Strona główna serwisu
Powstanie muzeum "Żołnierzy Wyklętych" i więźniów politycznych PRL

Powstanie muzeum "Żołnierzy Wyklętych" i więźniów politycznych PRL

• Podpisano akt utworzenia muzeum "Żołnierzy Wyklętych" i więźniów politycznych PRL
• Dokument podpisał minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro
• Wcześniej odbyła się konferencja nt. "Żołnierzy Wyklętych"
• Jarosław Kaczyński: podejmujemy dzieło, które zainicjował mój brat
Jarosław Kaczyński, Zbigniew Ziobro i Zofia Pilecka zwiedzają areszt śledczy Warszawa-Mokotów Jarosław Kaczyński, Zbigniew Ziobro i Zofia Pilecka zwiedzają areszt śledczy Warszawa-Mokotów ()
- Zebraliśmy się tutaj dla rozpoczęcia bardzo ważnego dzieła, które ma służyć umacnianiu pamięci, oddaniu czci tym, którzy walczyli za ojczyznę, i które ma jednocześnie służyć kształtowaniu świadomości Polaków, która dzisiaj (...) jest często niepełna, ułomna, bo przez wiele dziesięcioleci historia polskiej walki o wolność po 1945 roku była w niemałej mierze zapomniana, a jeśli była przedstawiana, to w sposób całkowicie nieprawdziwy, opaczny, znaki wartości były przesunięte - podkreślił Kaczyński w przeddzień Narodowego Dnia Pamięci "Żołnierzy Wyklętych".

Jak powiedział, "ci, którzy walczyli o wolność, byli przedstawiani jako jej wrogowie, przestępcy, bandyci, a ci, którzy wolność zwalczali, którzy niszczyli, zniewalali polski naród, byli prezentowani jako obrońcy dobra, niekiedy wręcz jako bohaterowie".

Według niego, świadomość "poważnych grup społecznych" pozostaje w tej kwestii niezmieniona. Dlatego - jak zaznaczył - należy przekazać prawdę o walce, która "była i pozostaje sensem polskiej historii".


Prezes PiS podkreślił, że zmianę w polskiej polityce historycznej zainicjował śp. prezydent Lech Kaczyński. Jak przypomniał, prezydent stworzył Muzeum Powstania Warszawskiego, chciał także powołać muzeum "żołnierzy wyklętych" i więźniów politycznych PRL. - Nie zdążył, zginął, my dzisiaj podejmujemy to dzieło - zaznaczył.

Prezes PiS wyraził nadzieję, że z czasem cały budynek dawnego więzienia mokotowskiego stanie się muzeum służącym pamięci, edukacji, kształtowaniu świadomości i badaniom.

- To przedsięwzięcie będzie miało także wymiar symboliczny, będzie, jak sądzę, jednym z elementów ostatecznego zakończenia epoki przejściowej, epoki, w której Polska była już wolna, sama mogła wyłaniać swoje władze, ale w której te władze na różne sposoby były związane z tym, co było przedtem. Musimy tę epokę skończyć - podkreślił Kaczyński.


- Zwracam się do ministra (Ziobry), by - w imię pamięci, którą podnosił, w imię pamięci prezydenta Lecha Kaczyńskiego, ale przede wszystkim w imię pamięci tych, którzy tutaj i w bardzo wielu innych miejscach w Polsce ginęli, byli torturowani, żyli w strasznych warunkach - podpisał tutaj akt, który będzie początkiem tego dzieła (...). Akt, który ustanowi muzeum; początkowo tutaj w tym gmachu, niewielkie, ale z czasem - miejmy nadzieję - obejmujące całe byłe już wtedy więzienie i będące nowym ważnym elementem całego systemu budowania i podtrzymywania polskiej pamięci - powiedział prezes PiS.

"Żołnierze wyklęci przez blisko pół wieku przedstawiani byli jako bandyci, tak piętnowała ich władza komunistyczna i tak opisywali ich ludzie złej woli, którzy chcieli fałszować prawdę historyczną" - mówił minister Ziobro. Jak zaznaczył, za poświęcenie i przelaną krew spotykało ich zło, krzywda i zacieranie pamięci.

Z kolei wiceminister sprawiedliwości Patryk Jaki wyraził nadzieję, że placówka powstanie w ciągu 4 lat.

