Co dalej z usługą zachowania numeru?
W ciągu tygodnia Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) wyda decyzję o czasowym zawieszeniu świadczenia przez sieci komórkowe usługi zachowania numeru telefonu przez abonenta przy zmianie operatora - poinformował rzecznik urzędu Jacek Strzałkowski.
Według rzecznika, jeszcze jest za wcześnie, by mówić, na jak długi okres zostanie zawieszona usługa zachowania numeru.
01.02.2005 15:43
W ostatnich tygodniach URTiP naciskał na operatorów komórkowych, by jak najszybciej przedstawili harmonogram wdrożenia usługi zachowania numeru. Od tego uzależniał wydanie decyzji o czasowym zawieszeniu obowiązku świadczenia tej usługi. W przypadku opóźnień urząd sugerował, że "może dojść do wyegzekwowania świadczenia tej usługi na drodze administracyjnej, a nawet do nałożenia kar finansowych na operatorów".
Zgodnie z życzeniem prezesa URTiP Witolda Grabosia, operatorzy komórkowi przekazali nam harmonogram wdrożenia usługi przenoszenia numerów. Mamy już harmonogram przygotowany przez PTK Centertel i Polkomtela. Oczekujemy jeszcze harmonogramu Polskiej Telefonii Cyfrowej - powiedział Strzałkowski.
Poinformował, że operatorzy zgodzili się z sugestiami prezesa URTiP i będą budowali jedno centrum rejestracji przenoszonych numerów, z którego korzystać będą także operatorzy stacjonarni.
Pod koniec stycznia operatorzy komórkowi spotkali się w tej sprawie z Telekomunikacją Polską - powiedział rzecznik URTiP.
Możliwość zatrzymania dotychczasowego numeru telefonu, przy zmianie operatora telekomunikacyjnego, jest przewidziana w nowym Prawie telekomunikacyjnym, które weszło w życie we wrześniu 2004. Jednak URTiP zawiesił do końca 2004 roku obowiązek udostępnienia abonentom tej usługi na wniosek operatorów komórkowych, którzy argumentowali, że potrzebują czasu na jej przygotowanie.
Operatorzy złożyli odwołanie od decyzji URTiP zawieszającej do końca 2004 roku obowiązek udostępnienia abonentom usługi zachowania numeru, występując z wnioskiem o przedłużenie tego okresu. Ponieważ do tej pory nie zapadła decyzja w sprawie odwołania, to, zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym, operatorzy powinni świadczyć usługę zachowania numeru od 1 stycznia br. (ak)