Złodzieje czyszczą konta w całym kraju. Ekspert mówi, co robić

Doniesienia o kradzieżach z bankomatów wywołały niepokój wśród klientów banków. Dr Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich apeluje o spokój i zdrowy rozsądek. - Jeśli nie ma udziału klienta w całej tej sytuacji, to środki klientom zostaną zwrócone - uspokaja. Radzi też obniżyć limity wypłat i spokojnie obserwować rachunki.

.Złodzieje czyszczą konta w całym kraju. Ekspert mówi, co robić
Źródło zdjęć: © East News, linkedin
Kamila Gurgul
oprac.  Kamila Gurgul

Co musisz wiedziec?

  • W całej Polsce dochodzi do nieautoryzowanych wypłat z kont bankowych.
  • Policja bada całą sprawę i prosi pokrzywdzonych o kontakt.
  • Dr Przemysław Barbrich z ZBP tłumaczy, co robić w takich sytuacjach i jak się przed nimi uchronić.

Po informacjach o nieuprawnionych wypłatach z kont bankowych klientów banku Santander, do sprawy odniósł się dr Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich. W rozmowie z TVN24 ekspert wyjaśnił, jak klienci mogą chronić swoje środki i co dzieje się w sytuacjach, gdy z konta znikają pieniądze.

Ekspert ZBP zaznaczył, że sprawą zajmuje się policja, a banki współpracują z organami ścigania, by dokładnie ustalić, w jaki sposób doszło do nieuprawnionych wypłat. - Dajmy policji szansę na to, aby policja pracowała, próbowała wyjaśnić całą tę sytuację - uspokajał Barbrich.

Nie wykluczył, że przyczyną mogły być działania przestępcze polegające na montowaniu tzw. nakładek na bankomatach. - Mogłoby to na przykład oznaczać - nie chcę tutaj oczywiście spekulować - że na bankomatach, z których dokonywane są wypłaty, pojawiły się takie specjalne nakładki, które spowodowały, że numery PIN zostały przez przestępców zdobyte - tłumaczył.

Katowice: dramatyczne chwile na przejeździe kolejowym. Samochód zepsuł się na torach

Zwrócił też uwagę, że jeśli klient nie przyczynił się do utraty środków, może liczyć na ich odzyskanie. - Jeśli nie ma udziału klienta w całej tej sytuacji, to środki klientom zostaną zwrócone - zapewnił. Ekspert dodał, że błędy użytkowników, takie jak zapisywanie kodu PIN na karcie czy udostępnianie go osobom trzecim, wciąż się zdarzają, i takie przypadki mogą utrudniać proces zwrotu pieniędzy.

Jak podkreślił ekspert, sytuacja dotyczy jedynie niewielkiej liczby przypadków w skali całego sektora. - W Polsce mamy w tej chwili ponad 40 milionów kont, samych kont tak zwanych mobile only jest ponad 20 milionów, a mówimy o kilkudziesięciu przypadkach (według wstępnych ustaleń policji doszło do ok. 200 incydentów - przyp.red). - wskazał. Zdaniem Barbricha to dowód na to, że system bankowy w Polsce pozostaje stabilny i bezpieczny, mimo ciągłych prób ataków ze strony cyberprzestępców. - Świat przestępczy atakuje sektor bankowy nieustannie, ale pamiętajmy, że system jest tak bezpieczny jak wszystkie elementy tego systemu - dodał.

Jak się uchronić przed oszustami? Ekspert tłumaczy

Co zrobić, jeśli pieniądze zniknęły z konta? Dr Barbrich przypomniał, że kluczowe w takiej sytuacji są szybka reakcja i spokojne działanie. - W pierwszej kolejności należy skontaktować się z infolinią własnego banku, zgłosić taką informację. Wtedy bank podejmuje odpowiednie działania związane z zablokowaniem konta, zablokowaniem karty. Dobrze jest też zgłosić taką samą sytuację na policję - wyjaśnił.

Dr Barbrich przypomniał, że jedną z najprostszych i najskuteczniejszych metod ochrony przed utratą znacznych kwot jest ograniczenie dziennych i jednorazowych limitów wypłat z kart płatniczych i kredytowych. - Warto, o czym my, bankowcy, zawsze mówimy, aby limity wypłaty środków z kart płatniczych czy kart kredytowych były ustawione na odpowiednio niskim poziomie, bo to zabezpiecza nas przed utratą większych kwot z naszych kart płatniczych czy z naszych kart kredytowych – podkreślił przedstawiciel ZBP.

Według Barbricha warto też przyjąć praktyczne środki ostrożności – zasłanianie klawiatury podczas wpisywania PIN-u, kontrolowanie wyglądu bankomatów czy regularne przeglądanie historii konta. - Taki limit bardzo skutecznie powoduje, że większej kwoty niż te 10, 50 czy 100 zł nikt nam z konta nie ukradnie – podkreślił.

Dr Barbrich ocenił także propozycje części klientów, by prewencyjnie blokować karty. Jego zdaniem nie ma potrzeby podejmowania tak radykalnych kroków, szczególnie że dotychczasowe przypadki stanowią margines. - Oczywiście zmiana PIN-u to jest zawsze sytuacja, której możemy dokonać. Natomiast trudno mi sobie wyobrazić sytuację, że w trzydziestoparomilionowym kraju, gdzie mamy 40 mln kont, nagle wszyscy próbują zablokować swoje karty w sytuacji, w której mówimy o kilkudziesięciu przypadkach - ocenił.

Źródło: TVN24

Wybrane dla Ciebie
USA i Chiny blisko porozumienia? Przedstawili warunki umowy
USA i Chiny blisko porozumienia? Przedstawili warunki umowy
Blisko setka aut zniszczona we Wrocławiu. Porażające obrazki
Blisko setka aut zniszczona we Wrocławiu. Porażające obrazki
Śnieg zaskoczył wszystkich i zablokował drogę. Co dalej z pogodą?
Śnieg zaskoczył wszystkich i zablokował drogę. Co dalej z pogodą?
Rosyjski dron uderzył w busa pełnego ludzi. Wśród rannych dzieci
Rosyjski dron uderzył w busa pełnego ludzi. Wśród rannych dzieci
Węgry stanowczo stawiają na rosyjską ropę. "Nie możemy się pozbyć"
Węgry stanowczo stawiają na rosyjską ropę. "Nie możemy się pozbyć"
Erupcja wulkanu na Filipinach. Kilkadziesiąt kilometrów od stolicy
Erupcja wulkanu na Filipinach. Kilkadziesiąt kilometrów od stolicy
Włamanie do Luwru. Zatrzymani znani z "wyrafinowanych kradzieży"
Włamanie do Luwru. Zatrzymani znani z "wyrafinowanych kradzieży"
Bankowe oszustwo w całej Polsce. Rosja uderzyła z wielką mocą w Kijów [SKRÓT DNIA]
Bankowe oszustwo w całej Polsce. Rosja uderzyła z wielką mocą w Kijów [SKRÓT DNIA]
Zima zaskoczyła drogowców. Droga do granicy z Czechami była zablokowana
Zima zaskoczyła drogowców. Droga do granicy z Czechami była zablokowana
Atak nożem na taksówkarkę w Lesznie. Wiadomo, kim był sprawca
Atak nożem na taksówkarkę w Lesznie. Wiadomo, kim był sprawca
18-latka za kierownicą. Opel spadł z wiaduktu
18-latka za kierownicą. Opel spadł z wiaduktu
Oszustwo bankowe w całym kraju. Ważne oświadczenie Santandera
Oszustwo bankowe w całym kraju. Ważne oświadczenie Santandera