PolskaHity w "hicie". Jest podstawa przedmiotu zaproponowanego przez ministra Czarnka

Hity w "hicie". Jest podstawa przedmiotu zaproponowanego przez ministra Czarnka

Do konsultacji trafiły założenia programowe historii i teraźniejszości - nowego przedmiotu szkolnego, określanego przez ministra Przemysława Czarnka jako "hit". Eksperci, wśród których są osoby związane z Prawem i Sprawiedliwością, zadbali, by w podstawie znalazły się elementy zbieżne z programem i poglądami partii rządzącej.

Przemysław Czarnek ogłosił niedawno nowy przedmiot: historia i teraźniejszość
Przemysław Czarnek ogłosił niedawno nowy przedmiot: historia i teraźniejszość
Źródło zdjęć: © East News | Andrzej Iwanczuk/REPORTER
Rafał Mrowicki

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek poinformował niedawno, że w szkołach ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot. Historia i teraźniejszość ma zastąpić wiedzę o społeczeństwie. Ma to być wzbogacenie podstawy programowej z WOS-u o zagadnienia z najnowszej historii z lat 1945-2015.

Jak czytamy na rządowej stronie internetowej, "treści z dotychczasowego przedmiotu wiedza o społeczeństwie w zakresie podstawowym zostaną wkomponowane w kontekst historyczny".

Eksperci bliscy PiS

Ministerstwo udostępniło wstępne założenia podstawy programowej nowego przedmiotu. Trafiły one do konsultacji. Treść projektu rozporządzenia można znaleźć TUTAJ. Choć w sporej części program przypomina to, czego uczniowie już teraz uczą się na lekcjach WOS-u i historii, to jednak widać sporo elementów zbieżnych z polityką Prawa i Sprawiedliwości.

Autorami podstawy są m.in. dr Robert Derewenda - nowy dyrektor IPN-u w Lublinie, prof. Mieczysław Ryba - wiceprzewodniczący sejmiku lubelskiego z PiS i doradca ministra Czarnka oraz historyczka Małgorzata Żaryn - prywatnie żona Jana Żaryna, byłego senatora PiS i Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej, w którego radzie programowej jest prof. Ryba.

Zobacz także: Rewelacje ws. wypadku Beaty Szydło. Posłanka wystosowała apel

Sporo elementów podstawy programowej jest zbieżne z poglądami głoszonymi przez Prawo i Sprawiedliwość. W wymaganiach, które ma spełnić uczeń, mowa m.in. o wyjaśnieniu na podstawie przyjętego wówczas oświadczenia Zgromadzenia Narodowego, "dlaczego katastrofę z dnia 10 kwietnia 2010 roku należy traktować jako największą tragedię w powojennej historii Polski".

Wałęsa zmarginalizowany

W kontekście zagadnień dot. powstania "Solidarności" nie padają takie hasła jak "Sierpień 80" czy Stocznia Gdańska. Nazwisko Lecha Wałęsy pojawia się dopiero przy pierwszych wyborach prezydenckich w 1990 roku.

W punkcie dot. charakterystyki zmian zachodzących w Unii Europejskiej po wstąpieniu do niej Polski mowa m.in. o wzroście znaczenia Niemiec, niestabilności euro, brexicie, kontrowersjach ideologicznych na forum unijnym.

Postkomunizm i zwycięstwo PiS

Jest też mowa o postkomunizmie jako trwałej barierze rozwojowej. Uczeń musi wskazać najważniejsze przyczyny kryzysu postkomunizmu w Polsce po 2001 roku. Ma też scharakteryzować różne wizje wyjścia Polski z postkomunizmu i wyjaśnić, na czym polegało jego polityczne znaczenie w 2005 roku.

Wtedy właśnie PiS po raz pierwszy wygrało wybory parlamentarne. Zakres wiedzy do przyswojenia kończy się na roku 2015, kiedy to PiS wróciło do władzy.

Miejsca martyrologii

Jako największe wyzwania Polski u progu trzeciej dekady XXI wieku wymieniono: kryzys demograficzny, utrzymanie tożsamości kulturowej oraz finansowe i społeczne koszty "polityki klimatycznej".

W programie mowa też o wycieczkach w "miejsca martyrologii" jak mogiły żołnierzy wyklętych, katownie UB oraz mogiły ofiar komunizmu (jak grób bł. ks. Jerzego Popiełuszko). Przy korzystaniu z obecnej bazy muzealnej mowa nie tylko o takich instytucjach jak Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL, ale również o Europejskim Centrum SolidarnościGdańsku, na które rządzący patrzą krytycznie. Jest też zachęcenie uczniów do angażowania się w działalność organizacji pozarządowych.

Postkomunizm i "uwłaszczenie nomenklatury"

Cele kształcenia nowego przedmiotu zakładają m.in. "dążenie do sprawiedliwości w prawach, ducha Ewangelii w obyczajach oraz staranie o harmonizowanie ładu i wolności". Sporo tam o ideach papieża św. Jana Pawła II.

Według projektu podstawy programowej uczniowie będą musieli scharakteryzować spór polityczny w Polsce po 1989 roku w odniesieniu "do sposobów pozbycia się dziedzictwa komunizmu".

Jako przykłady podano tu "wojnę na górze", "grubą kreskę" i "przyspieszenie". Mowa też o wyjaśnieniu definicji "uwłaszczenia nomenklatury" oraz o wspieraniu przez współczesne władze Polski prześladowanych chrześcijan i ofiar wojen domowych.

Jako pierwsze wolne wybory określane są wybory parlamentarne w roku 1991, choć rok wcześniej były pierwsze wolne wybory samorządowe. Wybory z 1989 roku są opisane jako kontraktowe. W materiale dot. Polski w latach 90. wyróżniany jest rząd Jana Olszewskiego. W punkcie dot. Konstytucji z 1997 roku położono natomiast nacisk na konstytucyjną definicję małżeństwa i rodziny.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (244)