A mama mówiła...

Informacje o suplementach diety Polacy najczęściej uzyskują u farmaceuty w aptece lub u lekarza, natomiast źródła takie jak rodzina i znajomi, publikacje oraz informacje reklamowe są wymieniane rzadziej.

21.11.2006 07:10

Kobiety znaczenie chętniej opierają się na poradach ekspertów, natomiast dla mężczyzn opinia najbliższych jest niemal równie ważna – wynika z badania TNS OBOP.

Wyraźne różnice zarysowują się przy analizie odpowiedzi kobiet i mężczyzn. Panie znacznie częściej niż panowie opierają się na poradzie farmaceuty (odpowiednio: 62% i 40% wskazań); chętniej czerpią również informacje z przekazów reklamowych (reklamy w telewizji i prasie 33% vs. 23%; ulotki i reklamy w aptekach 26% vs.15%). Z kolei mężczyźni częściej zgłaszają się po porady do swoich bliskich: rodziny (39% vs. 27%) oraz znajomych i przyjaciół (28% vs. 22%).

Osoby w wieku powyżej 45 lat przy zdobywaniu wiedzy o suplementach diety korzystają przede wszystkim z informacji uzyskanych od lekarza (61%), farmaceuty (56%) oraz bliskich krewnych (35%). Młodsi respondenci w szerszym zakresie korzystają z różnych źródeł informacji, polegając co prawda w dalszym ciągu przede wszystkim na farmaceucie (54%), ale na następnych miejscach znajdują się: lekarz, reklamy (po 33%), znajomi i przyjaciele (28%), najbliżsi krewni (27%), artykuły w prasie (25%) oraz ulotki i reklamy w aptekach (24%). Porównanie grup wiekowych pozwala również na stwierdzenie, że osoby młodsze częściej niż starsze sięgają po książki (15% vs. 5%).

Wykształcenie jest kolejną cechą różnicującą korzystanie z poszczególnych źródeł informacji. (Rys. 3). Osoby z wykształceniem średnim oraz wyższym istotnie częściej kierują się poradą farmaceuty (59% vs. 46%),oraz publikacjami prasowymi (26% vs. 15%) i książkowymi (13% vs. 6%). Z kolei osoby z wykształceniem poniżej średniego preferują takie źródła, informacji jak: lekarz (50% vs. 43%), rodzina (39% vs 27%) oraz programy telewizyjne i radiowe (19% vs. 9%).

Wyniki badania pokazują, że wykorzystanie różnych źródeł informacji o suplementach diety jest zależne od cech demograficznych: mężczyźni w mniejszym stopniu ufają przekazom reklamowym oraz farmaceutom, zasięgając porady w swoim otoczeniu. Osoby poniżej 45. roku życia korzystają z wielu źródeł, podczas gdy osoby starsze polegają na autorytecie lekarza i farmaceuty oraz opinii rodziny opartej zapewne na doświadczeniu. Osoby z wyższym wykształceniem częściej ufają farmaceucie a mniej lekarzowi. Rzadziej są również skłonni polegać na wiedzy rodziny, a częściej na publikacjach książkowych i prasowych.

Badanie omnibusowe, sondaż (Omnimas) zrealizowane w okresie 1.05.2006 r. – 5.05.2006 r. na ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 15 i więcej lat liczącej 1003 osoby, metodą wywiadów bezpośrednich PAPI (Paper And Pencil Interview). Próba jest reprezentatywna dla populacji ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, województwo, wielkość miejscowości zamieszkania i liczbę osób w gospodarstwie domowym.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)