Polski rynek nowych samochodów w głębokim kryzysie
Polski rynek nowych samochodów jest w
głębokim kryzysie - uważają eksperci firmy Samar, analizującej
rynek motoryzacyjny. Według ich danych, w listopadzie sprzedano w
Polsce 19 tys. 85 nowych samochodów, czyli o 37 proc. mniej niż w
tym samym miesiącu 2003 roku i o 3,6 proc. mniej niż w
październiku 2004 roku.
03.12.2004 | aktual.: 03.12.2004 19:11
Ze wstępnych danych Samara wynika, że od początku 2004 roku do końca listopada sprzedano w Polsce 294 tys. 480 samochodów osobowych, czyli o blisko 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Sprzedaż osiągnęła kolejny negatywny rekord. Niestety, brak obecnie podstaw, aby mieć nadzieję na rychłą poprawę sytuacji. Może się okazać, iż pomimo licznych promocji, bezpośrednich działań producentów, dystrybutorów i dealerów, wynik sprzedaży w grudniu będzie jeszcze gorszy - napisali eksperci Samara w raporcie.
Według nich, główne przyczyny spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych to m.in. nowe przepisy dotyczące opodatkowania nowych samochodów podatkiem VAT oraz niekontrolowany, olbrzymi import samochodów używanych. Z danych Samara wynika, że w ciągu jedenastu miesięcy 2004 r. sprowadzono do Polski ponad 700 tys. używanych aut.
Obowiązująca od 1 maja 2004 roku nowa ustawa o VAT ogranicza odpis tego podatku przy zakupie nowych samochodów przez firmy.
Innym czynnikiem negatywnie oddziałującym na sprzedaż jest wzrost cen nowych samochodów. W większości przypadków podwyżki są jednak rekompensowane prowadzonymi akcjami promocyjnymi, a także korzystnym kursem euro.
Pod względem sprzedaży w ciągu jedenastu miesięcy 2004 roku liderem - z 16,5-proc. udziałem w rynku - pozostaje Fiat, który sprzedał od początku roku 48 tys. 645 aut, o 10,6 proc. mniej niż przed rokiem.
Drugie miejsce w okresie styczeń-listopad zajęła Skoda. W tym roku sprzedano w Polsce 36 tys. 799 sztuk aut tej marki, o 4,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Skoda jednak minimalnie zwiększyła swój udział w rynku do 12,5 z 12,2 proc.
Trzecie miejsce w rankingu zajęła Toyota. Japoński producent sprzedał na polskim rynku 32 tys. 44 aut, o 5 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie blisko 11 proc. - przed rokiem 10,7 proc.
Na czwartym miejscu znajduje się Renault, którego samochody kupiło 28 tys. 77 osób, o 16,7 proc. mniej niż przed rokiem. Udział francuskiej marki w rynku jest o 1 pkt proc. mniejszy niż przed rokiem i wynosi obecnie 9,5 proc.
O 5 proc. niższy wynik sprzedaży uzyskał Opel, który zajął piątą pozycję w rankingu ze sprzedażą w listopadzie na poziomie 27 tys. 927 aut. Udział samochodów Opla w rynku wzrósł z 9,3 proc. rok wcześniej do 9,5 proc.
Szóstą lokatę zajął Ford. Wynik tegorocznej sprzedaży to 26 tys. 220 sztuk, czyli o 20,7 proc. więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost udziału w rynku do prawie 9 proc. z 6,9 proc. w roku ubiegłym.
Siódma na liście marka - Peugeot - z wynikiem 19 tys. 593 aut odnotowała 18,5-procentowy spadek sprzedaży, a następna - Volkswagen - zanotowała spadek sprzedaży o 4 proc., sprzedając 14 tys. 171 samochodów.
Największy spadek sprzedaży wykazał, zajmujący dziewiątą pozycję, Citroen. W ciągu jedenastu miesięcy tego roku sprzedano 10 tys. 517 aut tej marki, czyli o 25 proc. mniej niż przed rokiem.
Listę dziesięciu najchętniej kupowanych marek zamyka Honda z wynikiem 9 tys. 720 sztuk i wzrostem o 51,8 proc. Udział tych aut w rynku wynosi 3,3 proc. wobec 2 proc. w 2003 roku.
Pomimo kryzysu na rynku samochodów osobowych rynek pojazdów dostawczych nadal rozwija się dynamicznie.
W ciągu jedenastu miesięcy tego roku sprzedano 32 tys. 725 takich aut, czyli o 24,5 proc. więcej niż rok wcześniej.
Liderem na rynku aut dostawczych pozostaje Fiat, który w tym czasie sprzedał 8 tys. 407 samochodów, o 21,4 proc. więcej niż przed rokiem. Drugie miejsce zajmuje Renault ze sprzedażą 3 tys. 565 samochodów, aż o 55 proc. większą niż w 2003 r. Na trzecim miejscu znalazł się Volkswagen - 3 tys. 426 sprzedanych aut, o 30,2 proc. więcej niż przed rokiem.
Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce zajęły: Ford - 3 tys. 222 auta (o 46,3 proc. więcej niż rok wcześniej), Mercedes - 3 tys. 126 (o 40,6 proc. więcej), Opel - 2 tys. 20 (wzrost o 26,1 proc.), Peugeot - 2 tys. 7 (wzrost o 9,2 proc.), Citroen - 1 tys. 920 (spadek o 13,2 proc.).(PAP)