Strona główna serwisu
Kto cierpi na kryzys wieku średniego?

Kto cierpi na kryzys wieku średniego?

Cała Polska żyje romansem Kazimierza Marcinkiewicza z poznaną w Londynie Izą. Dla młodej dziewczyny były premier porzucił żonę i rodzinę. Złośliwi komentują, że polityka dotknął kryzys wieku średniego. Czy rzeczywiście? O tym, czym jest taki kryzys i jak przebiega, Wirtualna Polska rozmawia z psychologiem i terapeutą Danielem Bąkiem.

Joanna Stanisławska: Na czym polega kryzys wieku średniego?

Daniel Bąk: Zacznijmy od tego, że określenie „kryzys wieku średniego” nie jest najlepsze. Przywodzi na myśl kłopoty, załamanie, rodzaj wstrząsu. Użyte w odniesieniu do kogoś, ma wydźwięk pejoratywny, kojarzący się z niestabilnością emocjonalną, problemami z podejmowaniem decyzji lub takimi decyzjami, które mogą zaskakiwać i szokować otoczenie. Tymczasem kryzys oznacza także moment wyłonienia się, powstania nowej jakości. Tak samo jest z tzw. kryzysem wieku średniego. W życiu większości osób nadchodzi moment, kiedy „rozprawiają się” ze swoim dotychczasowym „dorobkiem”. To naturalne. Rezultatem takiego rozrachunku ze sobą jest zwykle „coś” nowego: nowe decyzje, marzenia, świadomość odmiennych, niż dotychczas, potrzeb.


Jak przebiega taki rozrachunek? Kiedy najczęściej do niego dochodzi?

- Ten moment przychodzi najczęściej, kiedy osiągniemy wiek 40-50 lat. Można powiedzieć, że znajdujemy się na półmetku, w połowie drogi. Metafora „drogi” jest odpowiednia, dobrze oddaje istotę kryzysu wieku średniego. To tak, jakby obejrzeć się za siebie wstecz, z możliwością zobaczenia miejsca, z którego wyruszyliśmy jako młodzi dorośli. Spoglądając z takiej perspektywy widzimy swoje niegdysiejsze pragnienia, aspiracje, marzenia: o szczęśliwym domu, rodzinie, kotach na ganku, o pracy dającej nie tylko zarobek, ale także osobiste spełnienie itd. Tak miało być. A jak jest? Wspomniany wcześniej półmetek to taki trochę „spis z natury”. Wybudowaliśmy dom, ale bez ganka i kotów. Praca jest, ale z mnóstwem nadgodzin i nieciekawa.
Kryzys wieku średniego to naturalny rozrachunek z dotychczasowym życiem Daniel Bąk, psycholog
Partnerka jest, ale daleko jej do ideału, który kiedyś wyśniliśmy. Mieliśmy jeździć po świecie, a nasza najdłuższa podróż w ostatniej „pięciolatce”, to „wyprawa” na działkę pod miastem. Nie tak miało być... Zaczynamy się wtedy zastanawiać, kalkulować, odejmować od średniej przeżycia dla mężczyzny czy kobiety w Polsce nasz aktualny wiek. Szybko przychodzi świadomość, że nie zostało aż tak wiele czasu, że jakość życia w jego drugiej połowie różni się od naszych możliwości przed czterdziestką. Zaczynamy przyznawać się sami przed sobą, czego nam brakuje, za czym tęsknimy, czego chcielibyśmy jeszcze spróbować, kogo chcemy w naszym życiu, a z kim czas się rozstać.

Zmiana partnera życiowego to najbardziej jaskrawy przejaw życiowego rozrachunku. Dlaczego może do niego dojść?

