Nie chcą. Niemcy stracili zainteresowanie surowcem z Polski
Zmiany w zasadach sprzedaży drewna zmniejszyły zainteresowanie zagranicznych firm, w tym niemieckich, polskim surowcem - informuje szef Lasów Państwowych, Witold Koss.
Wprowadzenie nowych zasad sprzedaży drewna w Polsce, w tym kryterium geograficznego, wpłynęło na ograniczenie zainteresowania zagranicznych firm, w tym niemieckich, polskim drewnem. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, zmiany te zostały wprowadzone przez szefa Lasów Państwowych, Witolda Kossa, w październiku 2024 r. i będą obowiązywać w latach 2025-2026.
Nowe zasady sprzedaży drewna
Celem nowych zasad jest wzmocnienie lokalnych przedsiębiorców oraz ograniczenie eksportu surowca poza Unię Europejską. Jednym z kluczowych elementów jest kryterium geografii zakupu, które premiuje przedsiębiorców mających zakłady przetwórcze bliżej miejsca zakupu drewna. Firmy, które nie przetwarzają drewna, nie otrzymują dodatkowych punktów w tym kryterium.
- Wprowadzenie kryterium geografii zakupu pozwala zmniejszyć odległość, na której drewno jest przewożone. Dzięki temu rozwiązaniu część firm niemieckich, czeskich i słowackich brała udział w procedurze przetargowej w ograniczonym zakresie, ponieważ im się to nie opłacało - poinformował Witold Koss.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe zasady sprzedaży drewna obejmują także zmiany w kryteriach oceny ofert. Kryterium cenowe zostało obniżone do 75 proc., a waga udziału przerobu drewna i głębokości przerobu wynosi po 7,5 proc. Kryterium geografii ma 10 proc. wagi oceny oferty. Zlikwidowano również pulę energetyczną, włączając ją do ogólnej puli sprzedawanego drewna.
Lasy Państwowe planują w 2025 r. wprowadzić na rynek 38 mln m sześc. drewna, co stanowi o 5 proc. mniej niż w 2024 r. Dyrektor generalny Lasów Państwowych, Witold Koss, wskazał, że oszczędności wynikają z konkurencji między zakładami usług leśnych (ZUL) na wolnym rynku.
Większość drewna sprzedawanego przez Lasy Państwowe trafia do polskich przedsiębiorców za pośrednictwem Portalu Leśno-Drzewnego (75 proc. oferowanej miąższości) oraz w systemie sprzedaży aukcyjnej (25 proc.). Pozostałe 20 proc. oferty trafia na aukcje zwykłe w aplikacji e-drewno oraz do sprzedaży detalicznej.
Przedsiębiorcy mogą nabywać drewno w ramach Portalu Leśno-Drzewnego, jeśli posiadają historię zakupów. Na aukcjach systemowych mogą kupować wszyscy przedsiębiorcy, w tym nowe podmioty bez historii zakupów. Aukcje zwykłe w aplikacji e-drewno odbywają się na bieżąco i dotyczą niewielkich ilości surowca, w tym pozostałości drzewnych oraz surowca z cięć sanitarnych lub usuwania skutków klęsk żywiołowych.