemu zapewnienia jakości, dokładnie takiego samego jak ten, który obowiązuje w lotnictwie cywilnym - zaznaczył rzecznik. W wojsku zasadą stało się, że maszyna, która miała jakąkolwiek usterkę, musi być wycofana z planowanych lotów, dopóki nie zostanie naprawiona - dodał.
- Sprzęt jest albo w pełni sprawny, albo nie może wykonać lotu. Podobną procedurę stosuje się w przypadku personelu - do wykonywania lotów dopuszcza się tylko te osoby, które spełniają wszystkie określone przepisami wymagania - podkreślił rzecznik MON.
Po katastrofie wojsko opracowało nowe procedury postępowania, regulaminy i instrukcje lotów, które przed wprowadzeniem do życia analizował zespół cywilnych ekspertów spoza MON. Zmieniono też system kontroli realizacji wprowadzanych przepisów.
Zweryfikowano m.in. przepisy dotyczące nadzoru nad szkoleniami pilotów i instruktorów, zasad zamawiania specjalnego transportu lotniczego, współpracy załóg, opracowywania prognoz meteorologicznych dla lotów z najważniejszymi osobami w państwie, instrukcję pracy wojskowego portu lotniczego na Okęciu, zasady przygotowywania i dokumentowania operacji lotniczych oraz specjalnego transportu lotniczego. Zmieniono też szkolenia technicznego personelu latającego, zasady dopuszczania do lotów personelu inżynieryjnego oraz szkolenia meteorologów w lotnictwie wojskowym.
Sońta poinformował, że 34 zalecenia zrealizowano w pełni, sześć realizowanych jest stale w pracy jednostek, a cztery stały się bezzasadne po tym, jak wycofano ze służby drugi samolot Tu 154M.
MON przypomina, że działania związane z wprowadzeniem rekomendacji rozpoczęto w sierpniu 2011 r. i prowadzono do końca 2012 r. Po tej dacie raz na kwartał odbywa się szkolenie z Dyżurną Służbą Operacyjną Centrum Operacji Powietrznych oraz kontrolerami - koordynatorami - służby ruchu lotniczego dotyczące obowiązków związanych z meteorologicznym zabezpieczeniem przelotów najważniejszych osób w państwie.
W lutym 2014 r. pełnomocnik Ministra Obrony Narodowej ds. wdrożenia rekomendacji raportu Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego wiceminister Czesław Mroczek przedstawił szefowi resortu sprawozdanie z realizacji tych zaleceń - przypomniał rzecznik.
10 kwietnia 2010 r. w katastrofie samolotu Tu-154M pod Smoleńskiem zginął prezydent Lech Kaczyński oraz 95 osób, które wraz z nim leciały na uroczystości z okazji 70. rocznicy zbrodni katyńskiej.