PO i Nowoczesna zaskarżają ustawę o TK
• PO i Nowoczesna zaskarżają niektóre zapisy ustawy o TK
• Ustawa ma wejść w życie za 13 dni
• Chodzi między innymi o konieczność rozpatrywania spraw w Trybunale w kolejności wpływania
• Nowoczesna we wniosku przedstawiła uzasadnienie niezgodności z Konstytucją przepisów kilkunastu artykułów ustawy
Platforma Obywatelska zaskarży dziś ustawę o Trybunale Konstytucyjnym do Trybunału Konstytucyjnego. Zapowiedział to w radiowej Jedynce poseł tej partii, były minister sprawiedliwości Borys Budka.
W poniedziałek ustawę opublikowano w Dzienniku Ustaw, ma wejść w życie 14 dni od publikacji. Borys Budka podkreślił, że Platformie zależy, aby sędziowie Trybunału zbadali ją zanim to się stanie. Jego zdaniem, taka możliwość istnieje.
Trwa ładowanie wpisu: twitter
Borys Budka zastrzegł, że Platforma zaskarży nie całą ustawę, a poszczególne jej zapisy - głównie te, które Trybunał zakwestionował w orzeczeniu z 9. marca, a w nowej ustawie zostały powtórzone. Chodzi między innymi o konieczność rozpatrywania spraw w Trybunale w kolejności wpływania. Zdaniem Borysa Budki, niedopuszczalne jest, by władza ustawodawcza - w tym wypadku parlament - narzucała władzy sądowniczej (czyli Trybunałowi Konstytucyjnemu) tryb procedowania.
Podpisaną w sobotę ustawę chwalił dziś rano w Jedynce prezydencki minister Andrzej Dera.
Jego zdaniem, nowe zapisy są kompromisowe i przyczynią się do osłabienia napięcia wokół Trybunału.
Wniosek Nowoczesnej
Nowoczesna we wniosku przedstawiła uzasadnienie niezgodności z Konstytucją przepisów kilkunastu artykułów ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, w tym:
1) Art. 6 ust. 7, zgodnie z którym „Sędzia po złożeniu ślubowania stawia się w Trybunale w celu podjęcia obowiązków, a prezes Trybunału przydziela mu sprawy i stwarza warunki umożliwiające wypełnianie obowiązków sędziego.”.
Z przepisu może wynikać, że to złożenie ślubowania wobec Prezydenta RP, a nie wybór przez Sejm RP decyduje o rozpoczęciu realizacji obowiązków sędziego TK.
2) Art. 26 ust. 1 pkt 1 lit. g): „Trybunał Konstytucyjny orzeka w pełnym składzie w sprawach, w których trzech sędziów Trybunału, w terminie 14 dni od otrzymania przez nich odpisów skarg konstytucyjnych, a także odpisów wniosków i pytań prawnych, o których mowa w art. 38 ust. 1, złoży stosowny wniosek w tej sprawie.”
Kwestionowany przepis stwarza podstawy prawne do tego, aby trzech sędziów Trybunału Konstytucyjnego, w tym także sędziowie, którzy nie zostali wyznaczeni do składu orzekającego w danej sprawie, mogło ingerować w tryb jej rozpoznania przez Trybunał Konstytucyjny, wnosząc o jej rozpoznanie w innym składzie. Przepis narusza zasadę niezawisłości sędziów TK.
3) Art. 38 ust. 3 – według niego terminy rozpraw, na których rozpoznawane są wnioski, wyznaczane są „według kolejności wpływu spraw do Trybunału”.
Podporządkowanie działalności TK zasadzie rozpoznawania skarg i wniosków według kolejności ich wpływu narusza zasadę efektywności działania instytucji publicznych. Artykuł uniemożliwiając Trybunałowi Konstytucyjnemu rzetelne i sprawne działanie oraz ingerując w jego niezależność i odrębność od pozostałych władz, narusza zasady państwa prawnego.
4) Art. 89: „W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie ustawy ogłasza się rozstrzygnięcia Trybunału wydane przed dniem 20 lipca 2016 r. z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym, z wyjątkiem rozstrzygnięć dotyczących aktów normatywnych, które utraciły moc obowiązującą.”.
Przepis ten jest sprzeczny zarówno z zasadą państwa prawnego, zasadą legalizmu, jak i zasadą podziału władzy. Jego prawdziwy cel jest tu czytelny - ma on stworzyć podstawy dla sankcjonowania odmowy publikacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie oceny konstytucyjności nowelizacji ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym.
5) Art. 92: „sędziów Trybunału, którzy złożyli ślubowanie wobec Prezydenta Rzeczypospolitej, a do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy nie podjęli obowiązków sędziego, z dniem jej wejścia w życie prezes Trybunału włącza do składów orzekających i przydziela im sprawy”.
"Z wyroków TK z dnia 3 grudnia 2015 r. oraz z dnia 9 grudnia 2015 r. jednoznacznie wynika, że trzech sędziów wybranych przez Sejm VII kadencji zostało powołanych prawidłowo, zaś wybór trzech kolejnych - powołanych na te miejsca przez Sejm VIII kadencji jest niezgodny z Konstytucją RP. Nałożenie przez ustawodawcę na Prezesa Trybunału Konstytucyjnego obowiązku włączenia ich do składów orzekających i przydzielenia im spraw oznacza zatem zobowiązanie do działania z naruszeniem prawa" - czytamy we wniosku.