"One są zwariowane". Niezwykłe odkrycie teleskopu Jamesa Webba

Naukowcy NASA odkryli niezwykłe zjawisko. Kosmiczny teleskop Jamesa Webba pokazał zdjęcia, na których widać wyjątkowe pierścienie wokół odległej gwiazdy. Wyróżniają się one niezwykłym kształtem - są kwadratowe. Zostały nazwane "szaleństwem".

Gwiazda WR140 - zdjęcie poglądoweGwiazda WR140 - zdjęcie poglądoweŹródło: Wikimedia, fot: Meli thev
dded1yj

Pracująca dla NASA Judy Schmidt udostępniła zdjęcia przedstawiające unikalne pierścienie otaczające gwiazdę. Chodzi o gwiazdę WR140, należącą do Gwiazdozbioru Łabędzia. Znajduje się ona 5,6 tysięcy lat świetlnych od Ziemi. Jak odkryli naukowcy, otaczają ją nietypowe pierścienie o pudełkowatym kształcie.

"Cóż, to szaleństwo"

Obraz kwadratowych pierścieni zaskoczył niemal wszystkich, co można było zaobserwować poprzez pojawiające się komentarze. Mark McCaughrean, członek James Webb Space Telescope Science Working Group, w pierwszym odruchu powiedział: "Cóż, to szaleństwo". Z kolei Mark McCaughrean, starszy doradca ds. nauki i eksploracji w Europejskiej Agencji Kosmicznej i członek James Webb Space Telescope Science Working Group stwierdził, że "one są zwariowane". Okazuje się jednak, że zarejestrowane zjawisko nie jest niczym aż tak nietypowym.

Gwiazda WR140 i jej pierścienie

Zaobserwowane "pierścienie" wynikają z właściwości, jakimi charakteryzuje się odległa gwiazda WR140. Jest to tak zwana gwiazda Wolfa-Rayeta, a więc dużo masywniejsza od naszego Słońca. Znajdujące się w jej jądrze paliwo szybko się wypala. Na obszarze takiej gwiazdy występują bardzo mocne wiatry. Słynie także z tego, że wyrzuca z siebie w przestrzeń wodór i otacza się pyłem. Ten natomiast może być kształtowany w powłoki o dziwnych, nietypowych kształtach, na przykład kwadratowe - tak jak w przypadku niedawnego odkrycia.

dded1yj

"Wyglądają jak zwiewne pierścienie, ale nimi nie są. To powłoki z gazu i pyłu" - oświadczyła Judy Schmidt.

- Czerwone powłoki są prawdziwymi strukturami fizycznymi wokół gwiazdy Wolfa-Rayeta. Te gwiazdy słyną z takich rzeczy (...). Ale to jest szczególnie spektakularny przykład znaleziony przez kosmiczny teleskop Jamesa Webba - powiedział Mark McCaughrean.