Teleskop Webba w akcji. Nowe zdjęcia Jowisza pokazała NASA

Najnowsze zdjęcia wykonane za pomocą teleskopu Jamesa Webba ukazują szczegóły niezwykłego sąsiada Ziemi – Jowisza. Widać na nich ogromne burze, ekstremalne temperatury, zorze polarne i silne wiatry – w tym trwający co najmniej 358 lat antycyklon nazywany Wielką Czerwoną Plamą. Nowe fotografie Jowisza dostarczą naukowcom informacji o planecie.

Nowe zdjęcie Jowisza wykonane przez teleskop Webba.Nowe zdjęcie Jowisza wykonane przez teleskop Webba.Źródło: NASA
d49wyfw

Opublikowane 22 sierpnia zdjęcie Jowisza jest jak dotąd najbardziej szczegółową fotografią, ukazującą powierzchnię piątej planety Układu Słonecznego. Obraz Jowisza wykonany za pomocą kosmicznego teleskopu Jamesa Webba ukazuje zdumiewające szczegóły gazowego olbrzyma.

Teleskop Jamesa Webba – najnowsze fotografie zupełnie zmieniają postrzeganie Jowisza

Dostępne dotychczas zdjęcia Jowisza wykonane przez kosmiczny teleskop Hubble’a nie ukazywały w tak dobrym stopniu szczegółów planety. Najnowsze obrazy udokumentowane przez teleskop Webba ukazały między innymi słabe pierścienie Jowisza, a także dwa z 79 odkrytych dotychczas księżyców planety: Amalthea i Adrastea.

Na zdjęciu doskonale uchwycono niestabilne warunki, panujące na planecie. Na biegunach widoczne są niezwykłe zorze polarne, a także potężne wiry, czyli ruchy mas powietrza oraz toczące się na powierzchni, gigantyczne burze.

Teleskop Jamesa Webba start

James Webb, którego imię nosi kosmiczny teleskop, był drugim administratorem NASA.

Teleskop Jamesa Webba został zbudowany w latach 2007-2021, a start jego misji był początkowo przewidziany na 2011 rok. Rosnące koszty projektu oraz opóźnienia inwestycji sprawiły, że JWST został wystrzelony w kosmos dopiero dekadę później, 25 grudnia 2021.

Celem misji kosmicznego teleskopu jest obserwacja pierwszych gwiazd, które powstały po Wielkim Wybuchu, a także dokumentowanie i badanie zjawiska powstania gwiazd oraz planet. JWST ma być dopełnieniem teleskopu Hubble’a.

Teleskop Jamesa Webba możliwości

Kosmiczny teleskop pozwala na obserwację obiektów w podczerwieni. Przesyłane obrazy są następnie opracowywane poprzez nałożenie na ich powierzchnię odpowiednich barw, uwypuklających szczegóły zdjęcia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Minęło 50 lat odkąd stanęli na Księżycu. Rocznica lądowania Apollo 16

Teleskop Webba umieszczony jest na orbicie wokół punktu libracyjnego L2, który znajduje się 1,5 miliona kilometrów od Ziemi – dalej niż Księżyc oraz Międzynarodowa Stacja Kosmiczna. Dzięki temu może on badać obiekty, które dotychczas nie były znane naukowcom i badaczom. Ze względu na odległość, w jakiej znajduje się JWST, jego sterowanie może odbywać się wyłącznie poprzez fale radiowe.

Teleskop Jamesa Webba East News
Teleskop Jamesa WebbaŹródło: East News, fot: C. Carreau

Teleskop Jamesa Webba NASA. Jak zbudowany jest kosmiczny teleskop?

W skład teleskopu wchodzą 3 główne moduły:

• Statek kosmiczny
  • System optycznyz
  • Urządzenia naukowe
d49wyfw

System optyczny teleskopu Webba tworzą 4 zwierciadła - główne zbudowane jest z 18 elementów, ułożonych w formę plastra miodu. Każdy z elementów został wykonany z berylu, który pokryto krzemionką oraz złotem. Ich odpowiednie ułożenie pozwala zbierać nawet sześć razy więcej światła niż teleskop Hubble’a, tworząc wyraźne obrazy bardzo oddalonych obiektów. Do teleskopu dołączone zostały także systemy kamer oraz czujniki, których zadaniem jest zbieranie danych.

Aby zapewnić prawidłową pracę JWST, zwierciadło teleskopu musi być utrzymywane w niskiej temperaturze. Odpowiada za to specjalna osłona, blokująca promieniowanie słoneczne.

Teleskop Jamesa Webba - zdjęcia

Pierwsze obrazy wykonane za pomocą teleskopu Webba zostały opublikowane przez NASA w lipcu 2022 roku. Ukazywały one nieznane dotychczas ujęcia Gromady Galaktyk SMACS 0723, mgławic, obszaru gwiazdotwórczego NGC 3324 w Mgławicy Carina, a także Kwintetu Stephana.

Teleskop Webba - pierwsze zdjęcia East News