W uroczystości wzięła udział m.in. Zofia Pilecka, córka rotmistrza Witolda Pileckiego. Prezes Kaczyński, minister Ziobro i Zofia Pilecka złożyli wieńce pod tablicą upamiętniającą pomordowanych w mokotowskim więzieniu. Podczas uroczystości w areszcie śledczym na warszawskim Mokotowie minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro podpisał akt utworzenia muzeum "żołnierzy wyklętych" i więźniów politycznych PRL.

1 marca 1951 r. w więzieniu na warszawskim Mokotowie, po pokazowym procesie, zostało rozstrzelanych siedmiu członków niepodległościowego IV Zarządu Głównego Zrzeszenia "Wolność i Niezawisłość". Narodowy Dzień Pamięci "Żołnierzy Wyklętych" obchodzony jest 1 marca.


Dzień ten ustanowił w 2011 r. parlament "w hołdzie Żołnierzom Wyklętym - bohaterom antykomunistycznego podziemia, którzy w obronie niepodległego bytu Państwa Polskiego, walcząc o prawo do samostanowienia i urzeczywistnienia dążeń demokratycznych społeczeństwa polskiego, z bronią w ręku, jak i w inny sposób przeciwstawili się sowieckiej agresji i narzuconemu siłą reżimowi komunistycznemu".
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (23)
Nie zgadzam się z opinią
7
Zgadzam się z opinią
22
~igla 2016-02-29 (16:29) 12 godzin i 58 minut temu

nie zapomnijcie w tym muzeum upamiętnić wszystkich dokonań Ognia i Burego.Dopiero otoczycie ich chwała i pamięcią

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
11
Zgadzam się z opinią
24
~marzyciel 2016-02-29 (16:34) 12 godzin i 53 minut temu

Powinno jeszcze powstać Muzeum Życiorysów Rodziny Kaczyńskich bo już jest ich wiele więc warto zgromadzić wszystkie które są i powstaną.Czekam na nowy życiorys jak Jarosław zatrzymuje tramwaj, później skacze przez mur i prowadzi strajk i zmusza Jaruzelskiego i Kiszczaka do podpisania wszystkich warunków które on im dyktuje - warunki do życiorysu na razie w stadium przemyśleń.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
10
~nieładnie 2016-03-01 (02:26) 3 godziny i 1 minutę temu

a co z Polakami zamordowanymi w katowniach i obozach w ZSRR, wybiórcze to wasze podejście, podobnie z żołnierzami AK, którzy zostali zamordowani przez okupanta w Warszawie przed powstaniem. Cisza i wybiórcze oddawanie czci jedynie niektórym z bohaterów. Arogancja i brak wiedzy zarządzających Muzeum Powstania to hańba

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
12
Zgadzam się z opinią
21
sssssssspopep,ree 2016-02-29 (16:37) 12 godzin i 50 minut temu

A czy podadzą,ilu Polaków zamordowali tylko dlatego,że chcieli odbudowywać ze zgliszcz Polskę?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
8
Zgadzam się z opinią
16
dsgdghdg 2016-02-29 (16:30) 12 godzin i 57 minut temu

Chwała tym, którzy walczyli o PRAWDZIWĄ POLSKĘ!!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
7
~usłużny i posłuszny 2016-03-01 (19:16) 10 godzin i 11 minut temu

A kiedy powstanie muzeum rodu Kaczyńskich? Naród już się nie może doczekać, a młodzież szkolna przebiera nogami żeby pojechać na obowiązkową wycieczkę. Proponuję wprowadzić nowy podatek, z którego wpływy będą przeznaczane na budowę pomników. Na co nam drogi, lekarstwa i jedzenie - są ważniejsze rzeczy.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
7
Zgadzam się z opinią
11
~historyk 2016-03-01 (00:01) 5 godzin i 26 minut temu

Teraz Kaczyński aby zakryć burdel jaki robią w kraju wymyślił teczki Kiszczaka i Jaruzelskiego. Ale to było za mało to dorzucił do tego tak zwanych "żołnierzy wyklętych" I tu jest cały charakter PiS-u! W jednym szeregu stawiają niewątpliwych BOHATERÓW ( Pilecki ) i pospolitych bandziorów ( Ogień, Bury, Łupaszka i wielu innych ) mordujących rodaków za to że chcieli po wojnie żyć normalnie bez dziedzica i plebana na grzbiecie. Ale teraz znów pisze się po kolejny raz wypaczoną historię kraju według potrzeb rządzących ! Gloryfikuje i awansuje się pospolitych bandytów a nie zawsze pamięta o prawdziwych bohaterach.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
6
~historyk 2016-02-29 (23:50) 5 godzin i 37 minut temu

