Wybory samorządowe 2024. Wkrótce koniec kampanii. Datę reguluje kalendarz wyborczy
Pierwsza tura wyborów samorządowych odbędzie się już w niedzielę 7 kwietnia. W tym czasie wyborcy z całego kraju zdecydują o składach lokalnych władz w nadchodzącej kadencji samorządu. Głosowanie poprzedza kampania wyborcza, której start nastąpił wraz z ogłoszeniem terminu wyborów samorządowych. Jej zakończenie ma określony termin.
Jak informują przepisy Kodeksu wyborczego, początek kampanii wyborczej następuje wraz z "dniem ogłoszenia aktu właściwego organu o zarządzeniu wyborów". Oznacza to, że w przypadku tegorocznych wyborów samorządowych, jej start nastąpił 29 stycznia 2024. W tym dniu premier Donald Tusk zarządził organizację głosowania.
Wybory 2024. Kampania wyborcza ma określony termin zakończenia
Czas trwania kampanii wyborczej, a także główne jej założenia określają przepisy kodeksu wyborczego. Zgodnie z nimi, zakończenie kampanii przed wyborami ma miejsce na 24 godziny przed dniem głosowania. Oznacza to, że trwająca kampania wyborcza zakończy się 5 kwietnia o północy. Wraz z tym zdarzeniem nastąpi rozpoczęcie ciszy wyborczej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Dzieje się nie najlepiej". Wytknęła błędy otoczenia Dudy
Wybory samorządowe 2024. Sprawdź najnowsze informacje
Wybory samorządowe. Ile trwa cisza wyborcza i co jest zakazane w jej trakcie?
Zakończenie kampanii wyborczej daje początek ciszy wyborczej. Ta trwa w dniu głosowania oraz na 24 godziny przed nim. Czego nie wolno robić w jej trakcie? Jak wyjaśniają przepisy Kodeksu wyborczego, podczas ciszy wyborczej "prowadzenie agitacji wyborczej, w tym zwoływanie zgromadzeń, organizowanie pochodów i manifestacji, wygłaszanie przemówień oraz rozpowszechnianie materiałów wyborczych jest zabronione".
Zabroniona jest również agitacja wyborcza w lokalu wyborczym oraz na terenie budynku, w którym ten lokal się znajduje, a także prowadzenie jej w internecie. Złamanie ciszy wyborczej może natomiast skutkować grzywną w wysokości do kilku tysięcy złotych lub karą do 1 mln złotych - w przypadku publikacji wyników przedwyborczych badań (sondaży) opinii publicznej dotyczących przewidywanych zachowań wyborczych lub przewidywanych wyników wyborów, lub wyników sondaży wyborczych przeprowadzanych w dniu głosowania.