Masz prawo do odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot
Pasażerom z ważnym biletem, którym odmówiono wstępu na pokład samolotu z powodu tzw. overbookingu (sprzedaż większej liczby biletów niż miejsc), oraz tym, których loty zostały odwołane albo bardzo opóźnione, należy się odszkodowanie i opieka - potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu.
10.01.2006 | aktual.: 10.01.2006 12:15
Prawo do odszkodowania, a także zagwarantowania posiłków albo hotelu, daje pasażerom unijne rozporządzenie z lutego 2004 roku, które weszło w życie w zeszłym roku.
Zgodnie z tym rozporządzeniem, w przypadku odwołania lotu przewoźnik oferuje pasażerom wybór pomiędzy zwrotem należności za bilet a zmianą planu podróży. Pasażerowie mają również prawo do bezpłatnej opieki (posiłki i napoje, rozmowy telefoniczne oraz w stosownym przypadku zakwaterowanie w hotelu) oraz do odszkodowania, którego wysokość jest zależna od długości lotu.
Prawa do odszkodowania nie ma, jeżeli przewoźnik zaoferował zmianę planu podróży na satysfakcjonujących warunkach, albo jeżeli jest w stanie dowieść, że odwołanie lotu zostało spowodowane "nadzwyczajnymi okolicznościami".
W przypadku opóźnienia lotu pasażerowie mają prawo do opieki ze strony przewoźnika. Jeżeli opóźnienie przekroczy pięć godzin, przysługuje im odszkodowanie.
Światowe zrzeszenie przewoźników IATA, które zapewnia 98% przewozów pasażerów regularnych linii lotniczych na świecie, a także European Low Fares Airline Association (ELFAA) reprezentujące interesy 10 tanich linii europejskich, zakwestionowały przed angielskim sądem to rozporządzenie. Sąd ów zwrócił się do trybunału w Luksemburgu o wyjaśnienie sprawy i stwierdzenie ważności poszczególnych przepisów, w tym dotyczących odwołań, opóźnień i odszkodowań.
Trybunał nie miał co do tego wątpliwości, odrzucając argumentację linii lotniczych, że odszkodowania są wygórowane, a okoliczności, kiedy pasażerowie mogą zgłaszać roszczenia, nie zawsze zależą od przewoźników.
Największe odszkodowania przewidziane są za odmowę lotu - czyli sytuację, kiedy pasażer dowiaduje się, że mimo iż kupił bilet, nie może polecieć, gdyż brakuje miejsc, bo linia zarezerwowała bilety dla większej liczy osób niż jest miejsc w samolocie (tzw. overbooking). W wielu liniach to powszechna praktyka. Przewoźnik musi wypłacić takiemu pasażerowi odszkodowanie: 250 euro w przypadku lotu do 1500 km, 400 - do 3500 km i 600 euro w przypadku dłuższej trasy.
Przepisów muszą przestrzegać wszystkie linie lotnicze, także czarterowe i tzw. tani przewoźnicy, którzy realizują loty na terenie Unii Europejskiej, a także pomiędzy jakimś krajem UE i krajem trzecim.
Michał Kot