Geny odpowiedzialne za otyłość. Naukowcy odkryli nowe warianty

Naukowcy odkryli rzadkie różnice genetyczne, które mogą zwiększyć ryzyko otyłości nawet sześciokrotnie.Naukowcy odkryli rzadkie różnice genetyczne, które mogą zwiększyć ryzyko otyłości nawet sześciokrotnie.Źródło: Getty Images, fot: Westend61
d2yhqix

Naukowcy Wydziału Chorób Metabolicznych Uniwersytetu Cambridge (MRC) zidentyfikowali warianty genetyczne w dwóch genach, które mają jedne z największych dotąd wpływów na ryzyko otyłości.

Eksperci sugerują, że odkrycie rzadkich wariantów genetycznych w genach BSN i APBA1 to jedne z pierwszych zidentyfikowanych genów związanych z otyłością, których zwiększone ryzyko działania daje się zaobserwować dopiero w wieku dorosłym.

Pracujący na Wydziale Chorób Metabolicznych MRC autor badania profesor Giles Yeo powiedział, że udało się zidentyfikować "dwa geny z wariantami, które mają największy, jaki kiedykolwiek widzieliśmy, wpływ na ryzyko otyłości na poziomie populacyjnym, ale być może ważniejsze jest to, że różnorodność w genie BSN jest związana z nadwagą u dorosłych, a nie u dzieci. Tak więc te wyniki dają nam nowe spojrzenie na związek między genetyką, neurorozwojem i otyłością".

Ryzyko otyłości nawet sześciokrotnie większe

W badaniach wykorzystano dane z Biobanku Wielkiej Brytanii (zawiera on ludzki materiał biologiczny pochodzący z badań populacyjnych) oraz inne informacje do przeprowadzenia sekwencjonowania całego eksomu – rodzaju sekwencjonowania genetycznego używanego do zrozumienia tego, co może powodować objawy lub chorobę – wskaźnika masy ciała (BMI) u ponad 500 000 osób.

d2yhqix

Okazało się, że warianty genetyczne w genie BSN, znanym również jako Bassoon, mogą zwiększyć ryzyko otyłości nawet sześciokrotnie. Był on również związany ze zwiększonym ryzykiem niealkoholowego stłuszczenia wątroby i cukrzycy typu 2. Warianty genu Bassoon zostały znalezione u jednej na 6500 dorosłych osób, co sugeruje, że mogą one dotyczyć około 10 000 osób w Wielkiej Brytanii.

Według profesora John'ego Perry, także autora badania na wydziale MRC, te wyniki stanowią "kolejny przykład znaczenia wielkoskalowych badań genetycznych populacji ludzkiej w celu lepszego zrozumienia biologicznych podstaw chorób". – Warianty genetyczne, które identyfikujemy w genie BSN, wywołują jedne z największych dotychczas zaobserwowanych skutków dla nadwagi, cukrzycy typu 2 i stłuszczenia wątroby oraz ujawniają nowy biologiczny mechanizm regulujący kontrolę apetytu – dodał naukowiec.

Nowy biologiczny mechanizm otyłości

Otyłość jest istotnym czynnikiem ryzyka dla innych poważnych chorób, w tym chorób serca i cukrzycy typu 2. Jednakże genetyczne przyczyny, dla których niektórzy ludzie są bardziej podatni na tycie, nie są do końca zrozumiałe. W odróżnieniu od genów otyłości zidentyfikowanych w poprzednich badaniach, warianty genetyczne w BSN i APBA1 nie są związane z nadwagą u dzieci. To skłoniło badaczy do przekonania, że mogli odkryć nowy biologiczny mechanizm otyłości.

d2yhqix

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Hennig-Kloska o Kaczyńskim: bezsilny polityk.

Na podstawie opublikowanych badań i własnych badań laboratoryjnych naukowcy sugerują, że związana z wiekiem neurodegeneracja może mieć wpływ na kontrolę apetytu.

W nowym badaniu naukowcy z MRC współpracowali ścisłe z koncernem biofarmaceutycznym AstraZeneca, aby odtworzyć swoje wyniki w istniejących grupach przy użyciu danych genetycznych osób z Pakistanu i Meksyku. Pozwoli to im zastosować swoje wyniki także poza populacją osób o europejskim pochodzeniu.

d2yhqix

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Nature Genetics.

Źródło: Deustche Welle