Telewizja Polska: fatalne wyniki oglądalności "Wiadomości"
Tak kiepskiej oglądalności flagowy program telewizji publicznej nie miał od 20 lat. Z najnowszych badań wynika, że "Wiadomości" ogląda średnio 2,4 mln widzów. "Fakty" TVN ogląda o 300 tys. widzów więcej.
Jak przypomina "Dziennik Gazeta Prawna", jeszcze w 1999 roku serwis "Wiadomości" o 19.30 oglądało średnio 6,6 mln widzów. Oglądalność na poziomie 4-5 mln widzów utrzymywała się do 2011 roku. Do 2015 roku, gdy wprowadzono równoległa emisję w TVP Info, liczba widzów nie schodziła poniżej 3,5 mln.
Po tym, jak kierownictwo telewizji przejął Jacek Kurski, a szefową "Wiadomości" została najpierw Marzena Paczuska, a potem Jarosław Olechowski, liczba widzów spadła. I spada nadal. Po trzech kwartałach tego roku średnia oglądalność wynosi 2,4 mln.
- Z widowni "Wiadomości" odchodzą ludzie o w miarę umiarkowanych poglądach i stopniowo ogranicza się ona do osób, którym wyrazisty przekaz audycji odpowiada - mówi "DGP" prof. Jacek Dąbała, medioznawca z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Medioznawca zwraca jednak także uwagę, że ubytek widowni "Wiadomości" wynika także z ogólnego spadku oglądalności programów telewizyjnych. Problem w tym - co podkreśla "DGP" - że o ile "Wiadomości" straciły od 1999 roku aż 4 mln odbiorców, to grono odbiorców "Faktów" pozostaje praktycznie niezmienne. Pod koniec ubiegłego wieku program ten oglądało średnio od 2,6 do 2,7 mln widzów. Na początku tego stulecia liczba ta wzrosła do 3 mln. Z najnowszych danych wynika, że oglądalność "Faktów" wynosi ponownie 2,7 mln.
Szefostwo TVP nie przejmuje się badaniami telemetrycznymi Nielsena. Ich zdaniem nie oddają one prawdy. - Rzeczywiste zachowania widzów wskazują na to, że "Wiadomości" są najchętniej oglądanym programem informacyjnym w Polsce - stwierdza dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej Jarosław Olechowski. Powołuje się przy tym na pomiary tzw. modelu oglądalności rzeczywistej (MOR).
Podstawą tych badań - jak zaznacza "DGP" - są zachowania abonentów Netii z ok. 180 tys. gospodarstw domowych, w ponad połowie polskich gmin. Nadawca wypada w nich lepiej niż w badaniach Nielsena, więc chętnie się na nie powołuje. Co więcej, badania te prowadzone są od niedawna, nie ma danych sprzed laty, które pozwoliłyby ocenić, jak program oglądano w przeszłości.
Źródło: "Dziennik Gazeta Prawna"