Overbooking. Czym jest? Wakacyjnego koszmaru można uniknąć
Sezon wakacyjny w Polsce właśnie się rozpoczął. Wiele osób planuje w tym czasie wyjazd do innych regionów kraju lub za granicę. Jak co roku do dyskusji powraca temat overbookingu. Czym jest to zjawisko? Przedstawiamy prawa pasażerów.
Overbooking, czyli nadsprzedaż, to zjawisko, z którym spotkało się wielu podróżujących. Jego celem jest uniknięcie strat finansowych u przedsiębiorców działających na rynku turystycznym, spowodowanych niezrealizowanymi rezerwacjami. Dla podróżujących może ono jednak stać się wakacyjnym koszmarem.
Co to jest overbooking w hotelu lub samolocie?
Overbooking w praktyce oznacza, że przedsiębiorstwo - np. linia lotnicza czy sieć hoteli sprzedaje więcej biletów lub miejsc, niż jest ich w rzeczywistości. Nie jest to oszustwo, a wynik założenia, że część z pasażerów lub klientów nie skorzysta z wykupionego biletu lotniczego, lub hotelowej rezerwacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak często samolot trafia do hangaru? Oto czym zajmują się mechanicy lotniczy
Choć overbooking budzi niemałą kontrowersję, jest zjawiskiem legalnym. Nie oznacza to jednak, że osoby, które padły jego ofiarą, zostały pozostawione same sobie. Zarówno w przypadku nadsprzedaży biletów na samolot, jak i overbookingu w hotelu, klientów chroni prawo.
Overbooking w samolocie. Jakie prawa przysługują pasażerom?
Z overbookingiem najczęściej stykają się pasażerowie tanich linii lotniczych. Warto pamiętać, że osobom, które z jego powodu nie zostaną wpuszczone na pokład maszyny, przysługuje szereg praw. Pierwszym z nich jest prawo do zapewnienia lotu zastępczego do celu podróży w najbliższym możliwym czasie. Pasażer może również otrzymać zwrot kosztu biletu, w przypadku rezygnacji z lotu.
Co więcej, linie lotnicze są zobowiązane zapewnić pasażerom posiłki i napoje, wydawane w czasie oczekiwania na lot, a w przypadku, gdy odbędzie się on kolejnego dnia lub w innym terminie - nocleg oraz transfer z i na lotnisko.
Czy w przypadku overbookingu pasażerom należy się odszkodowanie? Podróżni, którzy nie zostaną wpuszczeni na pokład z powodu winy przewoźnika, mogą otrzymać rekompensatę. Jej wysokość jest zależna od dystansu, który pasażer miał pokonać. Co więcej - ze względu na powstałe niedogodności, podróżujący mogą domagać się wyższej rekompensaty. Odszkodowanie za overbooking nie należy się jednak w przypadku, gdy alternatywna podróż pozwoli dotrzeć pasażerom do miejsca docelowego z opóźnieniem nieprzekraczającym godziny, względem lotu pierwotnego.
Overbooking w hotelu. Prawa klientów
Overbooking może jednak dotyczyć nie tylko przelotów, ale również miejsc noclegowych. Hotelarze, na podstawie danych dotyczących przedłużania i skracania pobytów gości, a także anulowania noclegu w ostatniej chwili i sytuacji, w których klient nie pojawi się w hotelu, sprzedają często więcej miejsc, niż liczba dostępnych pokoi. W takim przypadku nawet osoby z rezerwacją złożoną kilka miesięcy wcześniej, mogą nie zostać ulokowane w obiekcie.
W takim przypadku warto pamiętać, że właściciel hotelu ma obowiązek zapewnić gościom nocleg w innym obiekcie o takim samym standardzie. Jeżeli nie ma takiej możliwości, klient hotelu może ubiegać się o odszkodowanie lub rekompensatę - np. ze względu na niższy standard obiektu, do którego ostatecznie trafił.
Overbooking. Jak uniknąć braku miejsca w samolocie?
O ile uniknięcie konsekwencji nadsprzedaży w hotelach jest dość ciężkie, w przypadku lotów istnieje kilka możliwości na zniwelowanie możliwości stania się ofiarą overbookingu. Linie lotnicze, jeszcze przed podjęciem decyzji o niewpuszczeniu pasażerów na pokład samolotu, poszukują ochotników, którzy dobrowolnie zrezygnują z wykupionego miejsca. Osoba taka najczęściej może liczyć na zapewniony przelot inną maszyną, a także szereg udogodnień - np. posiłek w trakcie oczekiwania na inny lot.
Osoby, które często podróżują samolotami, podpowiadają, że ryzyko niewpuszczenia na pokład samolotu może zniwelować jak najwcześniejsza odprawa i zajęcie miejsca w samolocie.