Strona główna serwisu
Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał zaprzestania emisji jednej z reklam telewizyjnych Gripexu

Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał zaprzestania emisji jednej z reklam telewizyjnych Gripexu

• GIF zakazał reklamy leków Gripex Max i Gripex HotActive Forte
• Reklama wprowadza w błąd, bo sugeruje, że oba leki działają tak samo
• Różnią się jednak one składem i wskazaniami do stosowania
Diklofenak zwiększa ryzyko zawału i udaru mózgu Diklofenak zwiększa ryzyko zawału i udaru mózgu ()
Główny Inspektor Farmaceutyczny nakazał zaprzestania emisji reklamy telewizyjnej leków Gripex Max i Gripex HotActive Forte. Zdaniem GIF wprowadza ona w błąd, sugerując, że oba leki mają to samo zastosowanie, a różnią się jedynie postacią.

Wątpliwości GIF wzbudziła pojawiająca się w reklamie treść: "wybieramy tak samo - maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach". GIF przypuszczał, że komunikat ten może wprowadzać odbiorców w błąd, że leki Gripex Max i Gripex HotActive różnią się jedynie postacią (jeden jest w formie tabletek, a drugi proszku w saszetkach do sporządzania roztworu), podczas gdy środki te różnią się również składem i wskazaniami do stosowania.

Pełnomocnik producenta leku firmy USP Zdrowie wyjaśniał, że komunikat wskazany przez GIF odnosi się preferencji wyboru maksymalnych dawek substancji czynnych, a w dalszej części reklamy pojawiają się komunikaty wyjaśniające m.in., jakich dawek obu leków to dotyczy.


Pełnomocnik zgodził się z GIF, że wskazania do stosowania obu leków różnią się, jednak podkreślił, że w reklamie przedstawiono jedynie te, które są wspólne dla obu leków (np. ból gardła i katar). W spocie nie pojawił się natomiast kaszel będący we wskazaniach tylko jednego leku.

GIF zwrócił także uwagę, że w reklamie pokazano kierowców rajdowych, którzy przyjmują lek krótko przed startem, co może sugerować, że środki te nie wpływają na zdolność prowadzenia pojazdów. Tymczasem w ulotkach obu leków wskazano, że kierowcy powinni zachować ostrożność w trakcie ich stosowania.

Ponadto pojawiające się w spocie hasła "i sprawy szybko przyjmują właściwy obrót" oraz "jutro zawody" wraz z pozytywnymi obrazami wyleczonych rajdowców mogą naruszać przepis, zgodnie z którym reklama leku nie może zawierać treści zapewniających, że jego stosowanie gwarantuje właściwy skutek.


Pełnomocnik producenta przekonywał jednak, że reklama nie sugeruje, że bohaterowie przyjmują lek krótko przed startem i przypomniał, że zamieszczono w niej jednoznaczny komunikat "jutro zawody". Argumentował też, że na upływ czasu wskazują m.in. ujęcia, w których bohaterowie przyjmują lek, gdy już zmierzcha, a zawody odbywają się w ciągu dnia przy silnym świetle słonecznym.

Podkreślił też, że przyjmowanie żadnego z tych leków nie wiąże się z koniecznością całkowitego powstrzymania się od prowadzenia pojazdów.

Pełnomocnik producenta nie zgodził się także z zarzutem, że reklama zapewnia, iż stosowanie leków gwarantuje właściwy skutek. Wyjaśniał m.in., że hasło "i sprawy szybko przyjmują właściwy obrót" wraz z wizerunkiem uśmiechniętych rajdowców odnosi się do sytuacji, w której bohaterowie, odzyskując wiarę w zwycięstwo, ostatecznie je odnoszą. Ponadto - jak wskazuje producent - zmianie nastroju rajdowców towarzyszy poprawa warunków atmosferycznych i do tego można odnieść komunikat.

Ostatecznie GIF uznał, że treść "wybieramy tak samo - maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach" jest niezgodna z przepisami, ponieważ wprowadza w błąd, że oba leki są takie same, a różnią się jedynie postacią farmaceutyczną.

W konsekwencji GIF nakazał natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy audiowizualnej leków Gripex Max i Gripex HotActive Forte w formie spotu telewizyjnego.


GIF zgodził się natomiast z wyjaśnieniami producenta dotyczącymi zarzutu, że reklama może sugerować, że leki nie mają wpływu na zdolność do prowadzenia pojazdów. Za zasadne uznał także argumenty, że reklama nie zawiera treści zapewniających, że stosowanie leku gwarantuje właściwy skutek i ocenił, że nie narusza ona przepisów w tym zakresie.
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (6)
Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
38
~normalny 2016-01-29 (10:56) 17 godzin i 14 minut temu

Powinna być zakazana reklama wszystkich leków i suplementów. Walczycie z dopalaczami a reklamujecie podobne g...o. Walczycie z korupcją i łapownictwem tylko nie tam gdzie ono występuje nagminnie.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
30
~stasia 2016-01-29 (12:48) 15 godzin i 22 minut temu

kategorycznie zabronić reklamowania leków szczególnie w telewizji !!!!!!!!!!!!!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
9
~PRYMUS 2016-01-29 (13:26) 14 godzin i 44 minut temu

Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutom , gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża twojemu życiu lub zdrowiu . Bez tej informacji której kiedyś nie było w reklamach leków , nie wpadłbym na to .

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
4
~sonka 2016-01-29 (14:48) 13 godzin i 22 minut temu

W ogóle powinno się zabronić reklamy wszystkich leków w telewizji !!! Ale wtedy telewizje by padły.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
2
~bolo 2016-01-29 (15:38) 12 godzin i 32 minut temu

a kiedy w końcu ktoś nakaże zaprzestania emisji reklamy telewizyjnej media expert????? chyba się nie doczekamy nigdy

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Jasiek z IV b 2016-01-30 (19:35) 8 godzin i 35 minut temu

Producent leku robi krecią robotę bo reklamując pogodę odbiera chleb Kretowi !

odpowiedz

zgłoś do moderacji