WP
sejm

Antysemicka gazeta sprzedawana w Sejmie. Mamy odpowiedź Kancelarii Sejmu

W sejmowym kiosku wynajętym firmie RUCH S.A., gdzie parlamentarzyści i pracownicy Kancelarii Sejmu kupują prasę, sprzedawana jest gazeta propagująca treści antysemickie. Gdy napisaliśmy o sprawie, wybuchła burza. "Kancelaria będzie wnioskowała o usunięcie z zestawu prasy dostarczanej przez RUCH S.A. periodyku z antysemickimi artykułami" - poinformowało nas Centrum Informacyjne Sejmu.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Antysemicka gazeta w Sejmie
Antysemicka gazeta w Sejmie (WP/Michał Wróblewski, Fot: Michał Wróblewski)
WP

"Jak rozpoznać Żyda" - taki nagłówek dużymi, czerwonymi literami, zamieszczony został na "jedynce" gazety "Tylko Polska" sprzedawanej w Sejmie. "Nazwiska, cechy antropologiczne, sposób wysławiania się, prezencja, cechy charakteru, metody działania, działanie dezinformacyjne. Jak ich zwyciężyć? Tak dalej być nie może!" - napisano poniżej.

Na okładce widzimy także wizerunek Jana Tomasza Grossa, a pod jego zdjęciem tekst o tytule: "Żydzi chcą od polski 300 000 000 000 dolarów".

- To jest skandal, że tego typu pismo jest rozprowadzane w polskim Sejmie - mówi Wirtualnej Polsce poseł Michał Kamiński.

WP

Polityk klubu UED-PSL dodaje, że "dla takich treści nie powinno być miejsca w parlamencie i przestrzeni publicznej".

- To hańba, że w Sejmie tego typu pisemko, z takimi tytułami, mogło się znaleźć. Mam nadzieję, że pan marszałek Marek Kuchciński, w duchu tego, co wielokrotnie deklarowała jego partia, że jest przeciwniczką antysemityzmu, zareaguje w tej sprawie bardzo szybko. I że poznamy mechanizmy, w jaki sposób rasistowskie teksty docierają do polskiego Sejmu. I proszę nie zasłaniać się wolnością słowa. Bo instruktaż, jak rozpoznać Żyda, którego nie powstydziliby się naziści, nie powinien być sprzedawany w polskim Sejmie - dodaje Kamiński.

CZYTAJ TEŻ: Antysemicka gazeta sprzedawana w Sejmie. "To hańba, niech marszałek się z tego wytłumaczy"

WP

W sprawie antysemickiego pisma sprzedawanego w Sejmie wysłaliśmy już pytania do Kancelarii marszałka Marka Kuchcińskiego: 1) Kto jest odpowiedzialny za zamawianie prasy do Sejmu i dlaczego w sejmowym kiosku znajduje się pismo "Tylko Polska"? 2) Czy zgadzacie się Państwo, że w gazecie "Tylko Polska" znajdują się treści antysemickie? 3) Czy planowane jest wycofanie gazety z sejmowej sprzedaży?

Otrzymaliśmy odpowiedź od dyrektora Centrum Informacyjnego Sejmu, którą publikujemy w całości.

"Szanowny Panie Redaktorze!

W odpowiedzi na informację o kontrowersyjnym tytule, który miał się znaleźć w sprzedaży w jednym z kiosków z prasą na terenie Sejmu, Centrum Informacyjne Sejmu wyjaśnia, że Kancelaria Sejmu wynajęła powierzchnię pod prowadzenie tej działalności firmie RUCH S.A., która wygrała konkurs. Oznacza to, że to ta firma odpowiada za dobór tytułów prasowych oraz sposób ich ekspozycji. Warto też podkreślić, że osoby sprzedające prasę w punktach na terenie Parlamentu nie są pracownikami Kancelarii Sejmu ani osobami zatrudnianymi przez tę instytucję na podstawie umów cywilnoprawnych.

WP

Odnosząc się do ogólnych zarzutów pod adresem omawianego tytułu warto zauważyć, że w Polsce obowiązują dwa istotne w tym kontekście akty prawne. Zgodnie z art. 54 ust. 2 Konstytucji cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy są zakazane. Jednocześnie należy też podkreślić, że wydawanie prasy wymaga, zgodnie z art. 20 ustawy Prawo prasowe, rejestracji w sądzie okręgowym właściwym dla siedziby wydawcy. Z kolei art. 22 tej regulacji wskazuje, że organ rejestracyjny może zawiesić wydawanie dziennika lub czasopisma na czas określony, nie dłuższy niż rok, jeżeli w ciągu roku co najmniej trzykrotnie w tym dzienniku lub czasopiśmie zostało popełnione przestępstwo. Z powyższego wynika, że właściwym adresatem ewentualnych wniosków w tym zakresie powinny być organy ścigania, a nie Kancelaria Sejmu.

Andrzej Grzegrzółka
Centrum Informacyjne Sejmu"

Sejm Michał Wróblewski
Podziel się
Sejm Michał Wróblewski
Podziel się
WP

Kancelaria Sejmu poinformowała kilka godzin później - najwyraźniej zdając sobie sprawę z powagi sytuacji i powszechnego oburzenia - że "będzie wnioskowała o usunięcie z zestawu prasy dostarczanej przez RUCH S.A. periodyku z antysemickimi artykułami. Jednocześnie zostanie sprawdzona całościowo lista tytułów, które są udostępniane przez kolportera w Parlamencie".

Pismem zarządza antysemita

Jak można przeczytać w internecie, "Tylko Polska" to "tygodnik opinii o charakterze społeczno-politycznym, ukazujący się od 22 lat i wydawany przez organ prasowy Polskiej Partii Narodowej, Stronnictwa Narodowego. Ukazuje się w każdy czwartek".

WP

Pismem kieruje Leszek Bubel, prezes Wydawnictwa Narodowego, uznawany przez wiele środowisk za człowieka o antysemickich poglądach. Sam Bubel w wywiadach określa siebie jako "naczelnego antysemitę RP”.

W 2004 Leszek Bubel stanął na czele dwóch nowych partii: Polskiej Partii Narodowej i jednego z licznie rejestrowanych po 1989 Stronnictw Narodowych. W tym samym roku z ramienia PPN kandydował w wyborach uzupełniających do Senatu w okręgu katowickim, w których uzyskał 167 głosów.

Zgłosił także swoją kandydaturę w wyborach prezydenckich w 2005 jako przedstawiciel Polskiej Partii Narodowej. Poparły go Narodowy Front Walki Młodych, a także kierowane przez niego Polskie Stowarzyszenie Nie dla Unii Europejskiej oraz Stowarzyszenie Przeciwko Antypolonizmowi.

Bubel jest oskarżany przez różne środowiska o szerzenie rasizmu, antysemityzmu, znieważanie religii, tożsamości kulturowej Żydów i ich samych jako narodu, oraz o nakłanianie czytelników do czynnej, wrogiej postawy wobec przedstawicieli społeczności żydowskiej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polub WP Wiadomości
WP
WP