Trwa ładowanie...

Zaskakujący pomysł na lato. "I tak znajdą się chętni"

Coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazd nad morze pociągiem, a nie swoim samochodem. Planując weekendową podróż na środkowe Pomorze, powinniśmy być uważni, bo kolejarze przygotowali zaskakujący "eksperyment".

Nocny pociąg IC Słupia zawiezie w piątki turystów nad Bałtyk. Po dojeździe do Kołobrzegu, Darłowa czy Ustki nie wszyscy mogą być zadowoleniNocny pociąg IC Słupia zawiezie w piątki turystów nad Bałtyk. Po dojeździe do Kołobrzegu, Darłowa czy Ustki nie wszyscy mogą być zadowoleniŹródło: PAP, fot: Marcin Bielecki
d2eom1e
d2eom1e

Przewoźnik dalekobieżny PKP IC zdecydował się w rozkładzie wakacyjnym obsługiwać nocne, piątkowe połączenie z Łodzi przez Warszawę do Kołobrzegu elektrycznym zespołem (EZT), czyli bezprzedziałowym ED-160 Flirt. Stanie się tak, choć kilka lat temu podobny nocny pociąg jadący w góry, spotkał się z szeroką krytyką ze strony pasażerów.

Pasażerowie już swoje powiedzieli

"Męczarnia całą noc: światło w oczy, komunikaty od konduktora z głośnika co stację, przeciągi i strach przed kradzieżami", "Tramwaj na trasę kilkuset kilometrów? W Europie Zachodniej tylko w Polsce jest takie rozwiązanie", "Jazda jak w SKM" - to tylko kilka opinii pasażerów PKP IC, którzy trzy lata temu wybrali podróż właśnie takim bezprzedziałowym pociągiem.

- W szczytach przewozowych nad osobami siedzącymi jechali na stojąco inni pasażerowie, dla których w sprzedaży zostały tylko bilety bez wskazanego miejsca. Podnoszono również kwestie techniczne, bo w razie ewentualnej awarii trzeba odwołać cały pociąg, a nie wyczepić po prostu jeden wagon z usterką. PKP IC zdecydowało w końcu, że nocą w góry EZT nie pojadą - zauważa w rozmowie z WP Piotr Rachwalski, analityk rynku transportowego.

Tym bardziej zaskakująca jest decyzja, aby do tego pomysłu powrócić. Kolejowy przewoźnik uważa jednak, że... to bardzo dobre rozwiązanie.

Zobacz też: Rekordowo wysokie ceny nad morzem? Ekspert o "specyficznym roku"

"Połączenie Słupia obsługuje weekendowe szczyty przewozowe w kierunku Pomorza. Skład będzie kursował w okresie wakacji w kategorii Intercity, co oznacza, że podróżni otrzymają wyższy standard podróży (aktualnie pociąg kursuje w kategorii TLK). Połączenie będzie obsługiwane nowoczesnymi jednostkami ED160, na pokładzie których znajduje się klimatyzacja, udogodnienia dla podróżnych z niepełnosprawnościami, rowerzystów czy rodzin z dziećmi" - odpowiada na pytania WP Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP IC.

d2eom1e

Ekspert wskazuje na fotele i miejsce na nogi

Piotr Rachwalski wskazuje, że ED-160 to pociąg do dziennej jazdy. - To niewątpliwie eksperyment na żywym organizmie. Fotele nie są zbyt wygodne do tak długiej jazdy i spania, miejsca na nogi też nie jest zbyt dużo - stwierdza były szef Kolei Dolnośląskich.

A może nocna oferta jazdy nad morze tym składem będzie atrakcyjna dla części pasażerów?

- Pociąg znajdzie koniec końców swoich klientów, bo przewozy nad morze rosną, więc będą tacy, którzy skuszą się na "tramwaj nad morze" za np. 19 zł w promocji. Jednak z pewnością EZT to nie jest tabor na nocne połączenie - stwierdza dr Jakub Majewski z Fundacji ProKolej.

Trzeba nowych wagonów

- W zachodniej Europie nastąpił niestety trend odchodzenia przez dużych przewoźników od wagonów. Trochę się zagalopowano, a następstwem była szeroka likwidacja połączeń nocnych obsługiwanych wagonami sypialnymi czy kuszetkami. A przecież pociąg jako alternatywa dla hotelu musi być do tego przystosowany. Nie można tego zrobić taborem do jazdy w dzień. EZT są dobre, ale nie na takie połączenie - mówi nam Majewski.

d2eom1e

Dodaje, że niestety polskie koleje nie mają sprecyzowanych planów, aby kupić nowe wagony sypialne i kuszetki. A to pozwoliłby na powrót do pociągów hotelowych - jeszcze w latach 90. wożących Polaków do nadmorskich kurortów.

Z Łodzi nad morze

Według PKP IC jest też inna dobra informacja ws. nocnego pociągu Słupia do Kołobrzegu. "Jego relacja w sezonie wakacyjnym zostaje wydłużona do Łodzi (aktualnie kursuje ze stacji Warszawa Wschodnia). Dzięki temu mieszkańcy województwa łódzkiego zyskują możliwość bezpośredniego dojazdu nad morze" - wyjaśnia biuro prasowe przewoźnika.

Pytanie jednak, czy po kilkusetkilometrowej podróży "bezprzedziałowcem", a nie wagonami, mieszkańcy Łódzkiego zechcą taką eskapadę jeszcze powtórzyć.

d2eom1e
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2eom1e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2eom1e
Więcej tematów