MON: zrealizowano wnioski po katastrofie smoleńskiej
W wojsku wprowadzono wszystkie zalecenia sformułowane po katastrofie smoleńskiej oraz wprowadzono nowe procedury bezpieczeństwa - poinformował rzecznik MON płk. Jacek Sońta. Po katastrofie, do której doszło pięć lat temu, sformułowano 44 zalecenia dla wojska.
08.04.2015 | aktual.: 08.04.2015 18:04
Sońta przypomniał, że zalecenia dla wojska przygotowała komisja pod kierownictwem ówczesnego szefa MSWiA Jerzego Millera, w działaniach wojska uwzględniono też wyniki prac Najwyższej Izby Kontroli. Mimo że zalecenia dotyczyły głownie 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, wprowadzono je w całych Siłach Zbrojnych. Pułk później rozformowano.
- Nowością było wprowadzenie w wojsku systemu zapewnienia jakości, dokładnie takiego samego jak ten, który obowiązuje w lotnictwie cywilnym - zaznaczył rzecznik. W wojsku zasadą stało się, że maszyna, która miała jakąkolwiek usterkę, musi być wycofana z planowanych lotów, dopóki nie zostanie naprawiona - dodał.
- Sprzęt jest albo w pełni sprawny, albo nie może wykonać lotu. Podobną procedurę stosuje się w przypadku personelu - do wykonywania lotów dopuszcza się tylko te osoby, które spełniają wszystkie określone przepisami wymagania - podkreślił rzecznik MON.
Po katastrofie wojsko opracowało nowe procedury postępowania, regulaminy i instrukcje lotów, które przed wprowadzeniem do życia analizował zespół cywilnych ekspertów spoza MON. Zmieniono też system kontroli realizacji wprowadzanych przepisów.
Zweryfikowano m.in. przepisy dotyczące nadzoru nad szkoleniami pilotów i instruktorów, zasad zamawiania specjalnego transportu lotniczego, współpracy załóg, opracowywania prognoz meteorologicznych dla lotów z najważniejszymi osobami w państwie, instrukcję pracy wojskowego portu lotniczego na Okęciu, zasady przygotowywania i dokumentowania operacji lotniczych oraz specjalnego transportu lotniczego. Zmieniono też szkolenia technicznego personelu latającego, zasady dopuszczania do lotów personelu inżynieryjnego oraz szkolenia meteorologów w lotnictwie wojskowym.
Sońta poinformował, że 34 zalecenia zrealizowano w pełni, sześć realizowanych jest stale w pracy jednostek, a cztery stały się bezzasadne po tym, jak wycofano ze służby drugi samolot Tu 154M.
MON przypomina, że działania związane z wprowadzeniem rekomendacji rozpoczęto w sierpniu 2011 r. i prowadzono do końca 2012 r. Po tej dacie raz na kwartał odbywa się szkolenie z Dyżurną Służbą Operacyjną Centrum Operacji Powietrznych oraz kontrolerami - koordynatorami - służby ruchu lotniczego dotyczące obowiązków związanych z meteorologicznym zabezpieczeniem przelotów najważniejszych osób w państwie.
W lutym 2014 r. pełnomocnik Ministra Obrony Narodowej ds. wdrożenia rekomendacji raportu Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego wiceminister Czesław Mroczek przedstawił szefowi resortu sprawozdanie z realizacji tych zaleceń - przypomniał rzecznik.
10 kwietnia 2010 r. w katastrofie samolotu Tu-154M pod Smoleńskiem zginął prezydent Lech Kaczyński oraz 95 osób, które wraz z nim leciały na uroczystości z okazji 70. rocznicy zbrodni katyńskiej.