- Docierając do życiowego półmetka jesteśmy często w małżeństwie czy związku partnerskim od kilkunastu lat. Znamy się bardzo dobrze. Bezbłędnie wskazujemy wady naszej „drugiej połowy”, które mogą coraz bardziej uwierać. Jest to także moment, kiedy dzieci (jeśli są) stopniowo usamodzielniają się lub wręcz opuszczają dom rodzinny, wybierając własną drogę. To właśnie, w połączeniu ze świadomością, jak bardzo partner nie spełnił naszych oczekiwań, tworzą niejako naturalną przestrzeń do zmiany. Możliwe są dwa scenariusze. W pierwszym, kryzys jednego z partnerów (lub obojga) przełoży się na kryzys całego związku, z którego wyłoni się nowy, oparty na innych zasadach niż dotychczas, układ partnerski, lepiej zaspokajający potrzeby tworzących go osób. W drugim scenariuszu dotychczasowy związek przestaje istnieć i może zostać zastąpiony nowym, odrębnym w przypadku każdego z partnerów. Przyczyną takiego rozwoju spraw może być uświadomienie sobie przez jednego lub oboje partnerów, że związek taki, jaki jest w danym momencie, nie zaspokaja ich potrzeb i nie ma szans na zbudowanie – przez te konkretne osoby – relacji opartej na nowych zasadach.

Czy zjawisko określane potocznie jako kryzys wieku średniego dotyka tylko mężczyzn?

- Nie. Mężczyźni nie zostali „wyróżnieni” kryzysem wieku średniego. W takim rozumieniu, jak przedstawiłem to wcześniej, kryzys dotyczy także kobiet. One również dokonują na życiowym półmetku swoistej „korekty”. Przyglądają się sobie, swoim osiągnięciom, potrzebom, niespełnionym marzeniom i decydują, co dalej. Podobnie, jak w przypadku mężczyzn, taki rozrachunek może mieć mniej lub bardziej dramatyczny przebieg. Mężczyźni i kobiety, przeżywający kryzys wieku średniego, wypracowują swoją receptę na szczęśliwe przeżycie drugiej połowy życia.

Rozmawiała Joanna Stanisławska, Wirtualna Polska

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (172)
Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
1
~niki 2009-03-16 (11:09) 17 godzin i 27 minut temu

Wstyd dzieciorob i tyle.dobrze że prezydent do przegonil z piSu dzis by PiS miał na głowie dodatkowy skandal

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
1
~bob 2009-03-01 (20:35) 8 godzin i 1 minutę temu

ale sumienie to trzeba mieć żeby zostawić żońę i 4 dzieci dla własnego egoizmu.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
1
~hania 2009-02-27 (08:56) 19 godzin i 40 minut temu

biedny brzydki łysy

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
1
~delta 2009-02-24 (15:00) 13 godzin i 36 minut temu

Ostatnio na ulicy zobaczyłam parę staruszków pod siedemdziesiątkę trzymających się za ręce.Wzruszyłam się...Też tak bym chciała na stare lata...Dlaczego takich wzorów się nie nagłaśnia i nie pokazuje, tylko egoizm i zdrady?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
1
~WES 2009-02-24 (14:59) 13 godzin i 37 minut temu

Tak jak moj przedmowca pisal poczekaj jeszcze troche a zobaczysz jak cie zacznie walic po rogalach .Na razie jest fajnie ,mlode cialo ,moze jeszcze ja od czasu do czasu uklujesz i jest gicio ,a gdzie dzieci .myslisz,ze ona nie chce miec ?.W tym wypadku robisz jej krzywde ,bo normalnego zycia ,juz nie bedzie miala- jest to tylko uniesienie .Wszystko pisze z autopsji .Powodzenia WES

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
1
~Zycie 2009-02-24 (13:21) 15 godzin i 15 minut temu

Ja mam lat 45,moja partnerka ma lat 23.Od 5 lat stanowimy zwiazek.Mieszkamy razem i jest ok.Jestem 16 lat po rozwodzie z pierwsza zona.Takie jest zycie.Kazdy ma swoj wozek i kazdy pcha go na swoj sposob.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 8

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
0
~gość 2009-02-24 (13:39) 14 godzin i 57 minut temu

