50‑lecie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia
Z okazji 50-lecia istnienia Studia Eksperymentalnego Polskiego
Radia, Prezes Krzysztof Czabański uhonorował jego pracowników
profesora Włodzimierza Kotońskiego, Bohdana Mazurka, Eugeniusza
Rudnika oraz profesora Krzysztofa Szlifirskiego.
23.01.2008 08:00
Profesor Włodzimierz Kotoński związany ze studiem od 1958 roku, jest jednym z pierwszych kompozytorów w Polsce, który zapoczątkował eksperymenty z transformacją dźwięku z użyciem elektroniki. W wyniku poszukiwań nowego brzmienia, w 1959 roku po raz pierwszy powstała autonomiczna kompozycja elektroniczna Etiuda na jedno uderzenie w talerz.
Bohdan Mazurek rozpoczął pracę w studiu w 1962 roku a Eugeniusz Rudnik pracował od 1958 roku. Obaj byli realizatorami, ściśle współpracowali z kompozytorami pracującymi w studiu. Stworzyli wybitne dzieła elektroakustyczne, które stały się polskim kanonem w tej dziedzinie, wielokrotnie nagradzanych na polskich i międzynarodowych konkursach.
Profesor Krzysztof Szlifirski trafił do studia w 1958 roku. To reżyser dźwięku, współtwórca studia, m.in. opracował koncepcję techniczną studia, a w latach 1998-2004 kierował nim.
Studio Eksperymentalne Polskiego Radia powstało w 1957 roku jako czwarta na świecie placówka tego typu. Słynie z wybitnych dzieł muzyki elektroakustycznej, które stały się polską specjalnością, nagradzane na wielu konkursach w kraju i za granicą. Powstawała tu także muzyka do filmów, spektakli teatralnych i telewizyjnych. Pracowało w nim wielu kompozytorów polskich i zagranicznych m.in.: Andrzej Dobrowolski, Bogusław Schäffer, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Knittel, Krzesimir Dębski, Andrzej Dutkiewicz, Waldemar Kazanecki, Tomasz Stańko, Arne Nordheim, Roman Berger i Franco Evangelisti.