Parkomaty w Warszawie pod lupą Rzecznika Praw Obywatelskich. "Dyskryminują starsze osoby"
Na warszawskim Mokotowie pojawiły się nowe parkomaty, które nie przyjmują gotówki. Jest to pewnego rodzaju utrudnienie, szczególnie dla starszych osób. Sprawą już zajął się Rzecznik Praw Obywatelskich.
Nowe parkomaty na Mokotowie w Warszawie nie akceptują już płatności gotówką. Zamiast tego, kierowcy muszą korzystać z kart płatniczych lub kodów Blik. Zmiana ta jest wynikiem rozszerzenia strefy płatnego parkowania, co wywołało dyskusję na temat legalności takiego rozwiązania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Starcie Nawrockiego z Mentzenem. "Nie zostały przekroczone czerwone linie"
Cyfrowe płatności w parkomatach
Nowe urządzenia mogą być postrzegane jako dyskryminujące dla osób, które nie korzystają z cyfrowych form płatności. Choć można kupić bilet w starszym parkomacie, jest to uznawane za utrudnienie. Warto jednak zauważyć, że prawo dopuszcza brak gotówki w urządzeniach obsługiwanych bez personelu.
Kierowcy mogą korzystać z aplikacji mobilnych, takich jak AnyPark czy mPay, lub założyć konto w systemie mobilet.pl. Dzięki temu możliwe jest doładowanie konta i wysyłanie SMS-ów z tradycyjnych telefonów, co pozwala na opłacenie parkowania bez smartfona.
Bezgotówkowe społeczeństwo
W Warszawie działa już 1100 parkomatów bezgotówkowych, a ich liczba rośnie. Choć niektórzy wciąż preferują gotówkę, trend zmierza ku społeczeństwu bezgotówkowemu. Rzecznik Praw Obywatelskich ma ograniczone możliwości działania w tej sprawie.
Płatności bezgotówkowe budzą obawy o prywatność, ponieważ systemy mogą śledzić, kto i gdzie parkuje. Choć dane te mogą być wykorzystane w nieznany sposób, użytkownicy muszą zaakceptować te warunki, korzystając z nowoczesnych rozwiązań.