Ambasador Polski. Szukamy Polaków, którzy rozsławili nasz kraj za granicą
Każdy z nas w swoim codziennym życiu może być Ambasadorem Polski. Dostrzegł to państwowy koncern KGHM Polska Miedź i zorganizował konkurs, w którym nagrodzi artystów, sportowców, ale też zwykłych Polaków, którzy pozytywnie promują nasz kraj.
- Nasza firma działa na czterech kontynentach, eksportujemy 80 proc. naszej produkcji i niejako „z automatu” staliśmy się ambasadorem Polski w tych miejscach – od USA przez Chiny po Amerykę Południową. Naszą działalnością tłumaczymy za granicą Polskę, nasze sukcesy, polską historię i tożsamość – mówi Marcin Chludziński, prezes KGHM Polska Miedź.
Jak dodał, wizerunek Polski poza dyplomatami, politykami i wielkim biznesie „poprzez codzienne kontakty” budują także przedsiębiorcy, naukowcy, artyści, sportowcy i zwykli Polacy.
- Stąd nasza inicjatywa organizacji konkursu Ambasador Polski. Chcemy, by w codziennym życiu było jako najwięcej ambasadorów Polski, którzy poprzez osobiste zaangażowanie zbudują wizerunek naszego kraju – tłumaczy Chludziński.
Zgadza się z nim prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Grażyna Ciurzyńska, która podkreśliła, że nie tylko, „każdy może być ambasadorem Polski”, ale także to, że nasz kraj „potrzebuje takich ambasadorów jak najwięcej”.
Jak zostać Ambasadorem Polski?
Idea konkursu Ambasador Polski jest prosta – poprzez stronę internetową - ambasadorpolski.wp.pl, każdy będzie mógł zgłosić kandydata w kategoriach: sportowiec, człowiek kultury i naukowiec.
Spośród zgłoszonych kapituła najpierw wybierze po 10 osób, a następnie w każdej z kategorii wyłoni zwycięzcę.
Ambasadora wskażą także sami internauci – na przełomie września i października KGHM Polska Miedź wręczy bowiem „Nagrodę publiczności” osobie, która zbierze najwięcej wskazań w internetowym głosowaniu. Przeprowadzone będzie na tej samej stronie:ambasadorpolski.wp.pl.
Piąty laur to nagroda specjalna prezesa miedziowego giganta przyznana osobie, która „przyczyniła się do budowy dobrego wizerunku polskich przedsiębiorców za granicą”.
- Chcemy by osoby aktywne, które budują markę Polski, były docenione. By czuły, że to co robią ma głęboki sens – wyjaśnia sens inicjatywy Marcin Chludziński.
Kto może zostać Ambasadorem Polski
Kapituła konkursowa, która oceni kandydatów to nie tylko przedstawicieli państwa – jak szefowa PAIH, wiceminister kultury Paweł Lewandowski, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz - Piotr Dardziński – ale także przedstawicieli świata sportu – wiceprezesa Polskiego Komitetu Olimpijskiego i dwukrotny mistrz olimpijski Tomasz Majewski czy dziennikarz sportowy Przemysława Babiarza.
- Sportowcy są naturalnymi ambasadorami krajów. Na tym polega sport, że poza wysiłkiem fizycznym dać z siebie coś więcej. Walczymy pod flagą i ją popularyzujemy. Nasz tryumf to też tryumf państwa – wyjaśnia Tomasz Majewski.
Dlatego - jak wyjaśnia ambasadorem polskiego sportu 2019 powinna być osoba (lub drużyna), która nie tylko swoimi zwycięzcami, ale także postawą i zaangażowaniem promowała Polskę.
Z kolei ambasadorem nauki polskiej 2019 powinna zostać osoba, która w minionym roku osiągnęła za granicą sukces, który pokazał jak wybitne umysły rodzą się i są formowane w Polsce. Przyznanie nagrody będzie niezależne od uprawianej dziedziny nauki.
Ambasadorem kultury polskiej 2019 będzie natomiast wyłoniona przez kapitułę osoba, która doprowadziła do popularyzacji i wzrostu wartości naszej kultury w skali globalnej.
Po raz pierwszy, ale nie po raz ostatni
Tegoroczna, pierwsza edycja nagrody, nie będzie ostatnią, jak zapewnił prezes KGHM Polska Miedź.
– Zależy nam na tym, żeby Polska kojarzyła się zwycięstwami, nie tylko militarnymi, ale także zwycięstwach w sporcie czy biznesie. Przecież nasi przedsiębiorcy codziennie toczą boje i odnoszą w nich spektakularne tryumfy – podsumował Chludziński.
Swoich kandydatów można zgłaszać na stronie: ambasadorpolski.wp.pl.