Tramwaj na Jagodno we Wrocławiu ściśle związany z rozwojem osiedla. Magistrat planów nie porzuca
Tramwaj na Jagodno wrocławski magistrat obiecywał do wielu lat, jednak torowiska – jak nie było, tak nie ma. – Plany budowy nie zostały porzucone, jednak ta trasa nie jest przewidziana do budowy w najbliższym czasie – mówi Paulina Tyniec-Piszcz z Zespołu ds. Rozwoju Transportu Szynowego w Urzędzie Miasta.
Jagodno to osiedle w południowej części Wrocławia, graniczące od wschodu z Brochowem. Choć w granicach miasta jest ono od lat 50. XX w. to rozwijać zaczęło się dopiero na w latach 90. – powstało wówczas kilka chronionych osiedli mieszkalnych złożonych z trzy-, czteropiętrowych budynków. Od tego czasu problemem mieszkańców Jagodna jest połączenie z centrum miasta. Obecnie zameldowanych na Jagodnie jest ponad 4000 wrocławian, a według szacunków przedstawionych przez Radę Osiedla Jagodno za dwa lata może być ich nawet 14 tysięcy.
Główną osią osiedla jest ul. Buforowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 395. Często jednak jest ona zakorkowana, a miasto od co najmniej siedmiu-ośmiu lat planuje jej przebudowę, która wciąż się jednak nie zaczęła. Niestety, w korkach stoją również autobusy miejskie kursujące na Jagodno, które dodatkowo nie kursują zbyt często.
Lekarstwem na problemy komunikacyjne mieszkańców oddalonego od centrum Wrocławia o ok. 8 kilometrów Jagodna miał być tramwaj. Budowa torowiska miała być jednym z zadań przy przebudowie ul. Buforowej. Plany pojawiły się w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2008-2012 i wiele wskazywało na to, że jeszcze przed piłkarskimi Mistrzostwami Europy tramwaj ruszy w kierunku Jagodno.
Tak się niestety nie stało i mimo umieszczania projektu przebudowy Bardzkiej i Buforowej w kolejnych WPI, sytuacja nie zmieniła się znacząco.
- Plany budowy torowiska na Jagodno nie zostały porzucone, jednak ta trasa nie jest planowana w najbliższym czasie – mówi WP Paulina Tyniec-Piszcz z wrocławskiego magistratu. Tramwaj na Jagodno, obok budowy torowiska w ciągu ulic Popowickiej i Starogroblowej, był jednym z podstawowych punktów drugiego etapu projektu pod nazwą „Zintegrowany System Transportu Szynowego”. I o ile Popowice doczekają się tramwaju, o tyle Jagodno musi na niego poczekać.
- Obecnie skupiamy się budowie alternatywnego dla Legnickiej torowiska wzdłuż ulic Popowickiej i Starogroblowej, w najbliższym czasie ruszy również budowa torów w ciągu ulic Suchej i Hubskiej, do skrzyżowania z Glinianą – dodaje Tyniec-Piszcz.
Choć budowa torowiska związana z przebudową Buforowej znalazła się w planie inwestycyjnym na najbliższe lata, to wciąż, by rozpocząć pracę potrzebne jest dofinansowanie unijne. Miasto podkreśla, że posiada koncepcję przebudowy tej ulicy oraz wiaduktu, pod którym ona przebiega, a który przez długi czas uznawany był za główną przeszkodę przy planowanej przebudowie Buforowej.
- Początkowo niezainteresowana przebudową wiaduktu była kolej, potem usłyszeliśmy, że trudno było o porozumienie władz województwa z ratuszem w sprawie przebudowy Buforowej, która jest w ciągu drogi wojewódzkiej 395 – mówi Wirtualnej Polsce Małgorzata Konieczna z Rady Osiedla Jagodno. Konieczna podkreśla również, że przy przebudowie wiaduktu pojawia się także problem związany z faktem, że równolegle do trzech nitek torów kolejowych prowadzonych na wiadukcie jedna biegnie pod nim, przecinając ul. Buforową.
- Sprawa tej nitki torów musi zostać omówiona z władzami kolei, ponieważ nie może się ona przecinać z planowanym torowiskiem tramwajowym – dodaje przewodnicząca Rady Osiedla Jagodno.
- Posiadamy stosowną dokumentację, zarówno dotyczącą wiaduktu, jak i ul. Buforowej. Zaplanowana została również trasa, którą pojechać miałby tramwaj – rozpocznie się ona u zbiegu ulic Bardzkiej i Świeradowskiej i będzie poprowadzona wzdłuż ul. Bardzkiej i Buforowej do pętli na wysokości ul. Vivaldiego – zaznacza Paulina Tyniec-Piszcz.
Czy jednak problem z rozpoczęciem prac budowlanych związany jest tylko z dofinansowaniem unijnym? Zespół ds. Rozwoju Transportu Szynowego mówi wprost, że Jagodno to wciąż zbyt małe osiedle i decyzja o rozpoczęciu budowy torowiska jest ściśle związana z rozwojem tego terenu.
- Staraliśmy się równolegle o poprawę komunikacji autobusowej, m.in. przedłużenie tras linii 136 i 145 na nasze osiedle, ponieważ duża ilość mieszkańców, zwłaszcza studentów dojeżdża w okolice pl. Grunwaldzkiego. Liczyliśmy również na „przechwycenie” kilku linii w związku z wprowadzeniem na Gaj tramwaju – mówi Małgorzata Konieczna.
Czy mimo to mieszkańcy Jagodna mogą liczyć na poprawę komunikacji swojego osiedla z centrum Wrocławia? Od 2 lutego 2015 r. Wydział Transportu UM zdecydował o zwiększeniu dwukrotnie częstotliwości kursowania autobusu linii 110, łączącego Jagodno z Dworcem Głównym – w godzinach szczytu będzie on jeździł co 15 minut, a nawet co 7 minut. Bez zmian zostaną jednak częstotliwości autobusów strefowych 900 i 910.
- Poprawa częstotliwości kursowania 110 jest niewątpliwie sporym wsparciem ze strony miasta. Cieszy nas to tym bardziej, że w ostatnim czasie nie postulowaliśmy o to – dodaje Konieczna.
Rozwiązaniem dla mieszkańców Jagodna mógłby być także przystanek kolejowy – wszak nieopodal osiedla biegnie linia kolejowa łącząca Wrocław ze Strzelinem. PKP jednak nie ma w planach jego budowy.
Dla mieszkańców Jagodna pojawiło się jednak zielone światło. – Podczas niedawnego spotkania przedstawicieli rady osiedla z prezydentem Wrocławia dostaliśmy zapewnienie o porozumieniu władz wojewódzkich z miastem w sprawie przebudowy wiaduktu nad Buforową i rozpoczęciu w niedługim czasie prac przy remoncie tej ulicy – mówi WP Małgorzata Konieczna