Firmy coraz więcej wydają na reklamę
Po trzech kwartałach 2007 roku szacowana wartość netto rynku
reklamowego wyniosła 4 miliardy 478 milionów złotych (w pierwszych
trzech kwartałach 2006 r. 3,91 miliarda złotych), wynika z
najnowszego raportu domu mediowego Starlink*.
23.11.2007 08:00
Najwyższą dynamiką (w porównaniu z okresem Q1-Q3 2006) cechowały się reklama internetowa (+40,3%), reklama kinowa (+20,3) reklama zewnętrzna (+16,4%) oraz telewizja (+16,2%). Poniżej średniej rynkowej rosły nakłady na reklamę w dziennikach (+2,7%), w magazynach (4,2%), oraz w radiu (6,0%).
Udział internetu w rynku reklamowym wyniósł w analizowanym okresie 4,7 proc. w porównaniu do 3,9 proc. w takim samym okresie 2006 r. Od stycznia do września br. marketerzy wydali na reklamę w sieci 211,1 mln zł (150,4 mln zł w Q1-Q3 2006). Inwestycje w tym medium zwiększyły wszystkie sektory, zaś do czołówki (jeśli chodzi o wzrost wolumenu wydatków) należały sektory: telekomunikacja (+16,9 miliona złotych, dynamika +79%), motoryzacja, transport (+11,8 miliona złotych, dynamika +47%), żywność (+10,6 miliona złotych, dynamika +58%) oraz finanse i usługi marketingowe (+7,4 miliona złotych, dynamika + 21%) - wynika z raportu Starlink.
Wśród sektorów największą dynamiką charakteryzowały się: telekomunikacja (+33%), finanse i usługi marketingowe (+28%) oraz środki inwestycyjne (+21%). Najwyższy wzrost wolumenu inwestycji wystąpił w sektorach: telekomunikacja (+122,7 mln zł), finanse i usługi marketingowe (+89,7 mln zł) oraz higiena i pielęgnacja ciała (+40,2 mln zł).
*Ze względu na fakt, iż firma Expert Monitor rozpoczęła w roku 2007 monitorowanie kilku dodatkowych stacji telewizyjnych oraz radiowych, w znaczący sposób zwiększyło to poziom wzrostu wartości całego rynku. Bez nowo monitorowanych stacji wzrost względem pierwszych trzech kwartałów 2006 wyniósł 12,7% (jeśli jednak weźmiemy je pod uwagę wzrost kształtuje się na poziomie 14,7%).
Przedstawione dane są estymacjami netto inwestycji w reklamę, czyli szacowanymi kwotami wpływów reklamowych mediów po rabatach, ale przed podatkiem VAT. Punktem wyjścia są dane monitoringowe dostarczane przez Expert Monitor (wszystkie media) oraz w zakresie reklamy zewnętrznej - Media Watch. Dane o inwestycjach reklamowych netto w internecie pochodzą z szacunków opracowanych wspólnie z Next, departamentem mediów interaktywnych grupy Starcom Mediavest.