Konsumenci skarżą producenta samochodowych poduszek powietrznych
Japońska firma Takata Corp została oskarżona przez amerykańskich konsumentów o ukrywanie, wraz z innymi koncernami z branży samochodowej, informacji na temat produkowanych przez nią wadliwych poduszek powietrznych - poinformowała we wtorek agencja Reutera.
Wniosek w tej sprawie skierowano do sądu okręgowego na Florydzie. Reuters zwraca uwagę, że pozew ma charakter zbiorowy i jeżeli zostanie rozpatrzony, wtedy Takata będzie narażona na wypłacenie ogromnych odszkodowań.
To co najmniej trzeci pozew wobec Takaty w ostatnim tygodniu. Wszystkie dotyczą awarii poduszek powietrznych. Poza producentem części samochodowych w dokumencie złożonym na Florydzie wymienia się m.in. Toyotę i Hondę jako koncerny, które zataiły informacje o możliwych usterkach.
Amerykańscy śledczy badają czy jeden z elementów (odpowiedzialny za napełnianie) poduszek powietrznych, produkowanych w latach 2000-2007, był niewłaściwie uszczelniony, czy też podlegał innym usterkom. Prowadziły one do wybuchów, w wyniku których co najmniej cztery osoby zginęły, a dziesiątki zostały ranne.
Takata "miała obowiązek ujawnić informacje na temat problemów technicznych, ponieważ reklamowali swoje pojazdy jako wiarygodne i bezpieczne" - napisano w pozwie.
W związku z awariami amerykańskie władze zaapelowały do kierowców prawie 8 mln samochodów w USA o wymianę poduszek powietrznych. Sprawa dotyczy kierowców aut produkowanych przez takie koncerny jak: Chrysler, Ford , BMW, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru i Toyota.
Takata poza poduszkami powietrznymi produkuje inne komponenty do samochodów w tym systemy pasów bezpieczeństwa, czy kierownice. Dysponuje fabrykami na czterech kontynentach i zatrudnia na całym świecie ok. 35 tys. osób.