Papua Nowa Gwinea: rozbił się indonezyjski samolot linii Trigana Air Service
Indonezyjskie służby ratownicze powiadomiły o znalezieniu rozbitego samolotu pasażerskiego linii krajowych Trigana Air Service z 54 osobami na pokładzie. Maszynę zlokalizowano w dystrykcie Oktabe w prowincji Papua na Nowej Gwinei. Na pokładzie turbośmigłowej maszyny ATR 42 było 49 pasażerów, w tym pięcioro dzieci oraz pięcioosobowa załoga.
16.08.2015 | aktual.: 16.08.2015 16:55
Wrak samolotu znaleźli mieszkańcy jednej z wiosek. Według ich relacji maszyna rozbiła się o zbocze górskie - powiedział przedstawiciel ministerstwa transportu i dodał, że informacje te są sprawdzane.
- Straciliśmy łączność z samolotem - poinformował kilka godzin wcześniej agencję Reutera Bambang Soelystyo, szef rządowej agencji Basarnas, zajmującej się ratowaniem ofiar wypadków morskich i lotniczych.
Basarnas nie potwierdza na razie informacji o odnalezieniu wraku.
Maszyna leciała z lotniska Sentani w Jayapurze, głównego miasta prowincji Papua, do Oksibil na południu. Rejs miał trwać około 45 minut, a samolot miał wylądować krótko po godzinie 15 czasu lokalnego. Jednak łączność z maszyną utracono na krótko przed lądowaniem.
Jak podaje agencja AFP, pilot nawiązał kontakt z wieżą w Oksibil na 10 minut przed lądowaniem. Otrzymał zgodę na posadzenie maszyny, jednak samolot nie pojawił się na lotnisku. Pół godziny później z Jayapury wysłano na poszukiwania drugi samolot, który miał przelecieć tą samą trasą, co zaginiona maszyna. Pilot musiał jednak wkrótce zawrócić z powodu złej pogody - poinformował Beni Sumaryanto, dyrektor linii Trigana Air.
Dyrektor zapewnił też, że maszyna nie była przeciążona.
W tym regionie Indonezji samoloty są najpopularniejszym środkiem transportu, gdyż górzystą okolicę pokrywa gęsta dżungla. Wiadomo, że lot odbywał się w trudnych warunkach atmosferycznych, niebo było ciemne i zachmurzone. Wszystko to znacznie utrudnia poszukiwania.
Wieczorem czasu miejscowego Agencja Basarnas podała, że z powodu zapadającej nocy i słabej widoczności poszukiwania przerwano do poniedziałku rano.
Znaczną część indonezyjskiej prowincji Papua na Nowej Gwinei stanowią tereny górzyste i niedostępna dżungla. Dochodziło tam w przeszłości do katastrof lotniczych i nie wszystkie samoloty udało się odnaleźć.
Tymczasem indonezyjskie władze zapowiedziały w lipcu przegląd bezpieczeństwa samolotów krajowych linii. To reakcja na katastrofy z ostatnich miesięcy. W grudniu rozbił się samolot lecący z indonezyjskiego miasta Surabaja do Singapuru. Zginęły 162 osoby. W tym roku rozbił się tam wojskowy samolot transportowy. Zginęło ponad 100 osób.
Linie Trigana są od 2007 roku na czarnej liście Unii Europejskiej. Są na niej przewoźnicy, objęci zakazem poruszania się w przestrzeni powietrznej państw unijnych ze względu na niskie standardy bezpieczeństwa. Od 1991 roku, kiedy Trigana zaczęła działalność, samoloty tej indonezyjskiej linii miały 14 poważnych wypadków.
Jak wynika z danych na stronie airfleets.com, obecnie flota linii Trigana Air Service liczy 14 samolotów, z czego 10 jest marki ATR, a cztery to Boeingi 737. Średni wiek samolotów przewoźnika to 26,5 roku.