Reklamacja za nieudane wakacje. Jak złożyć ją do biura podróży?
Początek czerwca rozpoczyna w pełni sezon wakacyjny. Wymarzony wyjazd może jednak czasem okazać się nieporozumieniem. W tym przypadku konsumentom przysługuje prawo do złożenia reklamacji w biurze podróży. Za jakie niedogodności podróżujący mogą otrzymać odszkodowanie?
Niezgodność oferty z opisem czy overbooking to tylko niektóre z sytuacji, które mogą zamienić wyczekiwane wakacje w letni koszmar. Jeżeli organem odpowiedzialnym za taki stan rzeczy, jest organizator wycieczki, możliwe jest złożenie reklamacji za wakacje oraz wystosowanie żądania odszkodowania.
Reklamacja wakacji. Podniesienie ceny podróży
Jednym z problemów, z którymi mierzą się turyści, jest zmiana ceny wakacji przez jej organizatora. Jak wskazuje art. 45 Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, taki ruch jest możliwy wyłącznie, "gdy w umowie wyraźnie zastrzeżono taką możliwość oraz gdy stanowi ona, że podróżny ma prawo do obniżki ceny (...)".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wodną taksówką z wyspy na wyspę. Tutaj szybko zapomnisz o samochodach
Obniżka oraz podwyżka mogą wynikać ze zmiany ceny przewozów, wysokości podatków i opłat turystycznych lub kursów walut. Wspomniany akt prawny wskazuje również, że cena ustalona w umowie, nie może zostać podniesiona w okresie 20 dni od daty rozpoczęcia imprezy turystycznej.
Reklamacja do biura podróży. Wakacje niezgodne z opisem
Kolejną z sytuacji, w przypadku których podróżnym przysługuje możliwość złożenia reklamacji, jest niezgodność oferty z opisem biura podróży. Jeżeli miejsce nie spełnia zadeklarowanego standardu - np. pokój jest mniejszy, niż w ofercie czy odległość od plaży jest większa, niż wskazana, podróżni mogą ubiegać się o odszkodowanie. Jego podstawą będzie udokumentowanie niezgodności - na przykład w postaci zdjęć. Eksperci zalecają również jak najszybsze zgłoszenie uwag do biura podróży - najlepiej w formie pisemnej do rezydenta bądź bezpośrednio do organizatora wycieczki.
Oficjalną skargę, wraz z żądaniem zadośćuczynienia można zgłosić w terminie do trzech lat od zakończenia imprezy turystycznej (czyli np. wyjazdu). Należy złożyć ją drogą tradycyjną. W piśmie ujęte powinny zostać przypadki, w których warunki umowy zostały naruszone, a także wyraźne wskazanie rekompensaty, której się domagamy - np. zwrotu części kosztów wyjazdu. Do reklamacji należy również dołączyć kopię umowy z biurem podróży.
Odszkodowanie za wakacje. Odwołany lot, overbooking
W sezonie wakacyjnym często pojawiają się także informacje o odwołanych lub opóźnionych lotach. W takim przypadku pasażerom przysługuje prawo do dochodzenia odszkodowania od linii lotniczych. Jego wysokość jest regulowana przepisami prawa europejskiego i wzrasta wraz z odległością, którą pasażerowie mieli pokonać oraz z czasem opóźnienia. Co ważne, w przypadku lotów czarterowych, czyli odbywających się z biurem podróży, odpowiedzialność za opóźnienie lotu lub jego odwołanie najczęściej wciąż ciąży na przewoźniku.
Rekompensaty mogą również dochodzić osoby, które nie zostały wpuszczone na pokład z powodu tzw. overbookingu. To sytuacja, w której sprzedanych zostało więcej biletów lotniczych, niż faktyczna liczba miejsc. W takim wypadku pasażer może otrzymać odszkodowanie - o ile inny samolot nie dotrze na miejsce w ciągu godziny.
Zjawisko overbookingu dotyczy również obiektów noclegowych. Jeżeli nocleg w hotelu był rezerwowany z biurem podróży, instytucja ta ma obowiązek zapewnić podróżnym miejsce w innym hotelu, posiadającym te same udogodnienia. W przypadku samodzielnej rezerwcji, obowiązek rekompensaty spada na obiekt noclegowy.