Będą zmiany w zasadach oceniania uczniów na lekcjach WF 

Od nowego roku szkolnego zmienione zostaną zasady oceniania uczniów na lekcjach WF. Przy ich wystawianiu brane będą pod uwagę indywidualne możliwości uczniów - zapowiedziała minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska.

Będą zmiany w zasadach oceniania uczniów na lekcjach WF
Źródło zdjęć: © Fotolia | flairimages
217

Minister była gościem Targów Edukacyjnych Festiwal Zawodów 2015, zorganizowanych w EXPO Kraków przez województwo małopolskie. Podczas briefingu przypomniała o skierowaniu w tym tygodniu do konsultacji projektów dwóch rozporządzeń. Jeden z projektów dotyczy szczegółowych warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Drugi projekt dotyczy szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego.

- Konsultacje potrwają 30 dni. Zbieramy uwagi i potem będziemy je analizować - powiedziała Kluzik-Rostkowska. Zwróciła uwagę na zapisy w projekcie rozporządzenia ws. zasad oceniania odnoszące się do lekcji wychowania fizycznego. Zaznaczyła, że szczególnie zależy jej na zmianie w podejściu do oceniania dzieci na lekcjach WF.

- Znamy sytuacje, że dziecko ze wszystkich przedmiotów ma szóstki, a z WF tróję, więc sami rodzice proszą o zwolnienie z lekcji, żeby słabsza ocena nie psuła mu średniej. Nie jest winą dziecka, że fikołki robi wolniej albo gorzej. Dlatego tak przygotowujemy to rozporządzenie, żeby doceniany był wysiłek, chęci, a nie sposób zrobienia tego fikołka. To mają być zajęcia, do których dzieci przystępują chętnie. To nie mają być zajęcia eliminujące fizycznie słabszych - mówiła minister.

Zgodnie z projektem ma zmienić się także sposób oceniania przy ustalaniu oceny z techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych. Jak zapisano "należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć". W przypadku ustalania oceny z WF ma być brana pod uwagę także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach na rzecz sportu szkolnego i kultury fizycznej.

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wyjaśniono, że "wprowadzenie tej zmiany ma na celu zwiększenia motywacji uczniów do uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego oraz podejmowaniu aktywności na rzecz kultury fizycznej, jako działania mające wpływ na kształtowanie prozdrowotnego stylu życia".

MEN chce, by rozporządzenie ws. oceniania weszło w życie 1 września 2015 r., czyli z początkiem nowego roku szkolnego.

Dwa nowe projektowane rozporządzenia mają zastąpić jedno dotychczasowe (zawierające przepisy dotyczące zarówno oceniania, jak i egzaminów zewnętrznych), które zostało wydane na podstawie upoważnienia ustawowego uznanego we wrześniu 2013 r. przez Trybunał Konstytucyjny za zbyt ogólne.

Dlatego w styczniu tego roku sejm uchwalił nowelizację ustawy o systemie oświaty zawierającą szczegółowe wytyczne dla ministra edukacji do wydania rozporządzeń dotyczących zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów. Na początku marca nowelizacja została podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego.

W nowelizacji w regulacjach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów nie wprowadzono zasadniczych zmian w stosunku do obowiązujących, zawartych w dotychczasowym rozporządzeniu regulującym tę materię. Zapisano jednoznacznie obowiązek udostępniania uczniowi i jego rodzicom sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac ucznia.

Dano też możliwość wprowadzenia w szkole oceny opisowej od klasy I szkoły podstawowej do klasy ostatniej szkoły ponadgimnazjalnej. Do tej pory oceny opisowe stosowane były tylko w klasach I-III szkoły podstawowej. Teraz będą mogły towarzyszyć także ocenom w klasach wyższych wyrażanych cyframi w skali od 1 do 6.

Także do tej kwestii odniosła się w piątek minister edukacji. - Marzy mi się sytuacja, w której nauczyciele chętniej będą sięgali po tzw. ocenę kształtującą - powiedziała Kluzik-Rostkowska. - To formuła oceniania przyporządkowana dzisiaj etapowi wczesnoszkolnemu - klasom I-III. Bardzo bym chciała i takie jest oczekiwanie części środowiska nauczycielskiego, żeby ocenę kształtującą, opisową mogli stosować na wyższych etapach edukacji. My mówimy temu: tak - dodała.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Tusk wbił szpilę po głosowaniu w PE. Jest reakcja Kaczyńskiego
Tusk wbił szpilę po głosowaniu w PE. Jest reakcja Kaczyńskiego
Zełenski wskazał, co będzie przewagą Ukrainy po wojnie
Zełenski wskazał, co będzie przewagą Ukrainy po wojnie
Wycofali się z obwodu kurskiego? Ukraiński dowódca wydał oświadczenie
Wycofali się z obwodu kurskiego? Ukraiński dowódca wydał oświadczenie
Wyniki Lotto 12.03.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 12.03.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Pilny list Dudy do liderów państw NATO. "Potrzebujemy decyzji"
Pilny list Dudy do liderów państw NATO. "Potrzebujemy decyzji"
USA nakładają sankcje na gang. W tle zamach na ambasadę Izraela
USA nakładają sankcje na gang. W tle zamach na ambasadę Izraela
Trzylatek przetrwał noc dzięki psu. Szczęśliwy finał poszukiwań
Trzylatek przetrwał noc dzięki psu. Szczęśliwy finał poszukiwań
Putin chce zemsty na Ukraińcach. Był w mundurze na froncie
Putin chce zemsty na Ukraińcach. Był w mundurze na froncie
W bagażu miał puszki piwa. Ich zawartość warta była ponad milion zł
W bagażu miał puszki piwa. Ich zawartość warta była ponad milion zł
Mocne uderzenie Tuska. Wskazał na PiS
Mocne uderzenie Tuska. Wskazał na PiS
Są nowe wieści z Watykanu. Rentgen potwierdził obserwację lekarzy
Są nowe wieści z Watykanu. Rentgen potwierdził obserwację lekarzy
Putin tworzy strefę buforową? Doniesienia o obwodzie sumskim
Putin tworzy strefę buforową? Doniesienia o obwodzie sumskim