Kosmiczne odkrycie zaskoczyło naukowców. Węgiel tam, gdzie nie powinno go być

Teleskop Webba dokonał obserwacji pyłu węglowego z wczesnego okresu Wszechświata. Odkrycie sugeruje, że najwcześniejsze galaktyki powstały szybciej po Wielkim Wybuchu, niż się wcześniej wydawało. - To rzuci światło na pochodzenie pyłu i ciężkich pierwiastków we wczesnym Wszechświecie - uważa dr Irene Shivaei.

Zakrzywienie czasoprzestrzeni w formie soczewki grawitacyjnej widziane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba.Zakrzywienie czasoprzestrzeni w formie soczewki grawitacyjnej widziane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba.Źródło: NASA
dhs7pkc

Im więcej astronomowie przyglądają się wczesnemu Wszechświatowi, tym więcej odkryć dokonują. Niektóre z tych znalezisk wpływają na wiedzę o początkach kosmosu.

Na przykład za pomocą teleskopu Webba znaleziono dowody na istnienie cząsteczek węglowych i pyłu zaledwie miliard lat po Wielkim Wybuchu. "Wygląda on nieco inaczej niż pył obserwowany później we Wszechświecie" - donosi portal Universetoday.com.

Zaobserwowany pył znajdował się w co najmniej jednej z setek badanych galaktyk. Wygląda na to, że składa się z ziaren grafitu lub diamentu, czegoś, czego widzimy wiele w późniejszych etapach kosmicznej historii.

dhs7pkc

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamiński chce przeprosin dla policjantów. Mocna riposta posłanki

Ich sygnatury chemiczne wyglądają niezwykle podobnie do cząsteczek opartych na węglu, zwanych "wielopierścieniowymi węglowodorami aromatycznymi" (PAH). Cząsteczki te występują w dużych ilościach w późniejszych etapach rozwoju Wszechświata, ale jest mało prawdopodobne, aby istniały, gdy Wszechświat miał zaledwie miliard lat.

Astronom dr Joris Witsok z Kavli Institute for Cosmology w Cambridge, główny autor artykułu opublikowanego na łamach "Nature" opisującego odkrycie, spekulował, że diamentopodobne ziarna pochodzą z gruzu wyrzucanego podczas eksplozji supernowych.

- Bogate w węgiel ziarna pyłu mogą być szczególnie wydajne w pochłanianiu światła ultrafioletowego o długości fali około 217,5 nanometra, co po raz pierwszy bezpośrednio zaobserwowaliśmy w widmach bardzo wczesnych galaktyk - stwierdził naukowiec.

dhs7pkc

Znalezisko to wydawało się jednak nieprawdopodobne - zanim tak skomplikowane związki uformowałyby się, musiałoby minąć wiele cyklów tworzenia się i umierania gwiazd. Trwałoby to znacznie dłużej niż miliard lat.

"Nowe światło na pochodzenie pyłu"

Wyniki okazały się sporym zaskoczeniem. Pokazują nam one zupełnie nowy obraz młodego Wszechświata - mógł on być znacznie bardziej aktywny chemicznie, niż do tej pory sądziliśmy.

Oczywiście, zdaniem członkini zespołu badawczego, dr Irene Shivaei, jest jeszcze dużo pracy. "Planujemy dalszą współpracę z teoretykami, którzy modelują produkcję i wzrost pyłu w galaktykach" – powiedział Shivaei. "To rzuci światło na pochodzenie pyłu i ciężkich pierwiastków we wczesnym Wszechświecie".

Źródło: universetoday.com/techexplorist.com