Przesunięcie otwarcia rowerowego sezonu we Wrocławiu?
Termin rozpoczęcia tegorocznego sezonu funkcjonowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego stanął pod znakiem zapytania. Choć przetarg na czteroletnią obsługę rozstrzygnięto jeszcze w grudniu 2014 r., to jeden z oferentów złożył skargę do Krajowej Izby Odwoławczej.
Wrocławski magistrat rozstrzygnął pod koniec minionego roku przetarg na obsługę Wrocławskiego Roweru Miejskiego przez najbliższe cztery sezony. Spośród trzech zgłoszonych ofert wybrano tę złożoną przez firmę BikeU, wartą nieco ponad 10 mln zł. Odrzucono ofertę dotychczasowego operatora WRM, Nextbike (wartą także ponad 10 mln zł), oraz ofertę konsorcjum Sharing Union i MC2, opiewającą na 4,5 mln zł.
Nextbike złożył jednak do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec wyników przetargu. - Oferta złożona przez firmę konkurencyjną została uznana przez nas za niekompletną. Jeśli ktoś we własnych referencjach opiera się na osiągnięciach innej firmy, w tym przypadku zagranicznej, powinien dołączyć stosowne dokumenty. Urząd miejski podczas przeprowadzenia przetargu uznał przedłożone przez konkurencyjną firmę wyjaśnienia za wystarczające. My jednak postanowiliśmy odwołać się od decyzji komisji przetargowej - mówi WP rzecznik firmy Nextbike Polska.
Wcześniej odrzucono w przetargu najniższą z ofert, konsorcjum Sharing Union i MC2, ze względu na niespełnienie wymogów formalnych.
Krajowa Izba Odwoławcza wyznaczy teraz termin rozprawy, w której zadecyduje o możliwym unieważnieniu przetargu lub utrzymaniu w mocy jego rozstrzygnięcia. Do czasu ogłoszenia werdyktu magistrat nie może jednak podpisać umowy z firmą BikeU i niewykluczone, że wpłynie to na termin rozpoczęcia sezonu WRM w 2015 r., który pierwotnie wyznaczono na kwiecień.
Miasto tymczasem zdecydowało o sprzedaży dotychczasowego sprzętu obsługującego system roweru miejskiego. Pod młotek poszło 140 jednośladów, 210 stojaków oraz 17 paneli do obsługi wypożyczeń - łączna cena wywoławcza to ponad 65 tys. złotych. Jest to całość sprzętu, którego w systemie WRM właścicielem jest miasto Wrocław. Pozostałe 60 rowerów i sprzęt do obsługi 18 stacji należał do Nextbike.
Sprzedaż rowerów, stojaków oraz paneli wiąże się ze zmianą umowy, jaką miasto planuje zawrzeć z operatorem WRM. Dotychczas operator obsługiwał w znacznej mierze rowery, będące własnością miasta - teraz będzie on musiał dostarczyć własny sprzęt, a liczba rowerów miejskich na ulicach stolicy Dolnego Śląska znacznie się zwiększy.
- Liczba rowerów wzrośnie do 700, zaś liczba stacji do co najmniej 70. Pojawią się one przede wszystkim w rejonie Śródmieścia oraz Gajowic - mówił WP Daniel Chojnacki, wrocławski oficer rowerowy. Magistrat dodatkowo na mocy umowy będzie mógł rozszerzyć zamówienie do 1050 rowerów i 105 stacji.