To ja miałem rację w swoim życiu. Mam 50 lat, kawaler, nieruchomość( rezydencja) warta 1 mln złotych. Spoglądają na mnie dziewuszki 20-letnie i dopiero teraz mogę się zabawić w wielką miłość. Nikogo nie muszę zdradzać i przepraszać. Dlaczego tak wcześnie żenicie się panowie? Potem macie WIELKIE PROBLEMY.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 12

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
0
~monica 2009-02-24 (11:04) 17 godzin i 32 minut temu

to nie kryzys wieku to woda sodowa i małość charakteru. Marcinkiewicz się błażni. Czy wogóle można mu wierzyć? Te jego wypowiedzi...............Dla mnie to nie mężczyzna. Ileż mamy wydmuszek na naszej scenie politycznej, żenada.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
0
~szym 2009-02-24 (13:32) 15 godzin i 4 minuty temu

to co się chłop miał meczyc do końca życia "bo tak trzeba"? Gratuluję odwagi i życze miłej zabawy. Niejeden zazdrości ale jaj brakuje facetom i siedzą nieszczęśliwi ze starymi i zrzędzącymi prukwami. GRATULUJĘ KAZIU!!! Możesz byc dumny!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 15

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~kwach 2009-03-02 (22:27) 6 godzin i 9 minut temu

kiedy skonczycie pokazywac tego idiote,czy on naprwde uwierzył ze jest politykiem,smiech na sali

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~mol 2009-03-01 (10:58) 17 godzin i 38 minut temu

To widać było po jego karierze politycznej. Kaczyński wyciągnął go z jakiegoś pcimia za uszy. Ten dorwał się do władzy jak głupi do sera. Zdradził w paskudny sposób PIS bo mu się kolor klocków nie spodobał a teraz sprzedaje Polskę, żeby nachapać się judaszowych srebrników. A nowa żona? Też karierowiczka, bez mózgu i zdrowego rozsądku. Jak kobieta może odbierać drugiej mężą. A mówią: nie rób tego komuś, co tobie nie miłe. Nie będzie szczęśliwa. Pieniądze to nie wszystko, a charakter Marcinkiewicza to całkiem inna sprawa. Jak klapki opadną coś może zrozumie.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Gosia_30 2009-02-28 (20:06) 8 godzin i 30 minut temu

tych przekrętów, które robi Marcinkiewicz. Taka polityka każdego rządu. Zamydlić oczy innym WAŻNYM tematom.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Ola 2009-02-27 (23:34) 5 godzin i 2 minuty temu

dla polityków , poprostu temat zastępczy

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~lu 2009-02-27 (10:24) 18 godzin i 12 minut temu

boże jaki on brzydki - długi nos to i ma długiego i zaspakaja Izabel....

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~boraconi 2009-02-27 (00:03) 4 godziny i 33 minut temu
Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~boranco 2009-02-26 (23:58) 4 godziny i 38 minut temu

wreszcie wyszło szydło z worka, a teraz my wszyscy zbieramy tego efekty, a tak poza tematem to z marcinkiewicz straszny dzieciak...

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~obop999 2009-02-25 (21:46) 6 godzin i 50 minut temu

Nie pieprzcie proszę,że cała Polska żyje Marcinkiewiczem bo takiego ciecia mało kto zna.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Julian Apostata 2009-02-25 (12:59) 15 godzin i 37 minut temu

Marcinkiewicz jest symbolem upadku III RP i upadku chrześcijaństwa. Wraca religia antyczna do łask, czyli pogaństwo a wraz z nim politeizm.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~POlak 2009-02-24 (19:08) 9 godzin i 28 minut temu

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~lorens 2009-02-24 (19:06) 9 godzin i 30 minut temu

wszystkiego najlepszego z kobitką o25 lat młodszą ,będą chłopaki 25 lat młodsi mieli uciechę

odpowiedz

zgłoś do moderacji