Ciekawe czy w tym muzeum będzie pokazana cela w której siedział Rajmund Kaczyński ?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
4
~j24 2016-03-01 (19:43) 9 godzin i 44 minut temu

"Jarosław Kaczyński, Zbigniew Ziobro i Zofia Pilecka zwiedzają areszt śledczy Warszawa-Mokotów" - no tak, zwłaszcza pierwszy z tej listy wreszcie ma okazję zobaczyć, jak wygląda cela - bo dziwnym cudem w grudniu 1981 był chyba jedynym opozycjonistą w tym kraju, którego nie internowano (siedzenie pod mamusiną spódnicą się nie liczy).

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
2
~totu 2016-03-01 (21:29) 7 godzin i 58 minut temu

>ROdacy co jest z wami ????????? to pomnik ku NASZYM BOHATEROM, jak mozecie tak beszczelnie komentowac ???

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
3
~Rajmund 2016-03-01 (21:05) 8 godzin i 22 minut temu

"....muzeum "Żołnierzy Wyklętych" i więźniów politycznych PRL" - bez "braci mniejszych" a zwłaszcza jednego, no chyba że sa jednak dokumenty o internowaniu w "papierach" Jaruzelskiego.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
4
~Pol10000 2016-03-01 (20:38) 8 godzin i 49 minut temu

Rzygać mi się chce jak słyszę o kolejnych muzeach i kombatantach. Najpierw był ZBOWID który w miarę jak upływał czas od wojny i ludzie umierali to gromadził coraz więcej członków. Teraz będą kolejne organizacje i kolejni kombatanci. Ok cześć im i chwała ale najpierw zweryfikujmy co naprawdę robili i zrobili i zamknijmy ten temat. To jest historia. Zacznijmy w końcu żyć przyszłością a nie cały czas rozpamiętujemy przeszłość. O tym trzeba pamiętać ale nie można tylko tym żyć.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
4
~Brawo 2016-02-29 (21:58) 7 godzin i 29 minut temu
Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
2
~??? 2016-03-02 (09:05) 20 godzin i 22 minut temu

Muzeum fałszu, promujące wielu bandytów. Jeśli oddzieli w tym muzeum oddzieli się wyklętych bandytów od patriotów to ok ale znając obecne tendencje to śmiem wątpić.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
1
~Junak 2016-03-01 (22:46) 6 godzin i 41 minut temu

Znów russkie wpisy, ale nic wam, tylko chwd

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
5
Zgadzam się z opinią
3
~Chwała Żołnierzom Wyklętym 2016-02-29 (21:58) 7 godzin i 29 minut temu

Olgino jak zawsze manipuluje ocenami.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
10
Zgadzam się z opinią
6
~POgoń 2016-02-29 (16:28) 12 godzin i 59 minut temu
Nie zgadzam się z opinią
14
Zgadzam się z opinią
10
~twardy 2016-02-29 (16:25) 13 godzin i 2 minuty temu

CHWAŁA BOHATEROM !!!......BÓG , HONOR , OJCZYZNA !!! = POLSKA !!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~rajs 07.06.2016 2016-06-07 (12:24) 17 godzin i 3 minuty temu

A kiedy powstanie muzeum dokonań kaczynskich.......?.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~to my robociarze Polacy wyklęci 2016-03-02 (08:07) 21 godzin i 20 minut temu

mnie w hucie miedzi zwalniał i degradował z dekretu o stanie wojennym taki jegomość który jest obecnie jakże zacnym prawicowym zasiadającym w radzie miasta jako przewodniczący - on na dyrektorskiej emeryturze z KGHM i dodatkami funkcyjnymi za pracę w radzie miasta a ja na skromnej emeryturze - i tacy śmią pisać historię Polaków ? to tacy jak on oszukali Patriotów Polaków zmanipulowali nas do własnych celów i dalej manipulują we własnej sprawie!

odpowiedz

zgłoś do moderacji