Statki pod lupą
Pierwszym w Polsce urzędem morskim, który
wprowadził System Automatycznej Identyfikacji Statku, czyli AIS,
jest Urząd Morski w Szczecinie. Już działają trzy stacje, które są
zlokalizowane w Kapitanacie Portu Szczecin, w Policach Górnych i w
Świnoujściu - pisze "Głos Szczeciński".
21.05.2004 07:00
Do zbudowania i wdrożenia tego systemu zobligowała morską administrację ratyfikowana przez Polskę Deklaracja Kopenhaska i przepisy unijne.
Celem AIS jest zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi poprzez automatyczną kontrolę z brzegu ruchu statków towarowych i pasażerskich. Ten system będzie też pomocny w ratownictwie morskim, we wspomaganiu nawigacji w trudnych obszarach, ostrzeganiu przed zagrożeniem kolizją statków. Da możliwość interwencji na wypadek ataku terrorystycznego.
Pozwoli na kontrolę zanieczyszczeń środowiska morskiego. Dane będą mogły być użyte, jako materiał dowodowy w przypadku kolizji lub zanieczyszczeń. Przy globalnym zastosowaniu systemu bardzo szybko będzie można ujawnić jednostki, które naruszają przepisy, dokonując na przykład zrzutu resztek paliw, olejów czy śmieci do wód morskich. A taki proceder ciągle nie należy do rzadkości.
Zakres zbierania danych przez AIS jest bardzo szeroki. W systemie znajdą się informacje o typie statku, wymiarach, nazwie, sygnale wywoławczym, ładunku, ilości pasażerów, porcie docelowym i czasie przybycia. Można powiedzieć, że dzięki temu systemowi każdy statek będzie dokładnie monitorowany i widoczny jak pod lupą. PAP)